Ja, det skulle vara intressant. Frågan är hur jag tar mig upp.. väldigt brant och halkigt på plattorna.

ser nu att vinden blivit värre också, bifogar lite bilder.
 
  • Vind med träbjälkar och brun fuktfläck på isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada i tak med mörka fläckar och droppbildning, synlig träregel och fuktpåverkat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trånga trätrappsteg som leder uppåt med brunt takmaterial ovanför och en tydlig lutning, indikerar en svår passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser också att kupans tak, blir ungefär i samma nivå som där läckaget i taket finns. Så det kanske ligger något i det ni säger. Frågan är sen hur det kommer ner ända till bottenvåningen, och någon meter till vänster. Heller ej blött som sagt ovanvåningen, men det kanske inte är ovanligt?
 
MultiMan
Hyr en skylift om det inte går på annat sätt. Jag hade inte väntat. Eller ta dit takläggare direkt.

Som sagt, säger det igen om det missats, vatten kan leta sig många meter via bjälkar, skarvar och annat, både horisontellt och vertikalt.

Vad menar du med att det inte är blött på ovanvåningen? Båda fönsterna är ju ruttna/svullna i nederkant. Vad skulle det vara om inte långvarig vattenskada?
 
Rickard.
Kan det inte funka att ställa en stege på skärmtaket (eller vad det nu är)? Ta hjälp att hålla fast stegen om det blir taskig vinkel bara så du inte gör dig illa, det är det inte värt ;)
 
Jag skulle kunna ställa en stege på grannens garage och på så sätt se på ovansidan, ok men då är det inte alls omöjligt att det kan leta sig flera meter.
Troligtvis är det alltså en för optimistisk tanke att tro att detta berodde på att plåten på sidan av fönstret som glipade 2-3cm när det regnade så kraftigt?
 
MultiMan
Min bedömning: Ja.

Detta verkar ju ha pågått under lång tid. Det tyder på felkonstruktion i någon del som tar emot betydligt mer vatten.

Jag tror inte du kan stå flera meter ifrån och bedöma vad som orsakar läckan, så grannens garage kanske inte är en jättebra idé. Om det nu inte är någon katastrofal läcka med takplåt som trillat bort, så räcker det med en liten spalt pga felvikt plåt, typ den du nämnde tidigare, men om den finns i själva takbeklädnaden så kommer ju vatten rinnandes ända från nock och det kan komma in mycket stora mängder. Det kan vara svårt att se på håll.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Min bedömning: Ja.

Detta verkar ju ha pågått under lång tid. Det tyder på felkonstruktion i någon del som tar emot betydligt mer vatten.

Jag tror inte du kan stå flera meter ifrån och bedöma vad som orsakar läckan, så grannens garage kanske inte är en jättebra idé.
ok då får jag försöka få hit en takläggare i första hand, en snickare som kan riva/leta läckage, känns det onödigt?

jag tänkte stege på grannens garage så då kan jag klättra upp på takkupan, att jag ställer den längs plattorna.
 
MultiMan
Kan du klättra upp på kupan så funkar det ju, men trilla inte ner. Se till att säkra dig eller vara mycket försiktig.

Sedan får du tänka dig vattnets väg hela vägen från nock och när det sen möter kupans tak och vilka ställen som då eventuellt kan leda in vattnet under taket.
Kolla även då så att nockpannorna är ok. Vatten kan i princip rinna in redan där och inte komma in i huset förrän vid kupan, där det kanske finns defekter i underliggande skikt.
 
Tack snälla för svar.
Kan man stå på kupan? Tål den 100kg?

jag förstår, får nog försöka ta mig upp och se efter. Dock svårt att ta mig runt där uppe, eller omöjligt snarare, på plattorna alltså. Då får nästa steg kanske bli att ringa takläggare. Tänkte försöka mig på det till helgen och isåfall ringa takläggare nästa vecka.
 
Tittade runt lite och hitta denna i närheten av fönstret, det är nog ett långskott? Trasig panna i kanten.
 
  • Skadad takpanna nära fönstret på ett tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
S Solimelo skrev:
Kan man stå på kupan? Tål den 100kg?
Ja.
 
Redigerat:
Hej gott folk!
Har fått bort lite list och gipsskiva i mitten av fönster, fortfarande ett mysterium. Taket är förstås en stark misstanke, ska upp och kolla imorgon. Men ser här att det blöta samlats längst ner, inget blött högre upp på träregeln. Bifogar lite. Bilder.

finns det en möjlighet att det ändå runnit ifrån sidan av plåten (se bild, rödmarkerat, där ingen spik satt i och plåten glipade) och liksom runnit längs fönster och fönstren kan va otäta? Kan det vara två olika problem?
 
  • Del av fönster och tak där plåten glipar vid en obefäst plats markerad med rött, möjlig orsak till läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm med avfärgning och skador vid nedre delen, misstänkt vattenskada nära golv och listverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläck och skador på träregel och gipsskiva vid fönstrets nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada vid fönsterkarm, avslöjat genom borttagen list och gipsskiva, mögeltillväxt och fuktighet synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterområde med borttagen list och gipsskiva, exponerad träregel och titt på taket utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på avlägsnat listverk och gipsskiva vid fönstrets nederkant med synlig vätskeskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fönsterkarm med borttagen list och synlig fuktskada på trä och gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Vad gör den bruna listen du pekar på för nytta egentligen? På mina fönster går den hela vägen in till träet i karmen och det är slätt hela vägen. På ditt fönster ser det ju ut som en vattenkanal där vatten kan stänka in, samlas och rinna in under fönstret eftersom den är för smal.

Ska ta en bild för jämförelse.

Närbild av ett fönster med en smal brun list längs karmens innersida och en vit tröskel som har smutsfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Vad gör den bruna listen du pekar på för nytta egentligen? På mina fönster går den hela vägen in till träet i karmen och det är slätt hela vägen. På ditt fönster ser det ju ut som en vattenkanal där vatten kan stänka in, samlas och rinna in under fönstret eftersom den är för smal.

Ska ta en bild för jämförelse.

[bild]
bra fråga, inte riktigt koll på vad just den bruna gör.. här är fler bilder jag tog precis även med stängt fönster
 
  • Närbild på ett fönsterbeslag vid ett stängt fönster, visande dess montering och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på brun fönsterkarm och svart fönsterbräda med öppet/stängt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett stängt fönster och fönsterbänk med utsikt över träd och skymning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Var leds vattnet bort som samlas i kanalen bakom den listen? För det stänker in i karmen när det slagregnar, det har hänt mig många gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.