Kan inte bestämma håll på garaget. Grusvägen fortsätter förbi garaget till några hus till. Området är riktigt lantligt.

Vad är snyggast?

Med portarna vända så man ser dem såsom nedre delen av bilden så blir det mer gårdskänsla och garaget bildar bättre enhet tillsammans med bostadshuset. Negativt är att det blir en hel del svängande när man ska i och ur garaget. Blir en större grusplan framför men det ska ju ändå knixas lite. Negativt även att besökare riskerar att parkera så man inte kommer ur garaget.

Alternativet med portarna åt vänster mot vägen enligt övre delen av bilden: Då blir det lätt att köra rakt in och ur garaget och besökare kommer troligen välja att ställa sig bredvid garaget och inte framför portarna. Negativt är att garaget inte blir en enhet med huset utan lite bortvänt .
. Två skissade layoutalternativ för garageorientering i lantlig miljö, ena med garageportar synliga, andra dolda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så lite svängande och skottande som möjligt är mitt val.
 
  • Gilla
Ovanskogs
  • Laddar…
Visst hamnar bilarna väldigt nära vägen om de parkeras framför portarna i alternativet där portarna är mot vägen? Med grusväg borde det bli en del damm som rörs upp och dammar ner bilarna då.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Visst hamnar bilarna väldigt nära vägen om de parkeras framför portarna i alternativet där portarna är mot vägen? Med grusväg borde det bli en del damm som rörs upp och dammar ner bilarna då.
Ja det är ju det som jag ogillar med det alternativet. Hade velat haft möjlighet att ha garaget längre bort från vägen för nu kan jag precis stå framför portarna om de är vända mot vägen.
 
S starmanin skrev:
Ja det är ju det som jag ogillar med det alternativet. Hade velat haft möjlighet att ha garaget längre bort från vägen för nu kan jag precis stå framför portarna om de är vända mot vägen.
Men jag kan grusa upp bredvid garaget och stå där om jag inte vill stå inne i garaget.
 
Jag gillar det här med "Gårdkänsla"
För mig är garaget nått mer än bilparkering, man mekar, snickrar fixar i och utanför garaget, att då ha portarna mot resten av tomtens umgängesyta så man tex kan ha ett halvt öga på ungarna samtidigt, kommunicera med övriga familjemedlemmar mm.
 
Bronken
Jag röstar för "Gårdskänsla-varianten".

PS: Känner bara en person som har sin bil(!) i garaget dagligen.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag gillar det här med "Gårdkänsla"
För mig är garaget nått mer än bilparkering, man mekar, snickrar fixar i och utanför garaget, att då ha portarna mot resten av tomtens umgängesyta så man tex kan ha ett halvt öga på ungarna samtidigt, kommunicera med övriga familjemedlemmar mm.
Ja samma här, förutom att ungarna sitter inne vid datorn då.
 
Bronken Bronken skrev:
Jag röstar för "Gårdskänsla-varianten".

PS: Känner bara en person som har sin bil(!) i garaget dagligen.
Jag är en sån som har ved i vedförrådet och bilen i garaget :)
 
  • Wow
Bronken
  • Laddar…
Gårdskänslan hade varit mer tydlig om tomten hade varit plan. Nu sluttar den rätt bra och huset och garaget blir ändå lite apart på grund av sluttningen och växtlighet samt att garaget kommer att behöva skjutas långt bak så det får plats för en stor grusad yta framför så man kommer in och ur.
 
S starmanin skrev:
Ja samma här, förutom att ungarna sitter inne vid datorn då.
Man får pyssla med nått intressant i garaget, så man lurar ut de.
 
Generellt skulle jag också rösta för portar mot gården för den där trevliga gårdskänslan.
Dock vet jag för lite om tomten för att uttala mig specifikt om ditt fall. Hade varit trevligt med foton och tomtkarta/situationsplan där ni placerat in huset.
Om utrymme finns så kan man också se till ha dra in garaget en bit från vägen så pass att ni också kan anlägga en parkeringsplats längs husets kortsida. Mellan huset och vägen alltså. Då kan man parkera en bil, släpvagn etc där utan att det blockerar någon port
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.