Hej.
Läst runt lite och fick även tipset av Anticimex att lägga någon plast på ett större berg som huset står på. Jag håller på att dra om hängrännorna utanför där delar av vattnet kommer in, så kommer bli mindre, men frågan är vilken ”plast” han pratade om? Han nämnde både platon vilket jag vet vad det är, men plast känns mer formbart och lättare att fästa? En avfuktare kommer säkert installeras men inte just nu och vill direkt minimera riskerna.

Det är inga problem med vattenpölar osv så det rinner undan direkt när det kommer ner från berget och gruset nedanför är alltid torr och fin.

Bilden är tagen nästan från bergets högsta punkt och neråt.
 
  • Grundhörn där grus möter betongvägg, torrt utan vattenpölar, eventuell vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vattnet kommer utifrån bör du först se till att stoppa detta. Plasten är vanlig plast och är till för att hindra markfukten att ta sig in i krypgrunden, dock är ju inte det här bidraget direkt stort på berg. Den kan även användas för att förhindra kondens på berget, men då ska inte plasten ligga direkt på berget utan bör ha ett isolerande skikt mellan berg och plast, annars bildas kondensen på plasten ist.
 
B bossespecial skrev:
Om vattnet kommer utifrån bör du först se till att stoppa detta. Plasten är vanlig plast och är till för att hindra markfukten att ta sig in i krypgrunden, dock är ju inte det här bidraget direkt stort på berg. Den kan även användas för att förhindra kondens på berget, men då ska inte plasten ligga direkt på berget utan bör ha ett isolerande skikt mellan berg och plast, annars bildas kondensen på plasten ist.
okej tack. Tror tanken var att fukten just skulle gå/rinna under plasten ner i jorden utan att stiga uppåt.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Så kallad krypgrundsmatta kanske kan var något? Penthon har lite information i ämnet:

[länk]

[länk]

Har själv funderat på det här, då mitt hus står på berg. Byggt 1914 och det är mellan grundmuren och berget den mesta fukten tar sig in och berget i sig kyler ner huset och den här krypgrundsmattan borde väl isolera lite samt hindra alltför mycket markfukt att ta sig upp i huset.
tack för länken. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.