Ska alldeles strax börja arbetet med att gjuta en platta i nuvarande carport som ska bli garage.
Carporten sitter ihop med huset och delar samma tak.

Vad är bäst metod för detta, är det att gjuta den nya plattan fri från husets grund (huset har en isolerad betonggrund med golvvärme). Eller bör jag förankra den nya grunden i befintlig?

Är det rekommenderat att gjuta den nya plattan på samma höjd som befintlig grund? Det underlättar att lägga den nya grunden på lite lägre nivå för att slippa en "ramp" upp vid infarten.

Rekommenderad tjocklek på grund?
 
Är 300mm höga kantelement och 200mm isolering rimligt för garageplattan?
Kan jag lägga mig under befintlig grund i höjd för att förenkla när man kör in och ut bilar ur garaget?
Nuvarande grund är ungefär 15cm över marknivån.

Vad rekomenderar ni att man gör mot befintlig grund, rörelsefog?
 
För 4 år sedan gjöt jag platta för ett garage, jag uppförde garaget som en tillbyggnad till huset och gjöt garageplattan mot befintliga husets källarsockel, ingen förankring och ingen extra rörelsefog.
Garageplattan har 300mm kantelement (förutom den sidan som är mot befintliga huset) och 200mm isolering. Jag kör golvvärme i garaget och upplever inte speciellt hög energiförbrukning med denna lösning.

Om du vill vara säker på att få en rörelsefog så kan du lägga en remsa takpapp mellan befintlig grund och ny betong. Men jag anser att det inte behövs. När den nya betongen härdar så krymper den lite och du kommer få en spalt på nån/några mm mellan nya plattan och befintliga husgrunden.
 
G Gabbe1 skrev:
För 4 år sedan gjöt jag platta för ett garage, jag uppförde garaget som en tillbyggnad till huset och gjöt garageplattan mot befintliga husets källarsockel, ingen förankring och ingen extra rörelsefog.
Garageplattan har 300mm kantelement (förutom den sidan som är mot befintliga huset) och 200mm isolering. Jag kör golvvärme i garaget och upplever inte speciellt hög energiförbrukning med denna lösning.

Om du vill vara säker på att få en rörelsefog så kan du lägga en remsa takpapp mellan befintlig grund och ny betong. Men jag anser att det inte behövs. När den nya betongen härdar så krymper den lite och du kommer få en spalt på nån/några mm mellan nya plattan och befintliga husgrunden.
Kanon! Så det är helt enkelt rekommenderat att plattan är fristående även om den ligger kloss an? Ingen bra idé att förankra i befintlig platta med armeringsjärn då?
Frågar för att carporten delar tak med huset och hade en tanke på att man kanske vill att allt rör sig tillsammans?
 
Jag frågare runt och alla tyckte att jag skulle strunta i att dubba/armera ihop plattorna.
Det hade säkert funkat att göra så oxå, hos mig har det inte rört sig något på fyra år.
 
G Gabbe1 skrev:
För 4 år sedan gjöt jag platta för ett garage, jag uppförde garaget som en tillbyggnad till huset och gjöt garageplattan mot befintliga husets källarsockel, ingen förankring och ingen extra rörelsefog.
Garageplattan har 300mm kantelement (förutom den sidan som är mot befintliga huset) och 200mm isolering. Jag kör golvvärme i garaget och upplever inte speciellt hög energiförbrukning med denna lösning.

Om du vill vara säker på att få en rörelsefog så kan du lägga en remsa takpapp mellan befintlig grund och ny betong. Men jag anser att det inte behövs. När den nya betongen härdar så krymper den lite och du kommer få en spalt på nån/några mm mellan nya plattan och befintliga husgrunden.
Kör på takpapp som du nämnde. Men hur nära gick du med cellplasten mot befintlig grund? Kloss an?
Kör endast kantelement på alla ställen utom mot befintlig grund, som du gjorde.
 
Ja, jag lät första lagret cellplast gå kloss mot befintlig grund.
Andra lagret slutar 3dm innan för att skapa en kantförstyvning även där.
 
  • Gilla
hemkört
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ja, jag lät första lagret cellplast gå kloss mot befintlig grund.
Andra lagret slutar 3dm innan för att skapa en kantförstyvning även där.
Kanon, precis så jag tänkte också. Armerade du denna precis som yttre kantbalk eller nöjde du dig med att det är mer betong här?
Denna delen kommer inte ta upp någon vikt i mitt fall, endast där kantelementen står.
 
Jag valde att armera den på samma sätt. Mest pga att jag hade tagit bort och fyllt igen en gammal utvändig källartrapp och jag ville ha lite extra styrka i kantbalken om det skulle vara så att marken satte sig lite lokalt vid denna fyllning.
 
Jag tycker du ska dubba ihop dem. Det är så enkelt att göra och du är säkrad mot att råka ut för sättningsskillnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.