Har byggt ett förråd som jag har isolerat med 2x95 i golv och detsamma i tak samt 1x45 i väggarna.

Vad är bästa och billigaste sättet att värma upp ytan?
Jag tänkte ha ytan till kombinerat kontor samt förråd. Dom dagarna jag vill sitta och jobba vid datorn så vill jag kunna ha ca 20 grader.
Den övriga tiden så räcker det att öl och verktyg som förvaras där inne inte fryser eller rostar ;)
 
Du har väl sannolikt ingen annan metod än el, gissar jag? Då spelar det ingen roll hur du gör, blir samma kostnad. En luft/luftpump lönar sig knappast till 18 m2.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack!
Sorry, skrev fel. 1x95 är det i väggarna. Det är kanske lite för lite egentligen men jag hade en befintlig förrådsdel med 45x95 reglar och denna har jag nu byggt ut med 12m2. Vad tycker ni jag borde ha i väggarna? Det mesta av värmen går väl ut via taket...
 
Tomture61
Om du sätter reglar (45 x 45) horisontellt på insidan och isolerar detta så minimerar du köldbryggan till ett minimum .
I bostadshus är 300 mm i väggar optimalt .
 
C combato skrev:
Tack!
Sorry, skrev fel. 1x95 är det i väggarna. Det är kanske lite för lite egentligen men jag hade en befintlig förrådsdel med 45x95 reglar och denna har jag nu byggt ut med 12m2. Vad tycker ni jag borde ha i väggarna? Det mesta av värmen går väl ut via taket...
2xmer i tak och golv låter rätt balanserat. Viktigt är att förrådet är vindskyddat, att vindpappen inte är slarvigt uppsatt, viktigare än att lägga till ytterligare isolering
 
Ok, vad bra!
Vindpappen var jag mycket noga med. Har dock fått några hål i den pga spikar som gått igenom men där har jag lagat med tejp för ändamålet
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du sätter reglar (45 x 45) horisontellt på insidan och isolerar detta så minimerar du köldbryggan till ett minimum .
I bostadshus är 300 mm i väggar optimalt .
Tack. Skall fundera på det!
 
Återtar tråden nu när jag är klar med bygget och vill få in värme... Om det som det skrivits om tidigare inte spelar någon roll vilken uppvärmningskälla jag väljer när jag har EL så funderar jag på vad som är bäst av en oljefylld radiator eller ett konvektor element. Jag vill ha ~10 grader i förrådet när jag inte är där men när jag sitter och arbetar vid min dator som jag har därinne så vill jag ha ~20 grader.

Två alternativ:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...jefyllda-element/oljefylld-elradiator-014520/

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/elektriska-element/konvektorelement-017413/
 
Om du vill snabbt värma upp från 10 till 20 så är kovektorelementet bättre. Om du vill ha ett tyst element som inte luktar bränt så är oljefyllt bättre. Frostskyddsfunktionen kan visa sig spara en del el. Skulle välja det oljefyllda
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du vill snabbt värma upp från 10 till 20 så är kovektorelementet bättre. Om du vill ha ett tyst element som inte luktar bränt så är oljefyllt bättre. Frostskyddsfunktionen kan visa sig spara en del el. Skulle välja det oljefyllda
Tack. Jag köpte mig det oljefyllda. Får väl i värsta fall komplettera med något annat på sikt om jag inte känner att jag kan reglera värmen tillräckligt snabbt
 
Kloge Kloge skrev:
Jag har Adax Neo. Reglerar värmen helt steglöst så glöm bort "brödrostarna"

[länk]
Helt klart intressant, men jag har 18m2 så det är nog lite för klent
 
Kloge Kloge skrev:
Jag har Adax Neo. Reglerar värmen helt steglöst så glöm bort "brödrostarna"

[länk]
Ahh, mitt miffo... jag såg ju nu att det fanns olika effekter. Sorry... :)
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.