Hej!

Är ny i byggsvängen och tänkte ge mig på att bygga en grind. Vi har inget befintligt staket utan thujor kring tomten så även stolpar ska sättas. Jag har försökt läsa på så gott jag kan men undrar om någon snäll själ kan svara på några frågor för att undvika senare missöde, haha.

Dimensionen på stolparna tänker vi oss 95 x 95 mm. De ska fästas med markskruv. Är dock rädd att stolparna inte kommer vara tillräckligt stabila, tror ni dimensionen behöver vad större?

Det blir ju en ganska bred grind med sina (ca) 120-130 cm. Stengången är 120 så det kan inte hjälpas. Dock var det en person som sa att det inte går att få det tillräckligt stabilt med en så bred grind om grinden inte sitter i ett staket eller i 4 fästpunkter istället för två. Någon med andra erfarenheter än detta?

Jag vill även måla grinden på en gång. Har förstått det som att man då ska ha obehandlat virke? Eller går det lika bra med impregnerat?

Tacksam för svar!
 
Ett enkelt svar är väl att testa men likt dig tro jag att tyngden på den stolpen som har grinden hängande bli för stor. Ett alternativ är ju att gräva ner eller gjuta en stor plint som klarar vertikala krafter mer.
 
Beror på vad du har för dimension på virke i grinden.
 
M marty87 skrev:
Ett enkelt svar är väl att testa men likt dig tro jag att tyngden på den stolpen som har grinden hängande bli för stor. Ett alternativ är ju att gräva ner eller gjuta en stor plint som klarar vertikala krafter mer.
tack för ditt svar! Vi får kanske fundera på en dubbelgrind istället. Men verkar vara svårt att hitta en med dem måtten.

vi har tänkt ta in hjälp och sätta markskruven. Enligt de är det minst lika stabilt som betong. Någon med erfarenhet av detta?
 
U Utdelning skrev:
Beror på vad du har för dimension på virke i grinden.
Hm, ja det är klart. Tanken är väl ca 130 bred och typ 80-90 cm hög. Det ska vara ganska glest mellan ribborna, vi vill ha en ganska mätt grind men det är klart den blir ju bred och kommer väga en del.
 
S Soffismen skrev:
tack för ditt svar! Vi får kanske fundera på en dubbelgrind istället. Men verkar vara svårt att hitta en med dem måtten.

vi har tänkt ta in hjälp och sätta markskruven. Enligt de är det minst lika stabilt som betong. Någon med erfarenhet av detta?
Den är säkert lika stabil horisontellt men vertikalt tror jag mer på en klassik 50-60kgs klump.
 
S Soffismen skrev:
Hm, ja det är klart. Tanken är väl ca 130 bred och typ 80-90 cm hög. Det ska vara ganska glest mellan ribborna, vi vill ha en ganska mätt grind men det är klart den blir ju bred och kommer väga en del.
Ja måtten på grinden har du ju gett, men inte en dimension på virket..
En ram på 45x145 väger mer än 45x45 t.ex. En spjäla på 34x95 väger mer än 22x95 etc.
 
U Utdelning skrev:
Ja måtten på grinden har du ju gett, men inte en dimension på virket..
En ram på 45x145 väger mer än 45x45 t.ex. En spjäla på 34x95 väger mer än 22x95 etc.
reglar 45 X 70 och spjälor 22 x 45. Tanken är att det ska vara en Z ram och sen ganska glest mellan spjälorna.
 
Fäst ett eller två stag ner till extra fästpunkter från varje stolpe och/eller gjut stora och djupa plintar. Stagen går att sätta dit i efterhand om de behövs. Om markskruv håller lika bra, sämre eller bättre än gjutna plintar beror på hur de används och med vilka plintar man jämför. Att gjuta plintar är också ganska enkelt och för att få mer vikt är det bara att ta en större gjutform (gjutrör). och blanda mer betong. Betong är också billigt så jag har svårt att se att markskruv där någon annan gör jobbet kan komma i närheten av pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.