Mitt företag hyr ut lokaler som är utrustade med individuella elmätare, men de är alla på samma abonnemang så mitt företag blir fakturerat av elbolaget och jag vidarefakturerar till hyresgästerna.

Detta är en administrativ mardröm bla eftersom hyresgästerna inte rapporterar in mätarställningarna i tid som de ska. Jag får ofta fakturera för en uppskattad förbrukning som senare justeras när avläsning har skett.

Jag har i hyreskontrakten skrivit in ett fast pris per kWh men skulle framöver vilja knyta priset till något index ifall elpriset sticker iväg upp eller ner och då kommer det bli ännu svårare att avgöra vilken förbrukning som har skett till vilket pris om de inte rapporterat mätarställingen på ett antal månader.

Någon som har erfarenhet och tips kring hur liknande situationer brukar lösas?
 
tommib
Tja, du skulle ju kunna installera elmätare med M-bus och öka granulariteten i din debitering. Jag vet faktiskt inte hur det fungerar när du som företagare vidarefakturerar men elbolagen måste erbjuda timmätning. Rimligen borde du också göra det.

Avtalsmässigt så skulle jag konstruera det så att du debiterar samma pris som du får betala, inkl allt. Möjligen kan du lägga på ett litet påslag för ditt arbete med debiteringen men det skulle lika gärna kunna ingå i hyran.
 
Hur många elmätare handlar det om, och vad pratar vi om för förbrukning?

Är det ett par kontorslokaler där man har en dator och en lampa, eller är det 10 aluminiumsmältverk?

Att avtala om fast pris låter lite vågat med tanke elpriserna just nu?
 
Har du möjlighet att gå dit och läsa av en gång i månaden med hyresgästen?
 
Det är 15 industri och verkstadslokaler med hög förbrukning. Jag Googlade lite på MBus och det systemet verkar kommunicera med radiovågor. Mina lokaler är utspridda över ett stort område med långa avstånd så jag tror inte det hade fungerat.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att gå in och läsa av alla mätare en gång i månaden.
 
engs
Installera en fristående webbkamera framför varje elmätare. ;)
WiFi om det finns och du får låna alt. en med SIM-kort.
 
engs engs skrev:
Installera en fristående webbkamera framför varje elmätare. ;)
WiFi om det finns och du får låna alt. en med SIM-kort.
Inte så dum idé :)
 
har du en elmätare som elbolaget läser av för varje gäst?
Eller har du en elbolagsmätare som sen är uppdelade på dina elmätare
Och isåfall vilken mätare
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
har du en elmätare som elbolaget läser av för varje gäst?
Eller har du en elbolagsmätare som sen är uppdelade på dina elmätare
Och isåfall vilken mätare
Vi har EN elbolagsmätare, övriga är endast för internt bruk.

Efter att ha googlat så ser jag att det finns ganska mycket idag information kring IMD. Så vi ska kontakta något företag som sysslar med detta för att komma vidare.

https://www.fastighetsagarna.se/fak...jo-klimat/individuell-matning-och-debitering/
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.