Ska bygga en våningssäng, i en sovalkov, som jag helst vill ha "flytande" utan ben, men vill ju inte att den ska rasa ner, så undrar om det är möjligt? Två av väggarna, den till vänster och baktill är reglade med råspont, den till höger är reglad men troligtvis någon slags skivmaterial.

Sängen kommer att vara 190cmx120cm, och ha 15mm plywood som botten, och sedan en slumgummimadrass. Ska ju hålla att en vuxen bäddar/barn som hoppar.

Om jag bygger en bärlina som på bilden, av säg 45x90-reglar, klarar jag mig utan ben då, om jag fäster den i reglarna?

Svartvitt sovrum med planerad plats för en "flytande" våningssäng markerad med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går fint att skruva reglar på väggen och lägga en botten ovanpå. 45x90 är onödigt grov dimension, titta hur en köpesäng är konstruerad. Du skulle kunna göra en ram av planhyvlad furu, där du vid underkanten skruvar en list som du kan lägga en ribbotten på istället, som du sen lägger madrassen i. Här har jag använt ca140x22mm. Ribbotten från Ikea, det är trevligare att ligga på ribbotten än plywood. Säng monterad på vägg med ribbotten synlig samt madrass ovanpå, konstruerad av planhyvlad furu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ram av planhyvlad furu med en ribbotten på en sängkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S
du har fått bra svar, vill instämma i att det definitivt är bättre med ribbotten/motsvarande som tillåter madrassen att ventileras, än en hel skiva under madrassen.
 
Fint! Tack för svar. Tanken att skippa ribbotten var mest minnena från när man själv var liten och den som var i underschlafen tog spjärn och tryckte upp ribborna. Men får väl skruva fast dem istället.
 
F fredrik.johansson skrev:
Det går fint att skruva reglar på väggen och lägga en botten ovanpå. 45x90 är onödigt grov dimension, titta hur en köpesäng är konstruerad. Du skulle kunna göra en ram av planhyvlad furu, där du vid underkanten skruvar en list som du kan lägga en ribbotten på istället, som du sen lägger madrassen i. Här har jag använt ca140x22mm. Ribbotten från Ikea, det är trevligare att ligga på ribbotten än plywood.[bild][bild]
Vad har du för dimension på listen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.