Det verkar som att det är något fel med låsanordningen. Diskmaskinens dörr fäster inte i ramen och jag hör inte klickljudet när jag stänger dörren. Jag kan sätta på diskmaskinen så att displayen lyser rött men det går inte att starta igång något diskprogram. Måste jag anlita en reparatör eller går det att fixa själv?
 
  • Digital panel på en Bosch diskmaskin som visar rött ljus och tiden 8:55 på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en diskmaskins dörr och ram, med fokus på defekta låsanordningen som inte fäster ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen diskmaskins låsanordning som inte går i lås, med synlig ram och diskställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj läste precis din tråd. Möss?!

Nej jag ser ingen felkod på displayen. Det blinkar bara ”2:55”
 
Vår diskmaskin hade stått på rännet i lagården innan vi satte in den i nuvarande huset, därav mössen :p.

Du stänger luckan så gott det går, väljer program och trycker på Start, vad händer då? Det står programtiden men inget händer mer?
 
Haha tänkte väl det. Det kan väl inte komma in möss i en inkopplad diskmaskinen annars?

Aa precis, det händer inget mer.
 
En jag känner hade faktiskt möss i köket, de klättrade in i luckan och gjorde åverkan på elektroniken i diskmaskinens lucka. Tror inte det gick att rädda maskinen.

När jag tittar på min egen diskmaskin (låsmekanismen inne i maskinen) är den triangelformade plastgrejen 'upptryckt' när den är i öppet läge. På din bild är den nere, i det som ska vara stängt läge. Kan du trycka upp plastgrejen själv?
 
  • Gilla
jendapen
  • Laddar…
Usch vad hemskt!

Jag tryckte upp metallbiten och nu problemet är löst. Tusen tack för hjälpen!!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J jendapen skrev:
Usch vad hemskt!

Jag tryckte upp metallbiten och nu problemet är löst. Tusen tack för hjälpen!!
Hur gjorde du när du tryckte upp den biten? jag tror jag har samma problem. Tack snälla
 
Tror jag bara tryckte upp den. Gick det bra för dig?
 
J jendapen skrev:
Tror jag bara tryckte upp den. Gick det bra för dig?
S Smulan1 skrev:
Hur gjorde du när du tryckte upp den biten? jag tror jag har samma problem. Tack snälla
Kan någon hjälpa mig ja sitter med samma problem
 
J jendapen skrev:
Tror jag bara tryckte upp den. Gick det bra för dig?
Hur kan ja lösta med min diskmaskin den vill inte stänga
 
S Sarita Redzep skrev:
Hur kan ja lösta med min diskmaskin den vill inte stänga
Har din diskmaskin också en triangelformad plastgrej som på denna bild? Om ja, testa att trycka upp den. Det var så jag löste det.
 
  • Trasig del inuti vit apparat, markerat med röd cirkel, metallobjekt synligt, möjligt underhållsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så jätte mycket det löste sig dom du skrev😀
 
Samma problem. Jag har en likadan men jag kan ej trycka upp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.