A
Vi har sökt bygglov för uterum där vi har blivit kontaktade av byggnadskontoret som har invändningar om att dagsljusfaktorn i vardagsrummet inte uppfylls. Problemet är alltså att vi bygger in samtliga fönster i vardagsrummet. Detta även om vi kommer att ha kanalplatsttak 32mm. Har aldrig hört om detta någonsin tidigare och att de har synpunkter på en sådan sak. Någon som har haft eller hört om liknande invändningar?
 
Aldrig hört talas om men det låter som en aspekt att fundera över.
 
Heij83
Ja det fins regler för det, titta i boverkets regler.
I min mening så är det helt idiotiskt, tycker man själv ska få välja en sådan sak.

När vi sökte bygglov för huset så hamna vi i trubbel med just det du står inför.

För att illustrera hu jäkla sjuka byggregler vi har så kommer här nedan en dialog med min bygglovshandläggare.

Köket har öppen planlösning.

Handläggaren: köket ska kunna delas av (bygga en vägg så det blir ett eget rum)
Jag: inga problem och drog en linje på ritningen, där har du din vägg.
Handläggaren: men du har ju tänkt att bygga ett uterum utanför köket, då kommer det inte in tillräckligt med ljus i köket om någon i framtiden skulle vilja sätta upp en skiljevägg.

Då blev jag riktigt förbannad och rör till och förklara att om någon vill köpa vårt hus i framtiden och kanske vill sätta upp en skiljevägg så får det fan vara dennes problem.
Då backa hon.
Med detta vill jag bara visa hur sjuka reglerna för bygglov är och det vara bara en liten del av allt vi bråka om.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Här har du paragrafen.

Krav på dagsljus finns i BBR avsnitt 6:322 Dagsljus. Där anges att rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt ska utformas och orienteras så att god tillgång till direkt dagsljus är möjlig, om detta inte är orimligt med hänsyn till rummets avsedda användning.
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ljussolljus/dagsljus/
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
A Assahol skrev:
Detta även om vi kommer att ha kanalplatsttak 32mm.
Har också 32mm, på sommaren är det väldigt ljust men med ett lager snö på blir det väldigt mörkt.
Jag har dock en hel del andra fönster. Att blockera alla låter inte så kul.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
A
Vi har redan ett uterum som vi ska riva som också blockerar men har öppen planlösning och ljusinsläpp från annat håll men det hjälper inte tyvärr.
 
A Assahol skrev:
Vi har sökt bygglov för uterum där vi har blivit kontaktade av byggnadskontoret som har invändningar om att dagsljusfaktorn i vardagsrummet inte uppfylls. Problemet är alltså att vi bygger in samtliga fönster i vardagsrummet. Detta även om vi kommer att ha kanalplatsttak 32mm. Har aldrig hört om detta någonsin tidigare och att de har synpunkter på en sådan sak. Någon som har haft eller hört om liknande invändningar?
Har varit med om detta tidigare och det stämmer ju att det direkta solljuset inte kommer nå vardagsrummet. Finns ingen praxis på just detta vad jag vet, vi har löst det genom att göra en större öppning mellan vardagsrum och uterum och kalla båda för vardagsrum
 
  • Gilla
Assahol
  • Laddar…
Heij83
LaszloToth LaszloToth skrev:
Har varit med om detta tidigare och det stämmer ju att det direkta solljuset inte kommer nå vardagsrummet. Finns ingen praxis på just detta vad jag vet, vi har löst det genom att göra en större öppning mellan vardagsrum och uterum och kalla båda för vardagsrum
Jo det fins regler för detta, se mina inlägg högre upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.