A
Hej.

Har du expertkoll på el leverantörer - och allt som ingår i deras olika elavtal
så vilken valde du? Binder du fast elkostnaden hos Vattenfall tex?inför vintern?
 
Kör alltid rörligt. Brukar binda/byta varje år till de som kan ge bäst erbjudande.Låg förbrukning så elpriset spelar inte så stor roll , mest ett finger åt eon för deras horribla nätavgifter. Senaste räkningen kostade elen ca 200:- och räkningen från eon var på 1000:- :mad:
 
  • Arg
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag saknar tyvärr expertkoll, men jag har brunt bälte i killgissning, så jag svarar ändå!

Jag har valt det lokala energibolaget som leverantör, det ägs av 2 grannkommuner. Har haft bundet elpris i rätt många år nu, då är elkostnaden förutsägbar och jag behöver inte sälja av familjesilvret för att ha råd med elräkningen på vintern. (Även om jag säkert förlorar några kronor på sommaren när det rörliga priset som regel är lågt.)
'Mitt' (och de andra kommuninvånarnas) energibolag har också ett rörligt avtal, men med takpris på vintern. Kanske intressant för den som inte vill ha helt bundet?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rörlig och Borås, blev bäst för oss
 
Vanligtvis hoppar vi runt på 1årsavtal för att dra nytta av nykunderbjudanden. Vi har nu provat 3års på 53öre då det var mycket snack om nedstängning av kärnreaktor.
Vi hade lite magont när elpriset var på 35öre men nu när det är uppe på de nivåer som råder nu så, ptja, helt ok.

Vi siktar nog på 1års avtal igen. Vårt går ut i slutet av Jan -22 så vi får se hur läget ser ut däromkring.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Värmer inte med el så känns som man jagar småpengar.
Däremot brukar jag byta då och då
 
Jag fick 1 årserbjudande från Borås Elhandel

Rörligt
0 öre/kwh påslag
0 öre/kwh månadsavgift

elcert. kostnad är väl densamma för alla leverantörer?

Fick den erbjudandet iom jag sa upp vårt avtal med Borås då 1 år hade gått och därmed rabatterna från elskling.
 
dof dof skrev:
Kör alltid rörligt. Brukar binda/byta varje år till de som kan ge bäst erbjudande.Låg förbrukning så elpriset spelar inte så stor roll , mest ett finger åt eon för deras horribla nätavgifter. Senaste räkningen kostade elen ca 200:- och räkningen från eon var på 1000:- :mad:
Hur högt är du säkrad?
Låg förbrukning men hög räkning tyder ju på att du kanske kunde säkra ner lite för att minska dom fasta kostnaderna?
 
16A. Det är överföringsavgifterna bla som gör det. Betalar ca 80öre/kwh bara i överföringsavgift :rolleyes:
 
Jag band med "vintersäkring" här om dagen, till priset 106 öre/kWh tror jag, SE3. Under september månad var det rörliga elpriset 94 öre/kWh vilket gör att jag tror att det blir dyrare i vinter. Eftersom jag har elvärme så ville jag inte ta risken att stå med elpris på 2 kr (plus avgifter och skatt) eller mer i december-februari. Mtp priserna i oktober så känns det bra att ha bundit. Linjediagram över dagliga elspotpriser i SE1, SE2, SE3 och SE4 de senaste 30 dagarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
ylven ylven skrev:
ag band med "vintersäkring" här om dagen, till priset 106 öre/kWh tror jag, SE3. Under september månad var det rörliga elpriset 94 öre/kWh vilket gör att jag tror att det blir dyrare i vinter. Eftersom jag har elvärme så ville jag inte ta risken att stå med elpris på 2 kr (plus avgifter och skatt) eller mer i december-februari. Mtp priserna i oktober så känns det bra att ha bundit.
Det är inte givet att man, som elkund, kan få sluta ett fast elavtal, i en elmarknad med stora variationer och höga priser;

"Flera elbolag slutar med fasta elavtal – för stor risk
  • Elpriserna har dragit iväg ordentligt den senaste tiden - samtidigt har nu flera elhandelsbolag slutat erbjuda fasta elavtal i södra Sverige.
  • Orsaken är att det i nuläget innebär alltför stora ekonomiska risker.
  • Bolagen köper sin el på elbörsen där spotpriserna nu varierar väldigt mycket. ”
https://sverigesradio.se/artikel/flera-elbolag-slutar-erbjuda-fasta-elavtal-ar-for-stor-risk
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
N
Har bundet tioårsavtal hos Skellefteå Kraft som går ut den 1/3 nästa år. Jag föredrar ett bundet pris även om jag är fullt medveten om att det blir lite dyrare. Ser det som en slags "försäkringspremie" för att slippa oroa sig över högt elpris (som flera av mina vänner med rörligt pris gör just nu).
Fick ett bra pris på ett femårsavtal hos EON som jag hoppade på och som börjar gälla när mitt nuvarande avtal går ut. Det nya priset blir åtta öre lägre per kWh än det jag haft i tio år så jag är faktiskt väldigt nöjd.
 
Har för tillfället vårt avtal via skekraft (1år 37 öre kwh) som går ut 30/11.

Jag har börjat titta runt på elprissajterna och ser att OKQ8 dyker upp. Hade ingen aning att de även säljer el. De ligger bra till i pris (ca 67 öre 1 år)
Det är ju ett välkänt varumärke, men det är tyvärr ingen garanti för bra kundservice, smidighet mm. Nån som har någon erfarenhet får gärna dela med sig.

Tack på förhand
Boek
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.