Efter diverse stopp och översvämningar tog vi beslutet att avstå releining och bila upp för nya avloppsrör i källaren. Genom tvättstuga, tv-rum och garage med avslut utanför huset. (De gamla rören kommer ligga kvar men inte användas.) Nu ska rören ner med hjälp av rörmokare och sedan är tanken att vi själva ska gjuta igen. Inser att det behövs mycket betong. Vi har spårat ca 25 meter. Ringde betongfirma för att vi tänkte att betongbil med slang är en smidig lösning, men det var betydligt dyrare än vad vi trodde. Finns någon här som gjort det på egen hand och har några goda råd? Betongfirman sa dessutom att betongen sannolikt behöver torka i månader innan vi kan lägga nya golv, ska så länge behövas? Bokat kakelsättare till slutet av november. Mycket tacksam för svar!
 
  • Uppbruten betonggolv i källare med en grävd ränna för nya avloppsrör, rörmokare arbetar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Det brukar vara värt pengarna ändå...men absolut kan du göra det själv. Hyr en tombola och börja blanda,

Ja det tar lång tid för betong att torka ut, beronde på förutsättningar och typ av betong kan det ta upp mot 6 månder (även mer) det beror lite på vad man ska ha för ytskikt om man ska bygga in det osv.
Sen handlar det om krympningen med när betongen torkar ut, minst 3 mån hade jag iaf rekommenderat att vänta.
 
  • Gilla
Em’s hus
  • Laddar…
Krilleman
Jag har gjort liknande i mitt hus.

Ett rum bilade vi ur allt, tvättstugan.
I den rekommenderade grovisen som hjälpte oss gjuta att vänta en vecka/cm betong.

Där det endast var rännor hälsade han att omkringliggande torr betong kommer suga sin beskärda del av "rännans" blöthet i betongen trots vattning innan gjutning. Så det går betydligt fortare när man gjuter ränna kontra hela golv var hans hälsning pga förutsättningarna runt omkring.

Dubba gärna i lite armeringsjärn innan för hållfasthetens skull innan gjutning.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B
Gjorde samma i mitt hus. Blandade i betongblandare, så mycket betong blir det faktiskt inte. Jag övervägde aldrig betongbil.

Jag väntade i 3 månader innan tätskikt och kakel. Känns dumt att chansa med tanke på hur jobbigt och dyrt det kan bli.
 
  • Gilla
Em’s hus
  • Laddar…
surris surris skrev:
Det brukar vara värt pengarna ändå...men absolut kan du göra det själv. Hyr en tombola och börja blanda,

Ja det tar lång tid för betong att torka ut, beronde på förutsättningar och typ av betong kan det ta upp mot 6 månder (även mer) det beror lite på vad man ska ha för ytskikt om man ska bygga in det osv.
Sen handlar det om krympningen med när betongen torkar ut, minst 3 mån hade jag iaf rekommenderat att vänta.
TACK alla tre för era svar! Vi beslutade oss för EPS-betong i tvättstuga och tv-rum och grovbetong i garaget som kan stå och torka längre. Hoppas vi ska lyckas i helgen.
 
Fyll upp med något annat och flytspackla sista biten?
 
Patrik440
E Em’s hus skrev:
. Hoppas vi ska lyckas i helgen.

Å hur gick det? :)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Renoverat rum med betonggolv, betongblandare och verktyg, indikation på pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare använder en jackhammer för att bryta upp gammal betong i ett renoveringsprojekt inne i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betong längs avloppsrör i ett pågående byggprojekt för tvättstuga och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som använder en mobiltelefon bredvid en röd betongblandare utomhus vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt renoveringsprojekt av en tvättstuga med tomma väggar och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstuga under uppbyggnad med kaklade vita väggar och grå klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Patrik440 Patrik440 skrev:
Å hur gick det? :)
Tack för att du frågar! Det gick bra, men vilket slit detta har varit. Vi valde EPS-betong till tvättstuga och tv-rum och grovbetong till garaget som kunde stå öppet längre. Körde med betongblandare och skottkärra. Gick ändå förvånansvärt smidigt.
 
  • Gilla
FDT och 7 till
  • Laddar…
E Em’s hus skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Tack för att du frågar! Det gick bra, men vilket slit detta har varit. Vi valde EPS-betong till tvättstuga och tv-rum och grovbetong till garaget som kunde stå öppet längre. Körde med betongblandare och skottkärra. Gick ändå förvånansvärt smidigt.
Ska göra ung. samma med nya rör i golvet
Novisfråga: Du fyllde med sand lr dyl så rören ligger stadigt
Ligger sedan betongen uppepå mot rören direkt Blir det inte en belastning på röret då "hänger ju bara i skarvarna om sanden (fyllmassor) sjunker med tiden
 
På tredje bilden ser du hur mycket sand vi hade runt rören. Nästan hela vägen runt. Din fråga har jag inget bra svar på men vi hade en rörmokare här som hade sagt hur vi skulle göra. Jag föreställer mig att det blir en så jämn belastning att det inte kan skada rören som
jag också uppfattar som mycket kraftiga och tåliga. Lycka till!

S scopett skrev:
Ska göra ung. samma med nya rör i golvet
Novisfråga: Du fyllde med sand lr dyl så rören ligger stadigt
Ligger sedan betongen uppepå mot rören direkt Blir det inte en belastning på röret då "hänger ju bara i skarvarna om sanden (fyllmassor) sjunker med tiden
 
  • Gilla
scopett
  • Laddar…
Färdigt!
 
  • Nyrenoverat modernt kök med grå skåp, vita kakelväggar och rostfria vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Helhak och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.