Beställde takstolar till ny sommarstuga.Jag och sambons bror är amatorer.Vi dividerar och har olika ideer.Är det svårt att sätta takstolarna på hammarbandet?Använder man vattenpass så att de inte lutar?Vad är bästa sättet att fästa dem i hammarbandet?Måste varje takstol vila på en väggregel?
 
Nej det är inget svårt, men man bör vara minst två. Är de såpass lätta att ni själva kan bära dem på plats? Bär då upp alla å lägg dem uppochned mellan hammarbanden, vänd sedan upp dem efterhand ni monterar dem. Hur ni sätter fast dem beror lite på hur stora dom är. Jag brukar använda förstärkta vinkeljärn, ett på var sida om takstolens underarm, dvs fyra till varje takstol. Man kan då förbereda lite och sätta två av dessa vinkeljärn innan. Spika med ankarspik. Man kan även använda gaffelankare, har jag aldrig provat. En billigare variant är spikband, som viks över hela takstolen. Ännu något billigare är skråspikning.. Använd vattenpass, och staga takstolarna efterhand. Efterjusteringar kan behövas. Ja, varje takstol måste vila på väggregel, om ingen horisontell träbalk finns precis under hammarbandet som kan ta upp kraft.
 
Hej voodoo,tack för svaret! Den sista meningen i ditt inlägg förstår jag inte riktigt.Menar du att man spikar en balk mellan väggreglarna,precis under hammarbandet? Kan man i stället ha en extra väggregel under takstolen?
 
Ja det går även utmärkt att ha en extra väggregel under takstolen. Vad jag menade var att man under hammarbandet kan fälla in en extra horisontell regel, på högkant. Detta gör man ofta över stora öppningar etc.
 
Tackar! Bra förklarat!
 
Mikael_L
Så här kan det se ut, bild 1:
http://www.byggahus.se/forum/attachments/loesvirke/7779d1176317774-projekt-nybygge-dsc00258-copy.jpg

En del fäller in en regel hela vägen, då behöver man inte fundera så mycket på avväxling på olika ställen, bara ingen öppning blir jättebred (grov gissning > 3 meter, men i fallet med breda öppningar måste det räknas lite på lasterna innan man kan bestämma dimensionerna)

Regel hela vägen kan se ut så här:
http://www.byggahus.se/forum/attach...-ja-da-var-man-igang-med-stommen-bild_125.jpg

I den här tråden finns ett par bilder på när dom sätter upp takstolarna.
http://www.byggahus.se/forum/loesvirke/23322-hus-pa-gang-aentligen.html

Skulle jag sätta upp takstolar idag så skulle jag:
1. Sätta upp en takstol antingen vid ena gaveln eller mitt i huset, loda in den noggrannt och fästa med några tillfälliga snedsträvor.
2. Mäta in nästa takstol noggrannt, allteftersom dom placeras ut. En eller några mätpinnar kan kapas till för detta.
Detta pga att när jag var med på ett takarbete i fjol hade alla stolar lodats in, vilken medförde att det var nån cm skillnad i alla takstolsfack och då blev vi tvungna att mäta och kapa varenda masonit-vindledare-skiva individuellt, även isoleringsjobbet blev mer besvärligt.
3. Sista takstolen skulle jag loda in, och ta ev merjobb i det facket.
4. Jag skulle använt antingen byggvinklar eller gaffelankare.
Fördelen med vinkel är att det kan gå att mäta in och skruva fast den ena vinkeln överallt redan innan man reser stolarna, då är del jobb redan gjort så det går snabbare sen, framförallt bra om man lejt in hjälp för resningen.

Så skulle jag gjort iaf...
 
Efter att ha läst Mikael_L:s beskrivning skulle jag också gjort så :)
Jag skulle rekommendera att såga till några mätpinnar som Mikael skriver eftersom man slipper risken för felmätningar och det går snabbare. Det finns få saker som sänker humöret på byggplatsen så kvickt som några illa placerade felmätningar.
 
Mikael_L
Att det ska gå snabbt är ju inte alltid av godo, så fort man börjar jaga tid så börjar misstagen komma... :surprised:
Jag minns en tråd här, dom skulle bygga garage och reglade hela stommen med 60cm mellan reglarna istället för CC60. Antagligen slarvtänk i byggivern.

I det av mig beskrivna fallet så blev ett liknande fel, jag mätte hur bred masoniten skulle vara på ett enda ställe i ett fack, sen buntade jag ihop 10 masonitskivor i en hög och sågade av alla med cirkeln. Jävlars vad jag sparade tid där, tänkte jag. Sen var det inte många av dessa skivor som passade någonstanns, då fackmellanrummet som sagt var, var olika överallt.

Egentligen skulle jag kanske skrivit historien i byggbloopers-tråden.
Fast om man läser där inser man snabbt att den inte är mycket att "skryta" med.
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21645-byggbloopers.html
 
Nä, har man mätt fel på måttpinnarna blir det inte skoj men om man tar sig lite tid där så slipper man problem sen. Jag har några goda vänner som är väldigt förtjusta i talmetrar, tyvärr drabbas de rätt ofta av "10-centimetersskatten" när de glömmer om flärpen varit ute eller inte på talmetern. Efter att ha varit utsatt för dem några gånger är jag mer förtjust i att mäta upp måttstickor petnoga i början och förbjuda dem att ens ta fram talmetrarna. :)
Så att min poäng är nog att det sparar tid med måttstickor för man kan slippa tidsödande misstag.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
4. Jag skulle använt antingen byggvinklar eller gaffelankare.
Tråden "lyftes" nyss. Eller eg refererades.

Ang gaffelankare så har jag en annan åsikt idag. Passar inte bra till takstolar i hus, garage osv. Passar bra till carport osv.

Den nedåtstickande plåten på gaffelankaret kommer vara ivägen för innerväggarnas skivmaterial.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.