Hej alla glada, pga vattenläcka måste jag skarva ett gammalt stålrör till värmesystemet. Ytterdiametern är ca 34 mm och innerdiametern ca 27 mm.
Kollade på Rinkaby och såg denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-inv-25/
artnr: 1541444

Tror ni den fungerar?

Hur perfekt måste snittet vara? Jag kommer inte åt med röravskärare utan måste kapa med vinkelslip.

Tack på förhand och med vänliga hälsningar,
Philip
 
Fungerar perfekt... slipa bort " skägget " efter vinkelslipen bara med sandpapper
 
  • Gilla
Philipgbg
  • Laddar…
Krilleman
Grada av rörtet bara efter kapning. Lite snett accepterar MMA-kopplingen utan problem då det insticket är djupt.

Den kommer fungera alldeles ypperligt på ett 1" stålrör med utvändig diameter på 33,7mm. (y) Men denna kopplingen uppfattas ganska ofta som klumpig om den sitter i blickfånget.

Vill du ha en mer estetisk snygg installation tar du en 35mm koppling av valfri sort från Vatette och kör byter ut klämringen till Vatette Stål.

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-skarv-35/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-stalhylsa-1-/

Edit: Jag skrev felaktigt 28mm koppling till Vatette Stål 1" först.
Det är fel, ska vara 35mm!
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Tack Vector och Krilleman!
 
Det stökiga är väll att du får en gänga efter denna koppling, om du har ett helt rör kan de va gott å försöka kapa av röret å gänga loss de i bägge ändar å sätta gängade kopplingar till kopparrör. Använd lin istället för gängtejp. Men om skjutmuff måste användas för att få ihop de kan de bli stökigt,
 
Krilleman
E Erik_H2 skrev:
Det stökiga är väll att du får en gänga efter denna koppling,
Hur menar du nu? :thinking: Att det blir en gänggång på MMA-kopplingen är ju inte direkt betungande. Bara gänga i ämplig övergång till den dimensionen på rör man önskar.

Gängan undviks med Vatette.kopplingen och på så sätt kan man dra vidare med rör direkt.

Finns det en lämplig gänggång på befintlig anläggning så använder man alltid den i första hand. Det håller jag med om till 100%!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur menar du nu? :thinking: Att det blir en gänggång på MMA-kopplingen är ju inte direkt betungande. Bara gänga i ämplig övergång till den dimensionen på rör man önskar.

Gängan undviks med Vatette.kopplingen och på så sätt kan man dra vidare med rör direkt.

Finns det en lämplig gänggång på befintlig anläggning så använder man alltid den i första hand. Det håller jag med om till 100%!
Ah ha fastnade i cu rörs tänket, naturligtvis fortsätter man med gängat stålrör, tänkte inte....
 
Krilleman
E Erik_H2 skrev:
Ah ha fastnade i cu rörs tänket, naturligtvis fortsätter man med gängat stålrör, tänkte inte....
Nja, i det läget skulle jag ha gängat i lämplig övergång klämrimg eller press och fortsatt med tunnväggiga rör från MMA-stålrörskoppling.

11394_1_812.jpg

11005_1_566.jpg

(y)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.