Hej!

Nu är jag här igen och ber om era goda råd!
Innan ni frågar så kan jag säga att jag flyttat in efter att all el är dragen och annat, så har inte varit med under några såna jobb!

Hade Elgiganten på besök idag och dom skulle installlera tvättmaskin & Torktumlare!
Det dröjer inte länge innan dom ropar in mig i badrummet!

Det är endast draget för en fas vilket innebär att dom inte kan koppla in torktumlaren!
Den fasen som är dragen är dessutom kopplad till badrum,båda sovrummen samt vardagsrummet! Är inte det jäkla märkligt?

Om man tittar på befintligt Säkringschema så känns det ännu märkligare! (Se bild)

mina frågor är följande!

1. En tvättmaskin lär väl behöva ha sin egen säkring? Eftersom den som verkar vara kopplad endast är 10A så krävs det inte mycket för att det ska slå ut?

2. Varför är fält 14-16 ”mörkmarkerade”?


3. Är det verkligen så att det kan stå tvättmaskin på #15 samt tork på #16 utan att elen är dragen?
Jag trodde att man fyllde i detta först när allt var klart!

Så det jag tänker att jag behöver göra är att fixa elektriker, hen kopplar om så att tvättmaskin och torktumlare får sina egna säkringar, låter det som lösningen eller har jag missat något?

Elskåpet är 3-fas om det spelar någon roll!

Tack på förhand!

mvh Eric
 
  • Elskåp med säkringar, vissa märkta för tvättmaskin och torktumlare, i ett orenoverat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkringsschema på vägg med etiketter för tvättmaskin och torktumlare och övriga hushållsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag utan frontplatta visande ledningar och anslutningar, indikerar elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S Sluggoboy skrev:
2. Varför är fält 14-16 ”mörkmarkerade”?
Det bör stå till höger om gruppschemat, längst ner finns det en rad som börjar med "markerade grupper".
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det bör stå till höger om gruppschemat, längst ner finns det en rad som börjar med "markerade grupper".
Tack för svar!

såhär står det! Jag fattar inte vad det innebär dock
 
  • Instruktioner för felsökning av elsystem upphängda på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det betyder att de hör ihop. T.ex. 9-11 ser ut att vara avsedda för en vanlig spis så de ledare som hör ihop ska gå tillsammans till spisen och man ska slå av alla de tre säkringarna på en gång för att spisen ska bli strömlös. Det är också logiskt att 15 och 16 hör ihop eftersom de ska till samma dosa i badrummet.

Det ser ut som att elcentralen är gjord för att det bara kommer in en fas till lägenheten men att den också är förberedd för en framtida utökning till 3-fas. Är du säker på att den utökningen är gjord?
 
Ok!

Jo det är gjort, fick det svaret från styrelsen när jag gjorde köket!
Men vägen framåt borde alltså vara elektriker som gör om så att tvätt och tork får sina egna?
 
BirgitS
Japp, det låter vettigt.
 
Tack för att du tog dig tid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.