Hej,

Jag har slitit loss alla tidigare golv nu : https://www.byggahus.se/forum/threads/golvspan-utan-reglar-under.430716/#post-4410883 och det som finns kvar är en plast som täcker sanden/gruset.

Planen är att lägga golvspånet flytande då det inte finns några balkar undertill att fästa i. Golvläggaren jag pratade med på golvpoolen rekommenderade även detta då man riskerar att dammsuga upp gruset om man bara lägger foam+papp direkt på plasten som täcker gruset.

  • Varför är inte 16mm golvspån spontade? Vill helst inte komma upp i 22mm pga trösklar osv..
  • Hur mycket avstånd bör det vara till kanten/väggen då golvspånet läggs flytande? Vill ju inte heller riskera att dammsuga upp gruset..
  • Är det ok att lägga ej spontade golvspån flytande?

Tacksam för svar
Mvh Michael
 
M micke884 skrev:
Hej,

Jag har slitit loss alla tidigare golv nu : [länk] och det som finns kvar är en plast som täcker sanden/gruset.

Planen är att lägga golvspånet flytande då det inte finns några balkar undertill att fästa i. Golvläggaren jag pratade med på golvpoolen rekommenderade även detta då man riskerar att dammsuga upp gruset om man bara lägger foam+papp direkt på plasten som täcker gruset.

  • Varför är inte 16mm golvspån spontade? Vill helst inte komma upp i 22mm pga trösklar osv..
  • Hur mycket avstånd bör det vara till kanten/väggen då golvspånet läggs flytande? Vill ju inte heller riskera att dammsuga upp gruset..
  • Är det ok att lägga ej spontade golvspån flytande?

Tacksam för svar
Mvh Michael
Det finns 16mm spontade golvspån, se t.ex. Beijer. Du vill helst ta bort trösklarna när du lägger golv. så att du lägger golvet under trösklarna. Annars måste du ha fula tröskellister. Du kan dock behöva kapa dörrarna då trösklarna kommer högre.
Ca 10mm till fasta föremål, vägg och elementrör. plasten under golvspånet lägger du ända ut till vägg vilket förhindrar att du dammsuger upp gruset.
Nej gör inte det, då samverkar skivorna inte och golvet blir svajigt.

Anledningen att det gamla golvet blivit svajigt är att gruset under inte längre ligger plant. Du behöver se till att det blir helt plant med hjälp av en rätskiva. Om du använder 22mm så kommer det bli mindre svajig och kravet på att det blir perfekt plant minskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.