Hej!
Jag har köpt en bostadsrätt i en ny producerad fastighet med inträde 10/10. Ska jag behöva anlita en besiktningsman? Hur gör jag om jag upptäcker något fel eller något trasigt efter att jag fått inträde?
Häromdagen fick jag tillstånd att komna in för att mätta lite ytorna och då upptäckte jag till exempel att en golvskiva i vardagsrummet hade lossnat. Jag ringde mäklare på en gång som skulle meddela vidare till Brf.
 
Det är bostadsrättsföreningen som låtit uppföra huset som har avtal med byggaren och besiktigar entreprenaden. Inte ovanligt att det ordnas någon form av kundsyn eller liknande där du får närvara, men det är inte samma sak.

Upptäcker du fel så ska du anmäla dessa enligt den info du fått. Formellt rätt är att anmäla till föreningen som tar frågan med entreprenören, men det är inte ovanligt att entreprenören även utgör styrelse i inledningsskedet så det kan i praktiken vara samma.
 
  • Gilla
Michel1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Din fråga regleras av de två första paragraferna i bostadsrättslagen 7 kap. I korthet så ska lägenheten vara fullt brukbart skick och ska följa annat som ni har avtalat om. T ex den lösa plattan gör att lägenheten inte är fullt brukar så det ska åtgärdas av styrelsen så snart det kan ske. Om de inte gör det så har du rätt att åtgärda det på föreningens bekostnad.

Så kort sagt anmäler du alla fel till styrelsen så hanterar de dessa. Det tråkiga är att om det t ex finns skönhetsfel och lägenheten trots dessa är fullt brukar så ligger det på dig att bekosta och utföra reparation om du inte har ett särskilt avtal med bostadsrättsföreningen som skyddar dig.

Här är lagtexten:

Text från 7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter i bostadsrättslagen om föreningens ansvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Michel1 och 1 till
  • Laddar…
M Michel Devismes skrev:
Hej!
Jag har köpt en bostadsrätt i en ny producerad fastighet med inträde 10/10. Ska jag behöva anlita en besiktningsman? Hur gör jag om jag upptäcker något fel eller något trasigt efter att jag fått inträde?
Häromdagen fick jag tillstånd att komna in för att mätta lite ytorna och då upptäckte jag till exempel att en golvskiva i vardagsrummet hade lossnat. Jag ringde mäklare på en gång som skulle meddela vidare till Brf.
Är det någon av de stora byggarna brukar det under de första åren bara vara att maila eller ringa garantiansvarig hos byggaren så löser de det mesta som inte är som det ska. Efter 2-årsbesiktningen går man över på anmälan av garantiåtgärder till styrelsen. Ett uppsamlingsheat initieras av styrelsen inför 5-årsbesiktningen.

Så har det funkat med både JM och Riksbyggen. I båda fallen fick vi också närvara vid slutbesiktningen och påtala de fel vi såg till besiktningsmannen som i sin tur avgjorde om det var ett fel eller inte. I båda fallen var det mer besiktningsmannen höll med om än inte.

information om detta ska du få normalt få vid ett välkomstmöte inför inflytt eller ska åtminstone finnas i bostadspärmen.
 
  • Gilla
Michel1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.