Hej
Jag har köpt en begagnad kombinerad kyl och frys, den är 185 hög och väger 71 kg, jag ska ha den i källaren.
Jag har en källartrappa på utsidan som jag tänkte ta in den, jag ska gå igenom tvättstugan och två rum till för att komma till den plats där den ska placeras.
Jag vet inte riktigt hur jag ska få ner den på bästa sätt, jag har en säckkärra att ta den på, jag har ev två personer som kanske kan bära den, finns det någon som har lite bra bra förslag eller ideer på hur jag ska få ner den i källaren
 
A
Zigge4816 Zigge4816 skrev:
Hej
Jag har köpt en begagnad kombinerad kyl och frys, den är 185 hög och väger 71 kg, jag ska ha den i källaren.
Jag har en källartrappa på utsidan som jag tänkte ta in den, jag ska gå igenom tvättstugan och två rum till för att komma till den plats där den ska placeras.
Jag vet inte riktigt hur jag ska få ner den på bästa sätt, jag har en säckkärra att ta den på, jag har ev två personer som kanske kan bära den, finns det någon som har lite bra bra förslag eller ideer på hur jag ska få ner den i källaren
spännband runt kärran och kylen.
Sedan några brädor i trappan.
rulla ner den lugnt och fint.. 1-2 personer som bromsar från nerifrån.. (y)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
spännband runt kärran och kylen.
Sedan några brädor i trappan.
rulla ner den lugnt och fint.. 1-2 personer som bromsar från nerifrån.. (y)
Hej, precis den tanken slog mig för en liten stund sen, jag tror det blir en bra lösning
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Zigge4816 Zigge4816 skrev:
Hej, precis den tanken slog mig för en liten stund sen, jag tror det blir en bra lösning
Och skulle de bara behöva kolla på, så har du ju öl kompisarna där(y);)
 
Som ovan men är du själv så kan du fira ned det med ett valfritt rep, slå bara repet runt något 2-3varv så krävs det nästan ingen kraft alls att bromsa då det nyper runt det du har slagit repet om.

Brukar köra den metoden då vi tar ner motorer/växellådor från traverser.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Två som bär är väl lättast ?
 
Maskintok skrev:
spännband runt kärran och kylen.
Sedan några brädor i trappan.
rulla ner den lugnt och fint.. 1-2 personer som bromsar från nerifrån.. (y)
Själv skulle jag gjort ungefär så. Men är lite skeptisk till brädorna. Med kärra direkt i trappen har man ju automatiskt en inbromsning för varje trappsteg. Jag har själv kört ganska tunga saker i trappor på det viset. Dock skulle jag inte köra 71 kg själv. Utan då skulle jag ta in någon mer.

Med bräder skulle jag också vara rädd att någon kliver fel och halkar. Alternativet är att bära utan kärra.

En sak att påpeka är att ju mer ”icke upprätt” skåpet varit vid transporten, ju längre tid behöver gå innan du startar det när det kommit på plats. Detta för att köldmediet ska hinna rinna tillbaka. Säkrast är att vänta ett par dygn.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
L Lilllen skrev:
Själv skulle jag gjort ungefär så. Men är lite skeptisk till brädorna. Med kärra direkt i trappen har man ju automatiskt en inbromsning för varje trappsteg. Jag har själv kört ganska tunga saker i trappor på det viset. Dock skulle jag inte köra 71 kg själv. Utan då skulle jag ta in någon mer.

Med bräder skulle jag också vara rädd att någon kliver fel och halkar. Alternativet är att bära utan kärra.

En sak att påpeka är att ju mer ”icke upprätt” skåpet varit vid transporten, ju längre tid behöver gå innan du startar det när det kommit på plats. Detta för att köldmediet ska hinna rinna tillbaka. Säkrast är att vänta ett par dygn.
Jag tycker det går bäst med brädor för att slippa känslan att det ska tippa framåt om något stuttar i eller händer..
Och då kan man klara detta helt själv..
Så gör jag när jag flyttar saker med säck kärra..
 
Maskintok skrev:
Jag tycker det går bäst med brädor för att slippa känslan att det ska tippa framåt om något stuttar i eller händer..
Och då kan man klara detta helt själv..
Så gör jag när jag flyttar saker med säck kärra..
Intressant, ja utan bräder så gäller det förstås att inte ovandelen slår i någonstans så att kärran behöver läggas ner så pass mycket att rören på kärran tar i trappen. Då är nog bräder bättre.
Jag har flyttat rätt mycket grejer med pirra bl.a. flytt från en fullbelamrad trerumslägenhet på tre trappor utan hiss. Tycker man får in ett bra flyt att hålla emot när den rullar ner till nästa trappsteg.
Har också kört mycket i trappor där det finns ramp för barnvagnar. Men är det tyngre så skippar jag alltid ramperna och kör direkt i trappen istället då det känns säkrare. Då kan jag ju även enkelt stanna om det behövs. Ingen aning om vad tyngsta jag kört ligger på dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.