Det beror ju precis vad det är för träslag den består av. I princip allt utom björk brukar gå under blandvedskategorin. Många trädlag är utmärkta som ved. Vissa brinner bra men snabbt mm. Det är främst barrträ som tenderar att sota mer. Men tex al som är vanligt, är ett alldeles utmärkt träslag för ved. Så fråga vilka träslag som dominerar i blandningen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det som ryker är om veden är sur och/eller du har dålig syretillförsel när du eldar. Torr ved och bra drag är framgångskonceptet, oavsett trädslag.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel112209 skrev:
Som rubriken lyder, vad är nackdelarna med blandved?

Bor i ganska tätbebyggt område och har nyligen köpt kamin, har hört att blandved släpper mycket mer rök? Stämmer det?
Nä det ryker inte mer om blandved..
felaktigt uttalande.
Jag eldar med blandved.. det är förövrigt mycket bättre för din eldstad än ren Björk..
som har näver som vid lite hög fukthalt kan skapa en tjär liknande sörja..

Det är fuktigheten som är det viktiga, inte rena trädslag..
 
B
Jag kan tycka att röken från gran eller tall är något mer påtaglig och något mer illaluktande, under de första 5 minuterna när man eldar. Sen ingen skillnad.

Häromkring brukar blandved innebära väldigt mycket gran o tall, men det är ju säkert väldigt beroende på jilket område som det gäller.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Jag kan tycka att röken från gran eller tall är något mer påtaglig och något mer illaluktande, under de första 5 minuterna när man eldar. Sen ingen skillnad.

Häromkring brukar blandved innebära väldigt mycket gran o tall, men det är ju säkert väldigt beroende på jilket område som det gäller.
blandved här är alla trädslag som finns..
Och ska tall vara involverat så ska den ha torkat minst ett år längre än lövveden..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B
Maskintok skrev:
blandved här är alla trädslag som finns..
Och ska tall vara involverat så ska den ha torkat minst ett år längre än lövveden..
Har alltid kört ca 2år "normalårsförbrukningar" av ved. Då eldar man i regel ved som torkat i 2år, men blir det en synnerligen kall o lång vinter kan det bli nån m3 eller 2 på slutet som bara hunnit torka under året. Tycker det fungerar bra.

Jag brukar ha klyvt all ved före påsk, så den är hyggligt torr redan till vintern den också egentligen.

(Ek undantas i ovan, den behöver mer tid på sig).
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Har alltid kört ca 2år "normalårsförbrukningar" av ved. Då eldar man i regel ved som torkat i 2år, men blir det en synnerligen kall o lång vinter kan det bli nån m3 eller 2 på slutet som bara hunnit torka under året. Tycker det fungerar bra.

Jag brukar ha klyvt all ved före påsk, så den är hyggligt torr redan till vintern den också egentligen.

(Ek undantas i ovan, den behöver mer tid på sig).
Jag hade 3 år gammal ved ett år och eldade med.. jag la dessa ute så lite fukt fick komma åter och den brann som tusan..
Så lite fukt är bra för förbränningen bara det är tänt i torr ved(y)
 
Jag eldar allt möjligt av det jag har. Tycker det mesta funkar bra. Men barrträd med mycket kåda särskilt ifrån nån skada eller liknande sotar väldigt mycket. Men slänga med något sånt vedträ då och då verkar inte vara nån fara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.