S
Hej alla

Mitt garage är nu färdigrenoverat och jag har en dröm om att bli duktig på möbelsnickeri.

Vad börjar jag med att snickra för möbler egentligen? Var läser jag på? Har kollat en del youtube på sistone (chris salomone bland annat) men vill gärna ha trevlig input.

Har renoverat hela mitt hus så helt oduglig är jag inte, men i husrenovering kan man dölja felsågningar och felmätningar med gips, spackel, och en hel del färg!

Känns som att man vill börja 'från grunden'. Några idéer var jag börjar?
 
S SvanteC skrev:
Hej alla

Mitt garage är nu färdigrenoverat och jag har en dröm om att bli duktig på möbelsnickeri.

Vad börjar jag med att snickra för möbler egentligen? Var läser jag på? Har kollat en del youtube på sistone (chris salomone bland annat) men vill gärna ha trevlig input.

Har renoverat hela mitt hus så helt oduglig är jag inte, men i husrenovering kan man dölja felsågningar och felmätningar med gips, spackel, och en hel del färg!

Känns som att man vill börja 'från grunden'. Några idéer var jag börjar?
Börja med att tömma garaget och gör det till snickeri istället :)
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
Jag när samma dröm. Jag började krångla med laxstjärtar och grejade, kul förvisso, men jag rekomenderar att börja med att bygga ett snyggt soffbord istället. Det känns som det enklaste men erbjuder fortfarande stora utmaningar om man vill få det riktigt bra.
Man lär sig vikten av att rikta upp ämnena (speciellt när bordskivan ska limmas). Man gör tapp och tapphål mellan sarg och ben och inser hur svårt det är att få detta utan syngliga glapp. Man lär sig om träets rörelse när man fäster skivan i beställningen.
 
Bestäm dig för en möbel du vill bygga och utgå från det.
 
S
Frustrator Frustrator skrev:
Börja med att tömma garaget och gör det till snickeri istället :)
Haha jadu =) just nu är det tomt men vitmålat. 9 meter långt, 2,5 meter brett och cirka 220 i takhöjd
 
S SvanteC skrev:
Haha jadu =) just nu är det tomt men vitmålat. 9 meter långt, 2,5 meter brett och cirka 220 i takhöjd
Spärra öppningen så ingen kör in bilar, cyklar eller annat.

Mer seriöst: du behöver en yta att snickra på. Dvs en bänk och kanske en yta på 2*2m. En del verktyg lär du ju ha efter renoveringen. Skaffa inte en massa nya på en gång. Dp ser din verkstad snart ut som min och blir oanvändbar.
Bestäm dig för ngt du vill bygga och lär dig på vägen.
Köp lite böcker om snickeri för att komplettera tv-tittandet.
 
Det känns som om det mest rimliga inom möbelsnicker är en blanding mellan maskin och handverktyg även om det finns puritaner som vägrar maskiner. Har du någon tanke kring det? Själv fattade jag inte ens att det var ett alternativ att såga och hyvla för hand när jag började. Oavsett så skaffa en fet hyvelbänk som inte rubbar på sig, det är mitt bästa tips. Jag väntade flera år med det innan jag byggde min egen förra året, det höjde snickargläden enormt att ha en stabil bänk med bra fastspänningsmöjligheter.
 
Spanar man runt på youtube-snickarna så finns det en tydlig kategori, dom som bygger möbler till att inreda verkstaden (kanske inte helt fel) !
Grunden för de flesta möblerna är ju lådor, skåpdörrar, bänkskivor och benställningar och det går ju igen i verkstadsinredning.
Om inte annat är det ju ett bra ställe att träna på!
 
  • Gilla
UffeJ och 2 till
  • Laddar…
S
I ivp skrev:
Det känns som om det mest rimliga inom möbelsnicker är en blanding mellan maskin och handverktyg även om det finns puritaner som vägrar maskiner. Har du någon tanke kring det? Själv fattade jag inte ens att det var ett alternativ att såga och hyvla för hand när jag började. Oavsett så skaffa en fet hyvelbänk som inte rubbar på sig, det är mitt bästa tips. Jag väntade flera år med det innan jag byggde min egen förra året, det höjde snickargläden enormt att ha en stabil bänk med bra fastspänningsmöjligheter.
Så mycket maskiner som möjliget, ogillar egentligen att såga för hand (då blir det alltid snett å skevt haha )
 
S SvanteC skrev:
Så mycket maskiner som möjliget, ogillar egentligen att såga för hand (då blir det alltid snett å skevt haha )
Låter mer som att du behöver öva med handverktyg ;)
 
Microkatten
S SvanteC skrev:
Så mycket maskiner som möjliget, ogillar egentligen att såga för hand (då blir det alltid snett å skevt haha )
Med lite övning så kan du sedan sälja dina maskiner:
 
Förr eller senare, gärna förr, behöver du en bandsåg, rikt o planhyvel, bordsåg, arbetsbänk och spånsug. Utrymme 9×2.5m tycker jag låter alldeles utmärkt, hellre långsmalt än kvadratiskt som jag har.

Köp inte på dig en massa småskit som fyller upp ytan, utgå från de fem maskinerna jag räknade upp, resten passas in i mellanrummen. Med tanke på din begränsade bredd kan du behöva en kap gersåg också, annars sköter man det mesta på bordsågen men det blir lite klent med kaplängd om den står i längsled. Bordsåg på hjul så du kan rotera den 90 grader skulle annars lösa problemet.

Sök på nätet på typ "one car garage woodworking shop" o få inspiration till layout.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Så mycket maskiner som möjliget, ogillar egentligen att såga för hand (då blir det alltid snett å skevt haha )
Då drar jag mig ur tråden lite försiktigt
 
  • Haha
SvanteC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.