Hej,

Vi har ett något till åren kommet päronträd, som nu verkar ha fått något extra angrepp av svamp en bit upp på stammen. Trädet får ganska mycket päron men ser lite trött ut i övrigt; tappar bark och har nog beskurits lite hårt någon gång i historien.

Päronträd med tecken på svampangrepp och barkförlust på stammen, omgivet av vissnande löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla päronträdet med synliga svampangrepp och barkförlust på stammen, bredvid en fågelholk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har någon något tips på vad det kan vara för något och hur man kan behandla eller motverka det?


Tack!
 
Det går inte att behandla, det du ser är bara toppen på isberget. Det mesta av svampen är inne i stammen. Det är resultatet man kan få när man kapar grova grenar, speciellt på ett träd som inte mår superbra och kan övervalla skadorna rimligt snabbt. Trädet är döende men träd dör långsamt, det kan mycket väl överleva dig. Men det kommer förmodligen bli mer och mer ihåligt och instabilt och kan behöva stöttas om 10+ år.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Håller helt med föregående inlägg.

Detta är förövrigt en utmärkt bild på hur man inte får behandla ett träd. Det syns tydligt var svampen har angripit trädet, vid de felaktigt beskurna grenarna.

Man har kapat för grova grenar och sedan lämnat kvar stumpar, "rockhängare" som det brukar kallas. Trädets grenkrage har inte haft en chans att valla över skadorna och kvar blir öppna sår där svampen tar sig in i trädet.
 
Ok, tack för svaren. Då vet jag iaf att det inte är något jag förvärrar genom att inte åtgärda det på något vis. Jag får låta trädet klara sig bäst det kan tills det blir dags att ta ner det helt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.