Vi har idag en jättegammal vedpanna och vattnet blir då 80-100 grader varmt när det skickas ut i elementen. De blir då skållheta.

Vi funderar på att byta till luft/vatten värmepump för att slippa hålla på med ved. Så då sägs det att det är smidigt att byta till luft/vatten då vi har vattenburet system.
Men på något ställe läste jag att det kanske inte funkar för framledningstemp på pump är 50-60 grader. Det kan göra att man även måste byta rör och element. Stämmer detta? Hur vet man om det funkar el inte?

Vill ju inte installera pump för 120 000kr och sen blir huset inte varmt.
 
100 grader låter varmt, då börjar det ju koka. Vår panna sprack av trycket när temperaturregleringen pajade och vattnet hann nå 95 grader innan vi märkte det. Vid det laget skramlade röret till expansionskärlet på vinden så att jag trodde att nån försökte bryta sig in i huset med borrhammare (det var mitt i natten).

Hur gammalt är huset och hur är isoleringen? Vår framledningstemperatur är inte i närheten av 55 grader ens mitt i vintern. Aldrig så varmt att det bränns. Huset är byggt på 30-50-talet. Plankhus och ingen egentlig isolering i väggarna, men tilläggsisolerat med några cm på insidan i några av rummen. Vi bytte till isolerglas och fräscha tätningslister i 2-glasfönstren i somras och det verkar som att vi får dra ner framledningstemperaturen flera grader. Så om ni behöver ha skållhett i elementen bör ni kanske titta till isoleringen och dragiga fönster.

Enda problemet vi har haft med 55-gradig panna (som ger 55-gradigt varmvatten) är att man får slå på ”extra varmvatten” om man ska fylla badkaret. Men det beror såklart på hur stor tank pannan har.
 
Det kan vara så, men det behöver inte vara så. En del gamla system är gjorda för t ex oljeeldning och då gjorde det inget att man behövde hög temperatur ut på elementen.

Men om ni har en gammal vedanläggning utan eller med för liten ackumulatortank så blir det en skillnad när ni har en värmekälla som hela tiden kan skicka ut värme.

Dessutom kanske det är onödigt varmt idag, det låter konstigt att skicka ut så varmt vatten. Kan ni inte prova att vrida ner shunten så ni får kallare vatten ut på elementen? Termostaterna gör ju att det inte blir för varmt i huset bara för att man skickar på onödigt varmt vatten.
 
M mrsnhp skrev:
100 grader låter varmt, då börjar det ju koka. Vår panna sprack av trycket när temperaturregleringen pajade och vattnet hann nå 95 grader innan vi märkte det. Vid det laget skramlade röret till expansionskärlet på vinden så att jag trodde att nån försökte bryta sig in i huset med borrhammare (det var mitt i natten).

Hur gammalt är huset och hur är isoleringen? Vår framledningstemperatur är inte i närheten av 55 grader ens mitt i vintern. Aldrig så varmt att det bränns. Huset är byggt på 30-50-talet. Plankhus och ingen egentlig isolering i väggarna, men tilläggsisolerat med några cm på insidan i några av rummen. Vi bytte till isolerglas och fräscha tätningslister i 2-glasfönstren i somras och det verkar som att vi får dra ner framledningstemperaturen flera grader. Så om ni behöver ha skållhett i elementen bör ni kanske titta till isoleringen och dragiga fönster.

Enda problemet vi har haft med 55-gradig panna (som ger 55-gradigt varmvatten) är att man får slå på ”extra varmvatten” om man ska fylla badkaret. Men det beror såklart på hur stor tank pannan har.
Vi har slagit pannan i botten en gång 125 g, först då började det koka. Så expansionskärl hjälper bra.
Men vi försöker få den att stanna på 85-90 men har inga acktankar och ibland är det svårt att veta exakt hur många vedbitar som blir 85.
Huset är från 1909och 1959.enacdelen endast betong andra trä.
Tror inte det är så jättedåligt isolerat, vi har nog rätt tjocka väggar. Vi öppnade för att sätta altandörr och det är plank, skivor, isolering så kändes rejält.
 
  • Wow
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Det kan vara så, men det behöver inte vara så. En del gamla system är gjorda för t ex oljeeldning och då gjorde det inget att man behövde hög temperatur ut på elementen.

Men om ni har en gammal vedanläggning utan eller med för liten ackumulatortank så blir det en skillnad när ni har en värmekälla som hela tiden kan skicka ut värme.

Dessutom kanske det är onödigt varmt idag, det låter konstigt att skicka ut så varmt vatten. Kan ni inte prova att vrida ner shunten så ni får kallare vatten ut på elementen? Termostaterna gör ju att det inte blir för varmt i huset bara för att man skickar på onödigt varmt vatten.
Jo det är precis din översta mening jag undrar hur jag får reda på svaret på. Flr inte sätter vi pump och så funkar det inte sen. Jag kan inte kasta pengar i sjön det har jag inte råd med.
Har inga tankar och ingen shunt och ingen termostat. Vi kan inte välja värme. Vi får elda upp till 25 grader och sen får det sjunka. Så vi har mellan 14 och 25.
Därför vi vill ha något så vi får jämn temp dygnet runt.
Vi har som sagt en gammal panna, bara ett stort plåtåbäke.
 
B
Vedeldning på det sättet blir ju ojämn framtemp. Det man egentligen vill ha svaret på är ju vilken framtemp behöver man ha för att hålla jämn inomhustemp vid ca -7 eller liknande, för att fundera kring värmepump.

Kan du ta ett antal bilder på radiatorerna? Är det ett enrörssystem eller 2rörssystem?
 
B BSOD skrev:
Vedeldning på det sättet blir ju ojämn framtemp. Det man egentligen vill ha svaret på är ju vilken framtemp behöver man ha för att hålla jämn inomhustemp vid ca -7 eller liknande, för att fundera kring värmepump.

Kan du ta ett antal bilder på radiatorerna? Är det ett enrörssystem eller 2rörssystem?
Ja det blir ojämnt och jobbigaste är den ojämna värmen, för varmt el för kallt. Vit gammal radiator med oanvändbara termostatvred synlig vid ett fönster, indikerar behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har mest sånna.

Gammal vit radiator med oanvändbar termostat monterad på en mörkgrå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror 2 sådana.

Kan inte röra vreden/termostaten på dem för de är för gamla och läcker då.

För nåt år sen tog vi offert men blev inget och Corona kom. Ingen verkade vara säker på om det var en el två rörs. Jag vet inte alls.
 
Täta om handvreden (slottsventilerna) med lin och pasta innan det sker något läckage och fuktskador i golvet. Finns rot-insatser att byta till om man vill ha termostatventiler istället. Den övre typen av radiator kallas sektionsradiator och brukar fungera med värmepump. Det nedre är panelradiator och rumstemperaturen kan bli lite låg men då är det bara två radiatorer som kan behöva bytas. Är man osäker på temperaturerna bör man välja mellan de bästa LVVP på marknaden och det är t.ex. NIBE F2120 som klarar upp till 65 °C och Daikin Altherma 3 TopGrade som klarar upp till 70 °C framledningstemperatur. Dock beror temperaturen också på hur kallt det kan bli där man bor.
 
J Josth skrev:
Täta om handvreden (slottsventilerna) med lin och pasta innan det sker något läckage och fuktskador i golvet. Finns rot-insatser att byta till om man vill ha termostatventiler istället. Den övre typen av radiator kallas sektionsradiator och brukar fungera med värmepump. Det nedre är panelradiator och rumstemperaturen kan bli lite låg men då är det bara två radiatorer som kan behöva bytas. Är man osäker på temperaturerna bör man välja mellan de bästa LVVP på marknaden och det är t.ex. NIBE F2120 som klarar upp till 65 °C och Daikin Altherma 3 TopGrade som klarar upp till 70 °C framledningstemperatur. Dock beror temperaturen också på hur kallt det kan bli där man bor.
Ok tack för info och tips.
När vi tog offerter fick vi bara på Ivt, Ctc och Mitsubishi.
Ska kolla Nibe och Daikin.
Kommer ändå få ta in nya då det är så längesen.
Vi bor i norra skåne.
 
B
Norra Skåne är rätt varmt, få dagar med riktig kyla. Skulle gissa att den lägre investeringen i en LLVP gör att bergvärme inte lönar sig, i jämförelse med en LLVP. Men det förutsätter även att man kan acceptera att ha en LLVP någonstans i trädgården.

Ser ut som du har tvårörssystem.
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Ok, Hässleholm har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -13,1 °C. Då ger NIBE F2120-12 upp till 63 °C och Daikin Altherma 3 TopGrade upp till 70 °C framledningstemperatur vilket är mycket bra för att vara värmepumpar. Andra tillverkare är sämre på att ange prestandan och kanske bara anger framledingstemperatur vid +7 °C men det är knappast en intressant uppgift. Ta in fler offerter. I Skåne kan det inte vara långt mellan återförsäljarna.

Man behöver även veta vilken effekt värmepumpen måste ha så det är bra om ni vet hur mycket ved ni eldar med per år och vilken typ av ved det är? Man kan mäta travad eller stjälpt ved etc.
 
Redigerat:
N Nallis skrev:
Vi har slagit pannan i botten en gång 125 g, först då började det koka. Så expansionskärl hjälper bra.
Men vi försöker få den att stanna på 85-90 men har inga acktankar och ibland är det svårt att veta exakt hur många vedbitar som blir 85.
Huset är från 1909och 1959.enacdelen endast betong andra trä.
Tror inte det är så jättedåligt isolerat, vi har nog rätt tjocka väggar. Vi öppnade för att sätta altandörr och det är plank, skivor, isolering så kändes rejält.
Med tanke på elpriset i skåne så skulle jag i första hand installera 1-2 acktankar så att du totalt har 1000-1500 liter som din vedpanna kan värma först, då borde du bara behöva elda 1-2 gånger per dygn - även när det är som kallast.

Men frågan är hur gammal och uttjänt din vedpanna är.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, Hässleholm har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -13,1 °C. Då ger NIBE F2120-12 upp till 63 °C och Daikin Altherma 3 TopGrade upp till 70 °C framledningstemperatur vilket är mycket bra för att vara värmepumpar. Andra tillverkare är sämre på att ange prestandan och kanske bara anger framledingstemperatur vid +7 °C men det är knappast en intressant uppgift. Ta in fler offerter. I Skåne kan det inte vara långt mellan återförsäljarna.

Man behöver även veta vilken effekt värmepumpen måste ha så det är bra om ni vet hur mycket ved ni eldar med per år och vilken typ av ved det är? Man kan mäta travad eller stjälpt ved etc.
Tror det är svårt att räkna hos oss då värmen pendlar mellan 14-25 inne, blir aldrig jämt för har inga tankar. Så får elda tills pannan nästan går i kok så blir det jättevarmt inne (jobbigt) sen får det sjunka och sen får man börja om. Så på morgonen kan det på vintern vara 14.
Men ca 30 kubik stjälp mått. Nu kör vi bland ved, hälften Björk och sen hälften är blandat, Al och bok tror jag.
 
D rob_t_j72 skrev:
Med tanke på elpriset i skåne så skulle jag i första hand installera 1-2 acktankar så att du totalt har 1000-1500 liter som din vedpanna kan värma först, då borde du bara behöva elda 1-2 gånger per dygn - även när det är som kallast.

Men frågan är hur gammal och uttjänt din vedpanna är.
Pannan är från 59. En storebo, ett stort plåtåbäke haha.
 
En riktigt gammal panna med ganska stora värmeförluster. Om man antar att ni eldar så att det i genomsnitt blir runt 20 °C grader inne så ger mängden ved viss vägledning. Det är ved av god kvalitet och man kan då anta 1500 kWh per kbm stjälpt mått. Totalt alltså runt 45000 kWh. Pannans värmeförluster måste räknas bort och det kan vara 25% vilket ger 33750 kWh som en värmepump måste producera. För det behöver värmepumpen runt 10000 kWh el som tillkommer på elräkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.