Kanske skulle köpt lite uran och haft ett kraftverk i källaren som försörjer kvarteret. Grannar mot höga elpriser.
 
  • Gilla
  • Haha
Matte60 och 6 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så elbristen i resterande delen av Europa och världen är MPs fel det också? God dag yxskaft.
Det här är ju vad Mp och dess likar i Europa vill. Energi och vår stil att leva måste kosta för att rädda planeten. Detta blir ett bra uppvaknande för vanligt folk som säkert inte blir lika trogna vid valurnorna nästa gång.
 
  • Gilla
  • Älska
Matte60 och 21 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Så extrema är inte bidragen idag :crysmile:

Som solcellsägare själv så har detta året gått från bra till ganska dåligt. Försäljningen av överproduktionen äts snabbt upp nu med dagens spotpriser och denna månad så är det inte någon produktion att tala om. Så det är snarare tvärtom.

Hade dagens energikris varit juni-juli-augusti så hade det varit kanonaffär med hög produktion till extremt höga spotpriser.
Du bor inte i Se4, här i vilda västern kan man tjäna bra med solpaneler, varför jag bestämt att investera i sådana. Ska sitta på taket inom 10 veckor.
 
  • Gilla
Matte60 och 5 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Ja det är galet. Men varför gäller det bara i skåne? :thinking:

Jag har varken rörligt eller bundet utan det där "tillsvidare" avtalet.:crysmile:
Skåne har ingen direkt egen produktion men är ändå länken till Tyskland.
Då blir flaskhalsen längre upp mot Sverige som har produktion. Medans som någon skrev linjen till Tyskland exporterar för att tjäna pengar så blir marknadspriset i Skåne i direkt relation till Tyskland
 
  • Gilla
Tompa_A och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det här är ju vad Mp och dess likar i Europa vill. Energi och vår stil att leva måste kosta för att rädda planeten. Detta blir ett bra uppvaknande för vanligt folk som säkert inte blir lika trogna vid valurnorna nästa gång.
Det intressanta är vad som händer med konsumtionen, den som driver samhället framåt. När vi vanliga arbetare som inte har råd med elbilar utan måste tanka för 18-19kr/l och sen betala skyhöga elräkningar, vi kommer inte ha en spänn över till något. Allting spås ju bli dyrare, även mat. Men lönerna är låsta via pissiga avtal fram till 2023. Hur ska detta sluta kan man undra.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 17 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Skåne har ingen direkt egen produktion men är ändå länken till Tyskland.
Då blir flaskhalsen längre upp mot Sverige som har produktion. Medans som någon skrev linjen till Tyskland exporterar för att tjäna pengar så blir marknadspriset i Skåne i direkt relation till Tyskland
Ja det är så dom har hittat på det hela, nu skattar vi ordentligt här nere. Varsågoda!
 
B
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Du bor inte i Se4, här i vilda västern kan man tjäna bra med solpaneler, varför jag bestämt att investera i sådana. Ska sitta på taket inom 10 veckor.
Va bra. Du kommer producera ca 1% av ditt energibehov under vinterns mörkaste månader.
 
  • Gilla
EmilV och 3 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det intressanta är vad som händer med konsumtionen, den som driver samhället framåt. När vi vanliga arbetare som inte har råd med elbilar utan måste tanka för 18-19kr/l och sen betala skyhöga elräkningar, vi kommer inte ha en spänn över till något. Allting spås ju bli dyrare, även mat. Men lönerna är låsta via pissiga avtal fram till 2023. Hur ska detta sluta kan man undra.
Folk tänker, vare sig man vill eller inte, stundtals med plånboken oavsett vad de svarar i undersökningar och ev. röstar i val. Klämmer det extra mycket i kassan kommer en stor del snart att börja omvärdera. "Rädda klimatet, javisst. Men inte på allt för stor bekostnad av min livsstil" Världen kommer inte flytta flytta tillbaka till grottor för att rädda nån.
 
  • Gilla
Mr007 och 6 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det intressanta är vad som händer med konsumtionen, den som driver samhället framåt. När vi vanliga arbetare som inte har råd med elbilar utan måste tanka för 18-19kr/l och sen betala skyhöga elräkningar, vi kommer inte ha en spänn över till något. Allting spås ju bli dyrare, även mat. Men lönerna är låsta via pissiga avtal fram till 2023. Hur ska detta sluta kan man undra.
Synd om dig stackars arbetare med dina nyligen beställda solceller till ditt villatak, måste vara tufft.
 
  • Gilla
Stripa82
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Va bra. Du kommer producera ca 1% av ditt energibehov under vinterns mörkaste månader.
Ja men på sommaren får jag gratis el.
 
  • Gilla
Adde17 och 4 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Synd om dig stackars arbetare med dina nyligen beställda solceller till ditt villatak, måste vara tufft.
Vad är ditt problem? Tror du jag betalar kontant?
 
  • Gilla
  • Haha
Kristerr01 och 6 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja men på sommaren får jag gratis el.
Låter ju kanon, om man behöver värma poolen tex. Svårt att dra nytta av superlåga elpriser om man inte förbrukar särskilt mycket.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Va bra. Du kommer producera ca 1% av ditt energibehov under vinterns mörkaste månader.
Faktum är att jag idag har producerat 21kwh på en 6kw anläggning i Skåne.
 
  • Gilla
Villabrask och 10 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Låter ju kanon, om man behöver värma poolen tex. Svårt att dra nytta av superlåga elpriser om man inte förbrukar särskilt mycket.

Så superlåga priser på elen har det inte varit på denna sommaren.
Har själv sålt 5500 kwh i sommar och fått över 1 kr på alla plus 60 öre tillbaka på skatten till våren.

Jag får rätta mig själv, kollade upp och har sålt 6700 kwh i sommar, totalt under året 7600kwh sen januari.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Matte60 och 3 till
  • Laddar…
B
A Alexn72 skrev:
Faktum är att jag idag har producerat 21kwh på en 6kw anläggning i Skåne.
Oktober är heller inte en av "vinterns mörkaste månader."

Jag säger inte att solceller inte är bra, de bara ger inte så mycket energi när den behövs som mest
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.