Skulle verkligen kolla av marknaden .. så att värdet på huset verkligen skulle generera tillbaka 200 000 kr …(vid försäljning) innan jag gjorde en sådan stor investering på något som jag funderat på att sälja inom 5 år.

Vi bytte bänkskiva/or (tog bort diskbänk o satte dit en ho) luckorna och kompletterade med ett par nya skåp ist för de garderober som stod i köket när vi flyttade in. Blev också två nya bänkskåp med dra-ut-lådor på köksön/baren .. (fick riva bort gamla när vi bröt upp golvet). Köpte nya vitvaror .. (där kan det dra iväg, men vi höll oss på den billiga sidan utan o snåla!).

Vi lät alla rör vara kvar.. men fick dra upp en nolla för nya spishällen har jag för mig.

Nytt kakel.. nya tapeter..nytt laminatgolv/golvspån/isolering .. nån ny väggskiva (åtgärdade en torkad takläckas spår..).. målade fönster o balkongdörr (de var mörkbruna, blev vita).

De nya skåpen byggdes in.. så vi fick köpa lite reglar o så oxå :)

Blev som etthelt nytt kök!
Populärt vid försäljningen!

Kostade mindre än 100’ .. vitvarorna var det som drog iväg! (köpte: diskmaskin, micro, varmluftsugn, spishäll, fullstor kyl och frys). Men vi gjorde allt jobb själva.. (utom el).

(y)
 
  • Gilla
ngranhage
  • Laddar…
Det där låter som mycket pengar. Hur stort kök har ni? Vi bytte luckor och lådor för ca 35.000, och då var dom måttbeställda. 14 luckor och 11 lådor om jag minns rätt, inklusive beslag, mjukstängande gångjärn osv. Bänkskiva för några få tusenlappar från Ikea, ny diskho för ett par tusen till. Vi gjorde allt jobbet själva. Det som var svårast var att såga och montera bänkskivor och diskho, att montera luckorna och lådorna var busenkelt.

Vi bytte även golv och tapetserade, och det tog såklart mycket tid eftersom vi behövde lyfta ut skåpen för att lägga golvet. Om ni har fräscht golv slipper ni ju det arbetet. Vi behöll vitvarorna, de funkade och då kändes det onödigt att byta ”bara för att”.

Vi sålde ett år senare, och jag tror att köket var det enda rum som köparna inte tänkte renovera. Så jag tror att det var värt pengarna, och vi fick ju också njuta av ett fint kök i ett år
 
Om ni gillar/är ok med kökets layout så fixa luckorna med lackering lr spraymåla själv (bra argument f nya leksaker). Vitvaror o skivor är bara att byta o fixa kakel lr vad ni vill ha. Oavsett så blir d inga 90’, snarare 30-50 max.
Och som flera sagt, skit i om d höjer värdet vid en ev försäljning - gör om det som ni vill ha det så ni trivs, det är det viktigaste. :)
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Det är oftast enkelt att montera lådor i vanliga stommar och sen är det bara att matcha fronten med befintliga eller nyvalda luckor. Enkelt, billigare och mindre som måste räknas hem vid en ev försäljning.
 
Som flera andra har skrivit: Alternativ 3 är att få luckorna slipade och omlackade professionellt. Om du är hyfsat nöjd med stommarna/lösningen i övrigt.

Vi gör det just nu - våra Puustelli luckor från 2005/6 såg riktigt illa ut - var engång blanka, men ytskiktet hade ”släppt”/skalats av på områden som man berör ofta. En lackeringsfirma kom och monterade ned luckor, lådfronter och de fleste sidor/passbitar, slipade/lagade dessa, lackade, och håller nu på med att montera upp. Man spacklade också igen skruvhålen, och kommer montera nya handtag för oss. Luckorna ser HELT NYA ut, utroligt fina! Kan lägga ut före och efter-bilder senare i veckan när det är klart.

Vi byter annars ut stänkskydd i glas med kakel, och målar väggar, behåller golv och vitvaror. Egentligen sugen på nytt golv, men klinker med vattenburen golvvärme - vill inte ge oss på det. Enklare lösning (om man ogillar sitt golv) är att köpa en måttbeställd matta i lämpligt material, som täcker större delen av golvet…

När det gäller att få igen pengarna för helt nytt kök vid eventuell försäljning: Jag är tveksam. Kanske. Men stor risk att ditt renoverade kök inte faller spekulanterna i smaken, och då är det kanske bättre med ett äldre, men hyfsat fräsch kök, där köparen tänker ”perfekt, det kan vi byta ut om något år”…
 
Om ni väljer lackspåret hitta en firma som kan lacka med glans 15. Mycket snyggare än glans 30 alt 45
 
Vi ville också gärna ha matt, men några rekommenderade att inte gå för matt, eftersom det då kan bli problem med rengöring (att man måste gnugga, och då får blanka fläckar). Vi valde till slut - efter mycket funderande - glans 25, och det framstår absolut inte som blankt, utan matt och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.