För värmepumpar från Nibe som är tillverkade före 2007 och man vill byta gummidämpare, kan detta skruvkitet behövas om man inte återanvänder sina gamla skruvar. du ser att det skiljer på hur infästning ser ut på dina bilder och bilderna från "okunnig tekniker" din har 2 torx skruvar och han har en centrumskruv istället.

Man kan alltid chansa på att bef. skruvar är ok men det hade inte jag gjort.
 
R Rogmal skrev:
Hej
Jag såg att jag har samma typ av dämpare som dina
och jag är lite nyfiken hur du löste det? Behöver man beställa
ett s.k skruvkit till denna modellen och använda de gamla brickorna
istället för låsbrickorna?

Mvh
Roger
Jag köpte bara verktygen (en liten hylsnyckelsats på Jula). Återanvände de gamla skruvarna och brickorna. Lycka till! Det här fixar du!
 
  • Gilla
Rogmal
  • Laddar…
O
R Rogmal skrev:
Jag fick precis besked på att min panna behöver ett skruv-kit som finns komplett med dämpningssatsen.

[länk]
Hej, lyckades du lösa problemet? Jag undrar om inte vår infästning med centrumskruv ens går att dämpa effektivt ljudmässigt? Vibrationerna från kompressorn lär väl fortplanta sig i skruven (förbi kuddarna) och rakt in i chassit, så dämpkuddarna kanske bara gör en marginell skillnad?

Dum som man är så skulle man behållt dämparna man först köpte
 
Visa bilaga 555252 Visa bilaga 555253 Visa bilaga 555252 Visa bilaga 555253
O OkunnigTekniker skrev:
Hej, lyckades du lösa problemet? Jag undrar om inte vår infästning med centrumskruv ens går att dämpa effektivt ljudmässigt? Vibrationerna från kompressorn lär väl fortplanta sig i skruven (förbi kuddarna) och rakt in i chassit, så dämpkuddarna kanske bara gör en marginell skillnad?

Dum som man är så skulle man behållt dämparna man först köpte
Det gick bra den inre skruven fick jag ta med dubbla förlängare till min 1/4” spärrhandtag sen brydde jag mig inte om att montera en ny skruv till den nya inre dämparen. Skruvarna som följde med har ingen direkt beröring med dämpkudden utan sitter mer för att hindra kompressorn från att ”dansa” runt.
Ljudmässigt så blev det en rejäl skillnad på ca 7-8 db vilket är nästan en halvering av ljudet plus att vibrationerna från frontpanelen försvann. Nu stör jag mig på torkskåpet istället :)
 
  • Kompressor installerad med dämpkuddar och rör, visar åtgärder för att minska ljud och vibrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbildning av bullermätningar före och efter byte av kompressordämpare som visar minskat ljudnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
O
R Rogmal skrev:
[media] [media] [media] [media]

Det gick bra den inre skruven fick jag ta med dubbla förlängare till min 1/4” spärrhandtag sen brydde jag mig inte om att montera en ny skruv till den nya inre dämparen. Skruvarna som följde med har ingen direkt beröring med dämpkudden utan sitter mer för att hindra kompressorn från att ”dansa” runt.
Ljudmässigt så blev det en rejäl skillnad på ca 7-8 db vilket är nästan en halvering av ljudet plus att vibrationerna från frontpanelen försvann. Nu stör jag mig på torkskåpet istället
Tack så mycket för svaret, jag får nog ge mig på det där igen..
 
  • Gilla
Rogmal
  • Laddar…
Jag har som er galet mycket vibrationer från min 310p. Jag har inte skruvat upp under locket ännu för att se hur det ser ut med befintliga dämpare etc. Läste någon som hade extremt platta och trötta dämpare kvar.

Kanske en jättedum fråga, men är det någon som har experimenterat med att lossa lite på befintlig centrumskruv (tror jag har det på min årsmodell 2004), och sedan "höjt upp" kompressorn några millimeter och sedan försöka klämma in lite nytt material, dvs kanske vulktejp en eller klump rörisolering ovanpå gummit? Alternativt om man kan skära bort gummit och ersätta.

Vet som sagt inte om det ens är möjligt men någon kanske har gjort något liknande :) Skulle ju vara en fin ghettomod i så fall.
 
Redigerat:
Jag har tidigare testat att klämma in bitar av kraftigt cellgummi under fotplåten mellan de tre kompressorfötterna. Fungerade skapligt bra när de tre gamla gummifötterna var dåliga och oljudet från kompressorn ganska högt.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
O
mg765 mg765 skrev:
Jag har som er galet mycket vibrationer från min 310p. Jag har inte skruvat upp under locket ännu för att se hur det ser ut med befintliga dämpare etc. Läste någon som hade extremt platta och trötta dämpare kvar.

Kanske en jättedum fråga, men är det någon som har experimenterat med att lossa lite på befintlig centrumskruv (tror jag har det på min årsmodell 2004), och sedan "höjt upp" kompressorn några millimeter och sedan försöka klämma in lite nytt material, dvs kanske vulktejp en eller klump rörisolering ovanpå gummit? Alternativt om man kan skära bort gummit och ersätta.

Vet som sagt inte om det ens är möjligt men någon kanske har gjort något liknande :) Skulle ju vara en fin ghettomod i så fall.
Möjligt låter det som att det är, men det enda jag tänker är om inte den extra höjden som det intryckta materialet skapar (ovanpå de gamla kuddarna) bidrar till mer påfrestning av kopparrören som går till/från kompressorn.

Man kanske ska testa med att byta ut själva dämparna med det egna materialet så kompressorn hamnar på hyfsat samma höjd som de gamla dämparna, om man nu inte vill köpa nya dämpare
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Jag har dämpare liggandes. Ge mig ett bud så skickar jag...
//Janne
 
J Josth skrev:
Jag har tidigare testat att klämma in bitar av kraftigt cellgummi under fotplåten mellan de tre kompressorfötterna. Fungerade skapligt bra när de tre gamla gummifötterna var dåliga och oljudet från kompressorn ganska högt.
Jag skruvade upp luckan och konstaterade direkt att det kommer vara trassligt att byta ut fötterna så jag provade att trycka in bitar av rörisolering under fotplåten och måste säga att resultatet blev klart över förväntan. Jag lät kompressorn vara igång och ruckade försiktigt på den för att höra vart bitarna fick bäst effekt.

Det låter givetvis och vibrerar en del om kompressorn fortfarande men det blev betydligt bättre. Står man i ett annat rum hör man inte längre att det är igång.

Jag tryckte även in någon bit mellan två chassiplåtar där jag identifierade plåtskaller, samt en bit under ett plaströr ovanpå chassit som skramlade då den precis touchade plåten.

Här är lite filmer (ljudet behöver slås på):

1. Ljudnivå innan åtgärd: https://i.imgur.com/GezSi1Q.mp4

2: Demonstration hur mycket kompressorn kan röra sig (har inte skruvat något): https://i.imgur.com/ZejpWyC.mp4

3: Resultat med bitar av rörisolering under fotplåten: https://i.imgur.com/wSWt3rZ.mp4

4. Slutresultat med luckan återmonterad (jämför med 1): https://i.imgur.com/rzroU8M.mp4

Klart värt insatsen på 10 minuters arbete och noll kr i materialkostnad!
 
Redigerat:
  • Gilla
felicia LG och 1 till
  • Laddar…
O
Nu äntligen ska jag få tummen ur och byta kuddarna. Två frågor bara:

1. Rörisoleringen som fanns på kopparrören runt kompressorn smulades i princip sönder sist jag gav mig på åbäket. Är det bara till att köpa ny rörisolering, t.ex denna från Biltema (i rätt dimensioner): https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-2000023027

Jag tänker på att kompressorn blir rätt varm, men givaren efter en hel dags brummande på kanal 08 gav 51 grader, så rörisoleringen jag länkade till borde funka om den ligger mot kompressorn och lär inte smälta eller börja brinna.. eller? Isoleringen ska klara upp till 95 grader och kompressorn slår av vid 54 grader på kompressorgivaren på kanal 08. Inga superhöga temperaturer alltså.

2. Mina gamla dämpkuddar sitter som berget i kompressorn. Hur fick ni loss dessa? Skar ni loss gummit bäst ni kunde? Gummit jag har verkar trä sig igenom monteringshålen på kompressorfötterna som gör det jobbigt att ta bort den gamla kuddarna utan att hålla på med någon vass kniv vilket jag gärna vill undvika.
 
  • Gilla
OkunnigTekniker
  • Laddar…
O
Nu har även jag bytt alla 3(!) kuddar! Trodde inte det var möjligt till en början, särskilt med den bakre kudden, men det gick och tog ca en timme.

Fick använda en 25cm förlängning till spärrskaftet + en djup hylsa. Det var ingen flexförlängning men det gick att lirka in den till den bakre skruven från höger om kompressorn. Tyvärr var höjden på förlängningen, hylsan och spärrskaftet lite för högt (fick inte plats att trä på och vrida runt spärrskaftet på förlängningen, tog i plåten som börjar vid avluftskanalen ovanifrån). Men som tur var så var den bakre skruven ändå såpass lös att det räckte att skruva förlängningen för hand för att få loss skruven. I nödfall hade man kunnat använda en skiftnyckel på förlängningen också.

Det var främst en av de främre kuddarna som var jävlig att få loss eftersom det var en hylsa som var rejält inkilad i monteringshålet, vilket betydde att man hade behövt lyfta kompressorn lite högre än hylsan för att få loss. Jag vågade inte chansa att bända alla rör såpass mycket som behövdes för att göra det, så jag fick istället snitta den gamla kudden för att trä loss den runt hylsan och sen använda en polygrip för att slita ut hylsan från monteringshålet. De två andra skruvarna hade lös hylsa som tur var.

Hade inga överblivna bitar plyfa att palla upp kompressorn på, men jag hade en slipkloss i kork jag hittade i förrådet som funkade bra (med ett underlägg i kork som backup jag var redo att slakta för ändamålet). Slipklossen i kombination med att använda de gamla kuddarna som tillfälliga stöd under tiden jag sköt in de nya kuddarna på varje plats funkade jättebra.

Endast de två främre skruvarna skruvade jag fast med mina gamla skruvar. Den bakre kudden sitter skruvlös, det får jag nöja mig med.

Ljudmässigt är det såklart en förbättring men inte riktigt så dramatiskt som vissa säger ("nu låter den som ny", "hör knappt pumpen längre" osv). Från att vara ett irriterande högfrekvent ljud blir det nu mer ett mer uthärdligt lågfrekvent brummande som inte alls hörs lika tydligt om man tex råkar lämna dörren öppen till utrymmet. Dock tror jag kanske det nya lågfrekventa brummandet beror på två saker:

1. Mina gamla skruvar har fortfarande direkt kontakt med chassit via kuddarna. Detta är bara så min årsmodell av värmepump monterar sin kompressor. Jag tror vibrationerna från skruven fortfarande färdas med en genväg rakt in i monteringshålet som sitter i chassit, men det dämpas något av kuddarna som nu producerar ett mer lågfrekvent brummande än det tidigare mer högfrekventa.

Min teoretiska lösning på detta är helt enkelt att skruva loss alla skruvar så kompressorn endast sitter på kuddarna, och jämföra om brummandet blir bättre. Såklart skriver jag då en stor varningslapp på övre plåten som säger att kompressorn ej är monterad, ifall någon får för sig att börja flytta på värmepumpen.

2. Jag har ingen dämppapp eller liknande på golvet av utrymmet där kompressorn sitter. Kan vara bra att köpa bitumenpapp eller liknande för att försöka dämpa golvplåten från vibrationer, men det känns som att det kan bara göra en marginell skillnad. Återstår att se :cool:

Supertack för tråden, tipsen och framförallt bilderna! Sparade mycket tid då man kunde planera sitt angrepp på kompressorn bättre:cool:
 
  • Gilla
PeeWee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.