Hej, står och renoverar huset och tänkte byta ut gipplattorna då det blir enklare för mig att fixa iordning allt då. Upp dyker då frågan om jag ska skruva upp en spånskiva först och sen gipsa utanpå det för att få ngt enkelt at kunna fästa i sedan när jag vill skruva upp saker på väggarna.
Frågan är då, ska jag ha 10 eller 12 mm spånskiva? Skiljer det mkt på hur tunga saker jag kan skruva upp sen? Tänker mig väl inga direkta supertunga saker men en platt TV lär där väl bli framåt hösten kanjag tänka.
Sen är ju spånskivorna och gipsen lika breda, tänker att jag kanske ska lägga dem om lott eller spelar det ngn roll om skarvarna kommer på samma ställen liksom? Bägga är ju 1200 breda.
Hmm..var nog allt jag funderade över just nu, kommer säkert på mer saker efter hand :)

//Snurren
 
JAg skulle skruva upp 12mm spån (eller 11mm OSB eller plyfa) och sedan gips. För att slippa skarvar på samma ställe förskjuter du helt enkelt gipsen en halv eller en tredjedels bredd (det brukar lösa sig automatiskt om du börjar med en hel gips där du avslutade med en delad underliggande skiva).
 
Det är inte så dumt att sätta 900 mm breda gipsskivor. Handhavandet blir mycket lättare och skarvarna förskjuts. Spacklingen blir ju å andra sidan lite mer omfattande.

Körde själv med OSB bakom, men det finns några trådar här på forumet där det argumenteras mer om vad man "skall" använda.
 
H_L skrev:
Det är inte så dumt att sätta 900 mm breda gipsskivor. Handhavandet blir mycket lättare och skarvarna förskjuts. Spacklingen blir ju å andra sidan lite mer omfattande.

Näe det är grymt smidigt med 90 skivor, men också 30 procent dyrare.
 
Plyfa? Blir det bra o sätta det bakom? Hur tjock plyfa bör det va då? Ser 11mm men blir det hållbarare eller smidigare än det andra materialet?
Har redan köpt 1200 breda gipsplattor så det får bli det :)

OSB, är det samma som spånskiva eller vad är det? ha ha Vet tyvärr inte...
 
snurren skrev:
Plyfa? Blir det bra o sätta det bakom? Hur tjock plyfa bör det va då? Ser 11mm men blir det hållbarare eller smidigare än det andra materialet?
Har redan köpt 1200 breda gipsplattor så det får bli det :)

OSB, är det samma som spånskiva eller vad är det? ha ha Vet tyvärr inte...
Det finns en uppsjö trådar om vad man sätter bakom gipsen och tiofalt mer åsikter om vad som är rätt eller fel. Använd den ypperliga sökfunktionen.

Om du väljer spånskivor (som jag själv), ta 12mm av god kvalitet och limma + skruva mot väggreglar med spånskruv. Skivorna skall ligga kant-i-kant över väggen. Lämna en lucka på 3-5 mm i innerhörn/upptill/nertill.
Gipsen förskjuter man naturligtvis, men gör det helst på ett sånt sätt att du kan dra gipsskruven i en regel bakom spånplattan. Annars skruvar du gipsen med 400 mm lucka mellan raderna på dina 1200mm breda skivor. 150mm mellan skruvarna som vanligt.
 
Gunverth:

Har försökt sätta mig in i hela det här nu med OSB eller spånskiva och måste erkänna att jag inte blir mkt klokare av de andra trådarna även om jag nu har mer kunskap om dem.

Om jag väljer en 12mm spånskiva från ex Byggmax ligger den på 80kr /st medans OSB skivan som är 11mm kostar 149kr /st. Kostnaden är ju nästan den dubbla men frågan jag inte riktigt känner att jag får svar på är vilken som är bäst att hänga upp prylar på. Om jag väljer spånskiva, kan jag bara skruva rätt in i skivan då utan plugg och är det samma med OSB-skivan? Det är väl inga direkta tunga saker, lite hyllor och sådär antar jag.

Fick en liten tanke med, väggen där jag ska ha den vägghängda TV´n, hade man kunnat ha en plywood bara i den skivan och fortsatt med ex OSB eller spån resten? Förutsatt att det såklart är samma tjocklek :)

Hade jag valt 12mm plywood hade jag kunnat skruva utan plugg det fattar jag men den kostar alltför mkt för ekonomin just nu att ha i hela huset.

//Snurren
 
Jag skulle tro (utan att ha gjort några vetenskapliga undersökningar) att OSB är lite bättre att fästa saker i än spån. Men spån är tillräckligt bra.
Om du redan nu vet var du ska sätta upp extra tunga saker på väggarna är det ju lämpligt att sätta kortlingar (alltså en bit regel på tvären mellan de stående) där.
 
Från tidigare diskussioner tror jag vi enats om att en svårighet är att avgöra om man köper spån av bra kvalitet eller inte.

Den praktiska skillnaden mellan plyfa och OSB är minimal och du tjänar inget på att byta ut skivan bakom TVn. Den största fördelen jag ser med plyfa är att den är mycket lättare att bära än OSBskivan.

Vill du i efterhand skapa en stabilare vägg bakom TVn och du inte kan pricka in kortlingar på rätt ställe skulle jag föreslå att du limmar gipsen på bakomvarande skiva (spån/OSB/plyfa). Det skapar en otroligt stabil vägg. Hur du än gör kommer TVn inte trilla ner.

Mathias
 
Så, nu har jag funderat och klurat och bestämt mig för en 11 mm OSB skiva innan gipsen. Då jag inte fick ha skarvarna över varandra ska jag dela en OSB skiva i mitten det första jag gör oc börja därifrån eller hur gör jag bäst? Den har ju måtten 1197x2440 och gipsen är 1200x2400. Funkar det om jag lägger den ned på sidan så att säga, så skiljer det 4 cm första skivan som sedan ökar lite varje gång eller det är inget bra alternativ? Antar att om jag låter den stå upp kan jag kapa första gipsskivan på hälften så den blir 1200x1200, antar att reglarna i väggen kanske sitter med 600cc?
Hur många skruv ska jag fästa upp OSB skivan med? Tänker att den åker ju fast ytterligare när jag skruvar fast gipsen sen igenom den?

Tack gode gud för detta forum ha ha, utan er hjälp hade jag nog aldrig kommit någonvart!
 
Sista OSB skivan blir ju rimligen kapad på bredden. Börja med en hel gips i den änden så har du ju löst överlapp-problemet.

Du kan ju lägga OSBn ner men det verkar knöligt att få upp skiva nr 2 på höjden. Låter som en onödigt jobbig manöver bara för att få till överlappet som ändå löser sig.

Jag brukar skruva OSBn med 40mm gipsskruv med 15-20cm mellan skruvarna längs kanterna och större avstånd mitt på. Gipsen skruvar jag på samma sätt och oftast med samma skruv.
 
Tänk bara på att du ska ca 3 mm distans mellan OSB-skivorna, för de rör sig beroende på luftfuktigheten. (Det har jag lärt mig på detta forum; kanske ett exempel på kunskapsöverföring i sin renaste form:))

MVH
Ronnie
 
Tack för hjälpen, idag börjar demoleringen av väggarna och kanske hinner jag med lite uppsättning av skivorna också :)
Kanske skulle ta med en kamera och dokumentera hela renoveringen ha ha, så man aldrig glömmer bort vad man nu ger sig in på :)
 
Jag har spikat all min osb med 60 spik, sen skruvat med 40mm gipsskruv, det blir hus stabilt som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.