Hej, vi står i begrepp att låta en firma stomresa vårt nya hus och skulle vilja ha lite feedback på rimligheten i priset? Detta är första husbygget(sista?) som man är inblandad i så det är svårt att bedöma vad som är vettigt helt klart...

Förutsättningar:

* 1,5 planshus, ca. 95 kvm, 2st takkupor. Stockholmsområdet.

* Stomrest, isolerat, tätt hus med taktegel och förekommande plåtjobb monterade. Fabrikstillverkade element som monteras på plats med mobilkran.

* Grundmålad, monterad träfasad.

* Fönster av typ Elite extreme 0,9, aluminium, monterade

* Ytterdörr, monterad.

* Grund finns redan av typ torpargrund vilket innebär att ett träbjälklag ingår.

* invändig trappa, monterad.

* material till ej bärande innerväggar(gips) ingår material, ej monterade(självbyggeri från vår sida).

* Gar-bo försäkring

* Ritningar

Ingår alltså inget kök, badrum, vitvaror, golv etc.

Pris 1048000 ink.moms

Vad säger ni?
 
Rent spontant känns det som om det är mycket pengar för ett litet hus, ett hus som inte ens är mer än stomrest.
 
Kan egentligen inte uttala mig om Stockholmspriser. Men jag tycker att det låter dyrt. Vi skall bygga ett 1½ plans från Fiskarhedenvillan. Två takkupor, bottenvåning på 92m2. I materialsatsen ingår allt i följande länk;
bygga hus villa husleverantör hustillverkare huskatalog
Materialet kostar oss 630.000kr. För stomresning, tätt under tak betalar vi 96.000kr, då ingår inte riktigt så många delar som i ert. Men i alla fall tätt och låsbart.
 
Det låter väl inte sådär billigt eller extremt dyrt.
Undrar om det är isolerat för de pengarna........det borde det.


.....passa er för torpargrunden!
Se till att husföretaget anvisar hur detta skall avfuktas/uppvärmas eller på annat sätt skötas så att bjälklaget inte riskerar att bli angripet av röta.
 
Vill förtydliga, det är alltså totalt ca. 95 KVM, bottenplanet är alltså ca. 51 KVM boyta.

Huset är isolerat, totalt ca. 220 mm i väggarna och sprutad lösull i taket ingår.

Det är rent berg under huset som förhoppningsvis gör att fuktproblemen med torpargrunden inte uppkommer....
 
tokan skrev:
Kan egentligen inte uttala mig om Stockholmspriser. Men jag tycker att det låter dyrt. Vi skall bygga ett 1½ plans från Fiskarhedenvillan. Två takkupor, bottenvåning på 92m2. I materialsatsen ingår allt i följande länk;
bygga hus villa husleverantör hustillverkare huskatalog
Materialet kostar oss 630.000kr. För stomresning, tätt under tak betalar vi 96.000kr, då ingår inte riktigt så många delar som i ert. Men i alla fall tätt och låsbart.

De 630.000 du refererar till, är det alltså exakt den materialspec som du länkar till? Alltså med vitvaror, diskbänk, innertak i furu?

Då ter sig ju vårt pris än mer överdrivet då dessa saker saknas för oss, dessutom ser det ut som om du även får VA och elritning "på köpet"?
 
Jerre skrev:
De 630.000 du refererar till, är det alltså exakt den materialspec som du länkar till? Alltså med vitvaror, diskbänk, innertak i furu?

Då ter sig ju vårt pris än mer överdrivet då dessa saker saknas för oss, dessutom ser det ut som om du även får VA och elritning "på köpet"?
Ja, det är exakt den spec som gäller.
Det var därför jag tyckte ert lät lite dyrt. Men som sagt Stockholmspriser vet jag ingenting om.
 
tokan skrev:
Ja, det är exakt den spec som gäller.
Det var därför jag tyckte ert lät lite dyrt. Men som sagt Stockholmspriser vet jag ingenting om.
Ok, jag kan iofs inte se någon anledning till att de skulle skilja flera hundra tusen för att huset byggs och monteras i Stockholm, tomten har jag ju redan köpt...

Ska göra ett försök med Husstomme från 3000 m2 - Husstommen.se och se vad de kan leverera för offert, ser ju bra ut i deras annonser iallafall. Har varit kontakt med dem för ett par veckor seda, men den utlovade offerten har inte levererats ännu, lite illavarslande.

Verkar som om byggmarknaden är överhettad runt hufvudstaden vilket får till effekt att man antingen betalar ett överpris med mössan i hand eller avstår. Elände!
 
Ja, jag tycker det också låter dyrt med 1 miljon för det huset. Prova med Arvidssons Snickeri. De levererar mycket till Stockholm och är bra att jobba med.
 
Ok, tack för tipset domus, kan vara värt att höra runt lite
 
Det är luftfuktigheten sommartid som ställer till de största besvären med fukt i torpargrunder, inte markfukt som man tidigare trodde.
Luften är lika fuktig oavsett om marken är berg, sand eller lera.......
 
Finska trähus till bra priser byggsats eller stomrest bara att välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.