Flyttar in i ett 30-talshus till hösten med två separata lägenheter (generationsboende). Hallen är gemensam och behöver renoveras plus uppdateras med smarta förvaringslösningar. Särskilt mkt funderar jag på nuvarande panel och färg på vägg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tips? Se bifogad video.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Någon?
 
Fadai
Måla eller tapetsera i en snygg färg. Det lyfter rummet direkt.
 
  • Gilla
Caroline f och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för panel du menar?
Det kanske bara är jag som inte ser den?
Väldigt fin dörr.

Det behövs lite mer information för att kunna komma med något förslag ang förvaring.
Ska båda lägenheterna hänga ytterkläder här eller finns det möjlighet till det i resp lägenhet?
 
  • Gilla
Caroline f
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vad är det för panel du menar?
Det kanske bara är jag som inte ser den?
Väldigt fin dörr.

Det behövs lite mer information för att kunna komma med något förslag ang förvaring.
Ska båda lägenheterna hänga ytterkläder här eller finns det möjlighet till det i resp lägenhet?
De träfärgade delarna på väggarna är som plank som är påklistrade ovanpå den turkosa väggen som alltså är de "tunna färgremsorna" du ser mellan träet...

Båda lgh ska kunna hänga en del kläder här och ha skor som används här. Djup längs med väggen 30 cm, längd ca 180 men ett element i vägen också. Bör finnas en liten sittyta för att underlätta skopåtagning..
 
Fadai
Så det var panel, fattade icke jag. Måla över el riv ner o måla.
 
  • Gilla
Caroline f och 1 till
  • Laddar…
Då förstår jag.

Det är ju oftast svårt att veta precis vad man vill ha för färg och tapeter när man ska flytta in och ofta är det så himla mycket annat som måste fixas att man inte hinner tänka på tex färgsättning i hallen det första man gör.

Men å andra sidan om ni känner att ni vill prioritera den ytan, det är ju ändå det första som möter en när man kommer in, så förslår jag att ni tar bort den påklistrade panelen.

En panel i trä är ju inte fel i en hall som ska tåla mycket slask från skor och blöta ytterkläder etc men välj då en riktigt träpanel istället. Kombinera med färg eller tapet tex.

Eller måla väggarna helt och hållet. Det finns även avtorkbara tapeter.

I en gemensam hall hade jag valt en lite mer formell färgsättning, inga romantiska blommor eller liknande. Eller så går man all in och gör den riktigt personlig om man kommer överens i alla lägenheterna. :love:

För skoförvaring tycker jag att grunda skoskåp av den typen som är på bilden fungerar väldigt bra. Det finns hur många stilar och färger som helst.
Vit, grunda skoskåp med två luckor och en bottenhylla i en minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bättre att ställa in skorna direkt än att de bli stående i hallen där alla riskerar att snubbla på dem. (vi har en hund som bär omkring på skor så vi ställer alltid undan skorna direkt.) En låda funkar till två par skor, om man inte har väldigt stora skor.

I en liten hall av den här typen är det bra, tycker jag, att inte tänka långtidsförvaring.
Men krokar för jackor och någon hylla eller korgar för mössor och vantar behövs säkert. Om det finns plats finns det skoskåp som går att sitta på. Annars kan en liten pall kanske räcka, eller en uppfällbar sittplats av den typen som fanns på nattågen förr, och i hissar. Väggstol kallas det tror jag.

Edit, var rädd om dörren. Golvlisterna hade jag behållit.
 
  • Gilla
Caroline f
  • Laddar…
Vi har exakt samma hall, och samma problem. Delvis har vi löst det med en hög hatthylla med krokar under men skorna är värre. Funderar på att platsbygga ett skoställ med inbyggd sittdel men det har inte blivit av än.
Ser för övrigt ut som taket är sänkt i er hall, eller så är det en synvilla.
 
  • Gilla
Caroline f
  • Laddar…
A andersgrebin skrev:
Vi har exakt samma hall, och samma problem. Delvis har vi löst det med en hög hatthylla med krokar under men skorna är värre. Funderar på att platsbygga ett skoställ med inbyggd sittdel men det har inte blivit av än.
Ser för övrigt ut som taket är sänkt i er hall, eller så är det en synvilla.
Det stämmer, kan man säga

trapphuset gör att taket är lite sänkt och "trycker ner" hallen lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.