BirgitS BirgitS skrev:
Finns ju olika sorters dörrstopp som man kan använda när en dörr kan öppnas för långt.

Hur stora är dina andra dörrar då?
Verkar konstigt om det bara är badrumsdörren som är tillgänglighetsanpassad.
Jag ska ringa boverket på måndag igen och höra vad som gäller. Det har kommit någon ny lag som gäller endast badrumsdörr. Vet flera byggare har sagt det. Men innerdörr till sovrum eller annat berör inte det, därför tycker jag det är så idiotiskt, lite som du är inne på. Varför har man handikapp toalett men inte resterande hem.
 
Ritning som visar tillgänglighetsanpassad hall med rullstolsvändyta och passagebredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av lägenhet med markerade tillgänglighetsanpassade ytor och inlagda foton av korridorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag ska ringa boverket på måndag igen och höra vad som gäller. Det har kommit någon ny lag som gäller endast badrumsdörr. Vet flera byggare har sagt det. Men innerdörr till sovrum eller annat berör inte det, därför tycker jag det är så idiotiskt, lite som du är inne på. Varför har man handikapp toalett men inte resterande hem.
Planritning av lägenhet med markerade tillgänglighetsanpassade ytor och inlagda foton av korridorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte den här Lgh som diskuteras? Den är tillgänglighets anpassad från start. Du ser bla. Cirkeln i hallen som visar att ett tillräcklig stor yta finns för en rullstol.
Samma cirkel skall fungera i kök och badrum. Självfallet får du köpa ett större matbord. Matbordet på ritningen visar bara att ett bord för 4 pers får plats samtidigt som cirkeln får plats i köket mellan matbord och kök.
Tanken är att inga större ombyggnationer skall krävas ifall olyckan skulle vara framme för din egen del.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
[bild]
Är det inte den här Lgh som diskuteras? Den är tillgänglighets anpassad från start. Du ser bla. Cirkeln i hallen som visar att ett tillräcklig stor yta finns för en rullstol.
Samma cirkel skall fungera i kök och badrum. Självfallet får du köpa ett större matbord. Matbordet på ritningen visar bara att ett bord för 4 pers får plats samtidigt som cirkeln får plats i köket mellan matbord och kök.
Tanken är att inga större ombyggnationer skall krävas ifall olyckan skulle vara framme för din egen del.
Ja det är denna, du ser där köket står idag, det ska flyttas till vardagsrummet och köket blir ett sovrum. Där det är markerat med streck så kommer en vägg byggad med innerdörr. Måste den också vara handikapsanpassad?
 
BirgitS
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag ska ringa boverket på måndag igen och höra vad som gäller. Det har kommit någon ny lag som gäller endast badrumsdörr. Vet flera byggare har sagt det. Men innerdörr till sovrum eller annat berör inte det, därför tycker jag det är så idiotiskt, lite som du är inne på. Varför har man handikapp toalett men inte resterande hem.
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ja det är denna, du ser där köket står idag, det ska flyttas till vardagsrummet och köket blir ett sovrum. Där det är markerat med streck så kommer en vägg byggad med innerdörr. Måste den också vara handikapsanpassad?
Jo, man ska komma fram till alla nödvändiga delar även om man är rullstolsburen och det inkluderar badrum, ytterdörr, kök, vardagsrum och ett sovrum (men inte alla sovrum om det finns flera). Därför ska din nya sovrumsdörr också vara modul 9x21.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ja det är denna, du ser där köket står idag, det ska flyttas till vardagsrummet och köket blir ett sovrum. Där det är markerat med streck så kommer en vägg byggad med innerdörr. Måste den också vara handikapsanpassad?
Självklart är mitt spontana svar. Sen blir jag faktiskt lite mer osäker eftersom jag misstänker att det inte krävs bygglov för åtgärden?
Du får ju slå upp väggar lite hur som helst i en Brf. Nu går ju dessa väggar enkelt att riva eftersom dom inte är bärande.

Jag måste erkänna att du sätter mig på pottan. Jag har svårt att se att en privatperson som slår upp lite väggar måste känna till vad som krävs för att Lgh skall vara tillgänglighetsanpassad. Därför måste jag kanske ändra mig från självklart till troligen inte!:rofl:

Hoppas någon med kunskap kan lämna ett säkert svar med referens till skrift.
Tyvärr har jag i skrivande stund inte tid att leta.

intressant! :thinking:
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
För att jag vill ha samma storlek på mina innerdörrar i hela lägenheten samt så är dörren för stor och slår nästan på garderoben i hall
Du har tydligen inte fler innerdörrar i lägenheten än den där skithusdörren som du vill byta till en smalare? Och om du sätter upp en ny vägg med ny dörr så kan du ju ha samma storlek på den nya dörren som du har på toadörren. Då får alla (båda två) dörrar samma storlek. Måste ju vara enklare än att bråka med föreningen eller frångå boverkets krav.

Krångla inte till det i onödan. Du får ändå återställa den utbytta badrumsdörren när du flyttar eller om du skulle bli rullstolsburen.
 
Keiller Keiller skrev:
Du har tydligen inte fler innerdörrar i lägenheten än den där skithusdörren som du vill byta till en smalare? Och om du sätter upp en ny vägg med ny dörr så kan du ju ha samma storlek på den nya dörren som du har på toadörren. Då får alla (båda två) dörrar samma storlek. Måste ju vara enklare än att bråka med föreningen eller frångå boverkets krav.

Krångla inte till det i onödan. Du får ändå återställa den utbytta badrumsdörren när du flyttar eller om du skulle bli rullstolsburen.
Okej :oops:
 
Tänkte återkoppla efter samtal med boverket, så här uppfattade jag det som:

Reglerna för tillgänglighetsanpassning gäller nya byggnader. För ändring av befintlig byggnad (renovering) så beror det på:
1. Krävs det bygglov/slutbygg då är det striktare och tghanpassat.

2. Krävs det endast godkännande från styrelsen är det mildare och kan inte behövas. Beror på om föreningen skriver ska följa dagens regelkrav på tghanpassat.

I mitt fall är det alternativ 2 och eftersom styrelsen svarade ett nonchalant "nej" på min fråga så orkar jag inte gå in i diskussion och kommer göra 9x dörrar. Trots att det är en stor skillnad för mig med 7, 8x dörrar. Kommer behöva planera om hela mitt kök också för få plats med dem gigantiska dörrarna... Suck!

Boverket sa också att kravet gäller inte bara badrum dörren utan även sovrummet, men han la till att dem flesta människor gör som dem vill och det är svårt att kontrollera. Är man dum nog som mig och frågar mycket får man följa regler.

Dagens lärdom inom bygg: Fråga inte mycket gör bara.
 
BirgitS
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Dagens lärdom inom bygg: Fråga inte mycket gör bara.
Fast då ligger man ju lite illa till om man råkar ut för en olycka och bryter benen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast då ligger man ju lite illa till om man råkar ut för en olycka och bryter benen.
Ligger inte det lite i sakens natur? :(:cry: Att man ligger illa till efter en olycka med benbrott alltså.

Men hur som helst ligger man väl inte värre till än om man redan från början råkat bo på ett ställe med icke handikappvänliga lösningar.
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Ligger inte det lite i sakens natur? :(:cry: Att man ligger illa till efter en olycka med benbrott alltså.

Men hur som helst ligger man väl inte värre till än om man redan från början råkat bo på ett ställe med icke handikappvänliga lösningar.
Precis, men när man nu har en tillgänglighetsanpassad lägenhet är det ju dumt att ta bort anpassningen.

Jag undrar hur kommunen ställer sig till att göra om då eftersom lägenheter byggs anpassade just för att kommunen (vi alla) ska slippa betala för att anpassa i efterhand.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, men när man nu har en tillgänglighetsanpassad lägenhet är det ju dumt att ta bort anpassningen.
Det håller jag fullkomligt med om!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag undrar hur kommunen ställer sig till att göra om då eftersom lägenheter byggs anpassade just för att kommunen (vi alla) ska slippa betala för att anpassa i efterhand.
Dem nämnde något om att man ej kan få bostadsavdrag/bidrag om man blir handikapp och självmant ej gjort lägenheten anpassat. Aja får bli 9x20 dörrar så tråkigt :( ska jag ha 20 eller 21 Birgit??
 
Om du tänker bo i lägenheten resten av livet och vill ha en liten dörr - kör på.

Om du någon gång tänker sälja så är det rätt dumt att bygga till smalare och lägre (om du väljer modulmått 8*20 som du nämnt). Jag kan leva med att det är lite smått i gamla sommarstugor, men om jag kom på visning av en i övrigt modern lägenhet och det satt en 8*20 i badrummet så skulle jag bli klart mindre intresserad. Visst är jag med mina 190 längre än medel, men jag är inte direkt ovanlig och jag tycker det känns som att jag behöver ta det lite försiktigt om dörröppningen bara är några centimeter högre än jag. Synd att rensa bort potentiella köpare redan nu.

Men byt foder om du vill. Det är bara byggkostnad och vill du ha det är det kanske värt det.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Modul 21, tycker jag som har släktingar som är 195 cm långa och riskerar att slå i dörrkarmen på dörrar som bara är modul 20. Det är väl vad du har idag också. Eller hur?
Blir ju bara mer komplicerat att göra om dörrhålet för badrumsdörren.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.