Hej!

Jag har en AC / varmluftspump från Panasonic. På manualens framsida står följande modellnummer:

CS-E9EKEB
CS-E12EKEB
CU-E9EKEB
CU-E12EKEB

AC:n har funktionen avfuktning (DRY). Har enheten någon sensor för faktiskt luftfuktighet i rummet, eller innebär avfuktningsläget bara att den kör på kalluft och låg fläktstyrka oavsett?

Funderar på vad som är mest ekonomiskt, att använda min Panasonic AC eller att köpa en luftavfuktare?

Tack på förhand!
 
De flesta luftavfuktare använder samma princip som en värmepump i kyldrift eller en AC: en kompressor driver en kylslinga. Skillnaden är att den värme som frigörs via kondensorn i kretsen hamnar utomhus med en AC via utomhusdelen, i en luftavfuktare tillförs denna värme rummet den står i. Så om det ska avfuktas inne under uppvärmningssäsongen så bör det bli mest ekonomiskt med en luftavfuktare om jag förstår saken rätt.
 
  • Gilla
Maths Nestlander
  • Laddar…
Jo precis, särskild luftavfuktare behövs i Sverige. Det är annat om man bor i tropikerna med 30 °C varmt och fuktigt på natten...
 
H Harald Blåtumme skrev:
De flesta luftavfuktare använder samma princip som en värmepump i kyldrift eller en AC: en kompressor driver en kylslinga. Skillnaden är att den värme som frigörs via kondensorn i kretsen hamnar utomhus med en AC via utomhusdelen, i en luftavfuktare tillförs denna värme rummet den står i. Så om det ska avfuktas inne under uppvärmningssäsongen så bör det bli mest ekonomiskt med en luftavfuktare om jag förstår saken rätt.
När du har luftvärmepumpen på underhållsvärme t ex i en sommarstuga på hösten och värmer då avfuktar pumpen även luften. Menar du att pumpen tar värme ur utomhusluften samtidigt som den avfuktar och därmed släpper ut värme utomhus. Ställer mig tveksam till det, kan det vara rätt? Frågan gäller ju vid underhållsvärme, alltså på vintehalvåret.
 
Frågan gällde ”dry”-läget alltså avfuktning. I detta läget sker ingen uppvämning, systemet körs såvitt jag förstår i ett luftkonditionering-light läge alltså AC på låg effekt. Jag har själv aldrig använt detta läge på någon luft-luftvärmepump men noterat att det finns. Detta är skilt från underhållsvärme vilket är en uppvärmningsfunktion med systemet i värmedriftsläge dvs kondensorn hamnar funktionellt sett på insidan av huset, i innerdelen.

Att uppvärmning av utrymmen minskar relativ luftfuktighet i sig är ju korrekt men det var inte vad frågan handlade om.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Frågan gällde ”dry”-läget alltså avfuktning. I detta läget sker ingen uppvämning, systemet körs såvitt jag förstår i ett luftkonditionering-light läge alltså AC på låg effekt. Jag har själv aldrig använt detta läge på någon luft-luftvärmepump men noterat att det finns. Detta är skilt från underhållsvärme vilket är en uppvärmningsfunktion med systemet i värmedriftsläge dvs kondensorn hamnar funktionellt sett på insidan av huset, i innerdelen.

Att uppvärmning av utrymmen minskar relativ luftfuktighet i sig är ju korrekt men det var inte vad frågan handlade om.
Jag förstår det sista, men det är väl så att pumpen avfuktar på underhållsvärme?
 
Mja. Om du höjer innetempen från säg 10 till 20 grader C så kommer den relativa luftfuktigheten (RH) att minska, detta kan du göra med godtycklig värmekälla tex en brasa i en kamin, ett elelement eller som du föreslår en LLVP i värmeläge. Underhållsvärme betyder att LLVP designats för att kunna fungera normalt med avfrostning av utedelen även vid relativt låg inomhustemp, säg 12 grader.

Vad en luftavfuktare kan göra är att kondensera vattenångan i luften och samla upp detta som vatten, att göra sig av med ner i avloppet. Samtidigt kommer den att fungera litet som ett värmeelement och höja temperaturen i det aktuella utrymmet, vilket ger en ytterligare minskning av RH.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.