Jag har letat lite runt efter Letti klammer men jag hittar inga...kollat bl.a Hornbach och Clas Ohlson...men inte hittar jag några...nån som vet vart jag kan köpa dessa klammer?
 
Jag köper hos min elgrossist dom kostar ju dubbelt så mycket som "vanliga"klammer så jag tror knappast att "billighets" butikerna har dom till försäljning
 
tror du man kan limma fast kabeln på väggen med smältlim?
 
Ja man kan, men det är varken godkännt eller tillrådligt, har sett mer än en "kabel" som efter en tid lossnat.
Lettis katalogpris hos grossist är c:a 1,5kr/st om man köper 1 ask a 200st + ett verktyg för c:a 300:-
Prata med nån elektriker så löser det sig säkert.
 
Det påstås att mjukgöraren i PVC som de flesta kablar är mantlade med gör att smältlimmet lossnar från PVC:n. Det är en god tanke men funkar inte.

Prototypen
 
Får och får... Hur och vart står det att du inte får limma en kabel? Du kan ju ex. lägga kaebeln i en list med själhäftande tejp, sätta fast den med stripeankare som också är limmad etc. etc. Vad jag förstår ska kabeln vara av fast installation, hur den sedan sitter fast är väl lite upp till eget huvud. Stege, ränna, korgstege, klammer, list, klisterankare, rör, caddyklammer mm mm.

Däremot håller jag med om att vanligt smältlim på en vanlig typ EKLK inte sitter fast i längden. Har själv däremot limmat vitt smältlim på på en EKLQ (halogenfri EKLK) Dess mjukgörare är av en helt annan typ (strävare, mindre mjuk och blir skitigare lättare, men limmet sitter som berget!)
 
Allt matr. som används skall vara godkänt och testat, det samma gäller tex vid limmning av dosor och slang bara några få fabrikat är ok.
 
Jag har å andra sidan sett alltför många kablar klammrade med skruvklammer, skruv och vit plugg i alltför dålig puts, de lossnar också.

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.