Vi har tagit över ett hus där bärande vägg tagits bort på en sträcka om 3 m, vilket fått till följd att två takstolar "hänger" på ytterväggarna. Alltså angeläget att åtgärda!
Svenskt Trä har via beräkningprogram på webben kommit fram till följande enligt bilaga.
Huset är ett enplans radhus, ett alternativ som inte fanns på Svenskt Trä ebsidan, tyvärr.
Vilken stålbalk kan jag alternativt ta istället?
Vilken limträbalk kan var den rätta med hänsyn till att det inte är ett 1½ planshus utan radhus?
Höjd såväl som bredd på balk är värdefullt pga begränsade utrymmen.
 
J Jan-Olof Person skrev:
Vi har tagit över ett hus där bärande vägg tagits bort på en sträcka om 3 m, vilket fått till följd att två takstolar "hänger" på ytterväggarna. Alltså angeläget att åtgärda!
Svenskt Trä har via beräkningprogram på webben kommit fram till följande enligt bilaga.
Huset är ett enplans radhus, ett alternativ som inte fanns på Svenskt Trä ebsidan, tyvärr.
Vilken stålbalk kan jag alternativt ta istället?
Vilken limträbalk kan var den rätta med hänsyn till att det inte är ett 1½ planshus utan radhus?
Höjd såväl som bredd på balk är värdefullt pga begränsade utrymmen.
Varför tror du att väggen är bärande?
Hur ser takkonstruktionen ut? I enplanshus har man ofta takkonstruktioner utan bärande innerväggar …
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
J Jan-Olof Person skrev:
Vi har tagit över ett hus där bärande vägg tagits bort på en sträcka om 3 m, vilket fått till följd att två takstolar "hänger" på ytterväggarna. Alltså angeläget att åtgärda!
Svenskt Trä har via beräkningprogram på webben kommit fram till följande enligt bilaga.
Huset är ett enplans radhus, ett alternativ som inte fanns på Svenskt Trä ebsidan, tyvärr.
Vilken stålbalk kan jag alternativt ta istället?
Vilken limträbalk kan var den rätta med hänsyn till att det inte är ett 1½ planshus utan radhus?
Höjd såväl som bredd på balk är värdefullt pga begränsade utrymmen.
Efter noggrannare uppmätning ser jag att max höjd för balk är 270 mm och bredd 90 mm pga befintlig vägg.
 
fahlis fahlis skrev:
Varför tror du att väggen är bärande?
Hur ser takkonstruktionen ut? I enplanshus har man ofta takkonstruktioner utan bärande innerväggar …
Väggen är helt klart bärande då takstolarna är av fackverkstyp med tryckbrädor ner mot den väggen, vilket även bekräftats via ritningar och fackutlåtande!
 
Jag skulle nog vilja se en sektionsritning för att begripa resonemanget. Fackverkstakstolar av W-typ bär normalt mellan ytterväggarna.
 
J justusandersson skrev:
Jag skulle nog vilja se en sektionsritning för att begripa resonemanget. Fackverkstakstolar av W-typ bär normalt mellan ytterväggarna.
Handritad skiss av takstol med måttangivelser på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J justusandersson skrev:
Jag skulle nog vilja se en sektionsritning för att begripa resonemanget. Fackverkstakstolar av W-typ bär normalt mellan ytterväggarna.
Jag trasslar till det för mig när jag försöker lägga in här, men nu nytt försök!
Jag har gjort en principskiss som finns bilagd. spikbläckad takstol, varav två nu är frihängande mellan ytterväggar och i synnerhet en dippar ner ca 20mm där väggen tidigare var. Andra i radhus området har lagt in balk när dom gjort motsv ändringar i samma vägglinje. Reser strax bort över helgen och hade plan att börja jobbet på måndag! Handritad skiss av takstol med måttangivelser på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en lite hemkokt variant. 20 mm nedböjning på knappt 7 m är ungefär 1/350, vilket får anses acceptabelt. Eftersom den ser ut som den gör går det bra att lägga en balk under takstolen på mitten. Frågan är vilken last den ska dimensioneras för? Om man utgår från 10 kN/m så skulle en 3 m lång limträbalk på 90x315 (det finns flera alternativa dimensioner, t.ex. 140x270) räcka, alternativt en stålbalk HEA 160.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det ser ut som en lite hemkokt variant. 20 mm nedböjning på knappt 7 m är ungefär 1/350, vilket får anses acceptabelt. Eftersom den ser ut som den gör går det bra att lägga en balk under takstolen på mitten. Frågan är vilken last den ska dimensioneras för? Om man utgår från 10 kN/m så skulle en 3 m lång limträbalk på 90x315 (det finns flera alternativa dimensioner, t.ex. 140x270) räcka, alternativt en stålbalk HEA 160.
stort tack för råd! Skanska byggde huset på 70-talet har det sagts mig.
 
J justusandersson skrev:
Det ser ut som en lite hemkokt variant. 20 mm nedböjning på knappt 7 m är ungefär 1/350, vilket får anses acceptabelt. Eftersom den ser ut som den gör går det bra att lägga en balk under takstolen på mitten. Frågan är vilken last den ska dimensioneras för? Om man utgår från 10 kN/m så skulle en 3 m lång limträbalk på 90x315 (det finns flera alternativa dimensioner, t.ex. 140x270) räcka, alternativt en stålbalk HEA 160.
Idag var jag upp och tog ett foto på fackverkstakstolen som är mera komplex än min enkla skiss, men det kanske inte förändrar i princip? Den vertikala stolpen tv på fotot är mittstolpen. Komplex fackverkstakstol med en vertikal mittstolpe och en svart ventilationstrumma i ett isolerat vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var lite skillnad! Det här är inte hemkokt.
 
  • Gilla
Jan-Olof Person
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det var lite skillnad! Det här är inte hemkokt.
Lite nya förutsättningar - igen!
Jag har nu blott lagt genom att riva bef garderobsrad i linje där den bärande väggen brutits. Ned böjning med mått enligt ovan är idag utan väggen ca 30 mm som mest.
Jag kan få upp en järnbalk på tre stödstolpar, helst av trä. Höjd stolpar 2.4. Stolparna kommer att stå i samma linje som den inre borttagna bärande vägg linjen med avstånd stolpe1 - 2 2050mm, stolpe2 - 3 1050. Stolpe 1 och 3 kommer att ha en sidstabilisering medan 2 blir fristående i stort sett. Svenkst trä kom fram till en limträbalk om 90x225 enligt sin beräkningsrobot med hänsyn till snölast och takvikt. Tacksam för snabbt förslag!
 
Limträ 90x225 motsvaras av en HEA 120 stålbalk. Svenskt Träs beräkningsapp är helt beroende av att du matar in rätt uppgifter. Gör du fel så är det som kommer ut inte pålitligt. Jag gissar att 90x225/HEA 120 är tillräckligt, även om jag inte hittar någon grund för att räkna fram det resultatet.
 
  • Gilla
Jan-Olof Person
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Limträ 90x225 motsvaras av en HEA 120 stålbalk. Svenskt Träs beräkningsapp är helt beroende av att du matar in rätt uppgifter. Gör du fel så är det som kommer ut inte pålitligt. Jag gissar att 90x225/HEA 120 är tillräckligt, även om jag inte hittar någon grund för att räkna fram det resultatet.
Tack för snabbt svar. OM man lägger H- balken så den blir som ett I med brett tak resp bas, vad gäller då för belastningstålighet?
 
Det är så man ska lägga en HEA balk.
 
  • Gilla
Jan-Olof Person
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är så man ska lägga en HEA balk.
Uppskattar mycket dina svar, stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.