Hej!

Sitter och planerar ett garagebygge till våren, men har stött på lite problem med lutningen på vår infart.

Finns det någon som vet om det finns rekommendationer eller regler för maximal lutning på en garageinfart? Eller är detta helt upp till mig att bestämma vad som kan anses rimligt?
Kanske finns det regler som säger lutning för att räddningsfordon ska kunna ta sig ner till huset?

MVH MadMax
 
Intressant fråga, bump !
 
När man bygger vägar vill man inte ha lutningar på mer än 6 %. Jag vet inte om det finns några rekommendationer/regler när det gäller garageinfarter. Det handlar ju mycket om komfort, men en vanlig bil borde ju ta sig in även om det är lite kraftigare lutning. Jag skulle nog vilja ha en liten lutning på själva uppställningsplatsen framför garaget eftersom man ofta tenderar att stå där när man tvättar/mekar med bilen (på sommaren i alla fall). HUr stor lutning tror du att ni får?
 
Det är bättre med två "vilplan" och en större lutning däremellan än en mindre lutning över hela sträckan.

När det sedan gäller procenten (som Helge sa i TV-programmet Nöjesmasakern) så är det också beroende på var i landet som byggnaden ligger. Är det norrland med mycket snö eller Skåne med barmark?

Lycka till! :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.