Hej

Jag måste byta ut en röd phonokontakt till min dator och behöver löda om den till en i svart kontakt, men jag har ingen aning hur sladdarna ska sitta i kontakten.

Luddig fråga men hoppas att ngn förstår mitt problem som är hur ska kopparsladden i kabeln lödas i kontakten?

Hoppas att ngn kan hjälpa mig :)

MVH
Micke
 
Om du med phonokontakt menar RCA (rund med stift i mitten) så ska skärmen på kabeln lödas ihop med den yttre ringen och signalledningen ska lödas ihop med mittstiftet.
 
Precis, det är den jag menar..
Tack, får gå ut och försöka löda en gång till :)

Tack
 
RCA och phono är helt olika saker. Phono är "hörlurskontakter" med flera cylindrar som kontaktelement på stiftpluggen och finns i lite olika varianter. RCA är oftast använd för audioanslutningar mellan utrustning.

I en phono-plugg är jord (skärmen på kabeln) ansluten till det ytan längst från spetsen, höger kanal till den ringen och vänster kanal till spetsen.

För en mono-plugg hoppar man över ringen och har bara en jordyta och en kontakt i spetsen.

Lite grävande på nätet gav: Jack plug - Wikipedia, the free encyclopedia
 
petersv skrev:
RCA och phono är helt olika saker. Phono är "hörlurskontakter" med flera cylindrar som kontaktelement på stiftpluggen och finns i lite olika varianter. RCA är oftast använd för audioanslutningar mellan utrustning.

I en phono-plugg är jord (skärmen på kabeln) ansluten till det ytan längst från spetsen, höger kanal till den ringen och vänster kanal till spetsen.

För en mono-plugg hoppar man över ringen och har bara en jordyta och en kontakt i spetsen.

Lite grävande på nätet gav: Jack plug - Wikipedia, the free encyclopedia
Fast i dagligt tal (både inom och utom branschen) används både RCA och phono som benämning på samma kontakt. Den vanligaste inom hifi mm.
I sverige använder vi oftast benämningen teleplugg 6,3 eller 3,5 mm för den du benämner ovan.

Så j_orsa och kula, kort och koncist svar på en konkret fråga. Nu är det bara vi andra som svävar ut... ;-)
 
Och det som kallas phono eller RCA heter egentligen chinc...(Dagens besserschmittvarning!!)
 
Och jag som har hört namnet Japan plugg på RCA. Va ju de som va på de japanska stereo då när de andra körde DIN.
 
Tack för alla svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.