Stenkomposit är väldigt snyggt tycker jag, besök en Kvik butik, där finns de.

Annars kanske betong kan vara ett alternativ?
 
Jo jag har kollat hos Kvik men där är det ju till och med dyrare än svart granit. Sen skulle jag vilja ha diskho i stenkomposit... så att det är samma stycke som skivan. Men det kanske inte går. Man kanske måste köpa en diskho i komposit och fälla in i kompositskivan?

Så länge det är samma pris ser jag granit som det givna valet.

Har kollat på betong också. BetongDesign har ett showroom här i stan, tänkte kika in där någon dag. Känns dock som att det är tillräckligt flashigt för att det ska vara dyrare än granit =).
 
Nu hittade jag å andra sidan den här IKEA Sunnskär.

Precis det jag sökte... nu återstår bara att kolla hur väl man kan få den att matcha en kompletterande skiva i samma material.
 
Jag har satt in en Sunnskär svart. Ikea har en laminat skiva (Personlig nånting) som måttbeställs, som är mycket likt det svarta i Sunnskär.

De har även akryl eller akryl/stenskivor som kanske passar.

Ikea har också en svart laminat som finns i färdiga längder, som inte är riktigt lika lik, men som duger bra. Jag har den till höger om min Sunnskär
(en passbit på 20cm) i övrigt har jag akacia.
 
  • IMG_3124.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenback skrev:
Borde väl gå med en rejäl vinkelslip + diamantklinga att såga ur en granitskiva själv med men ingen verkar ju ha provat på det...
Inte riktigt så enkelt som man kan tro. Skivan behöver bl.a. armeras runt utsågningen, annars lär det inte hålla. :)
 
Måste återgå till detta med EKskiva:

Jag vill ha en varm känsla i köket och helt undvika laminat då jag tycker det blir väl plastigt. Samtidigt verkar det vara problem med träskivor med missfärgningar etc. Min fråga till er som drabbats av detta är om ni med handen på hjärtat verkligen oljat in skivan regelbundet? Innan man sätter dit den skall man ju redan då oljat in den ett par gånger, sedan minst 1 ggr veckan första månaderna.

Jag har ekskiva i badrum och den sitter illa till så duschvatten kommer på den dagligen. Den smörjer jag in med parrafinolja och den är helfräsch.
 
Det är också viktigt att olja in träskivan undertill innan montering. En träskiva behöver samma behandling från båda håll för att undvika att den slår sig.
 
och ni har väl oljat in ekskivan med en hårdvaxolja? Fick nyligen "känna" på en skiva som oljats in med sådan olja, och det var stor skillnad mot hur skivan kändes då den var behandlad med en annan typ av olja.
 
Vi har visserligen inte ekskiva utan mahogny. Men jag kan inte påstå att vi vare sig är särskilt noga med att olja in den, eller för den delen har en olja som vi tycker känns särskilt bra, men vi har i varje fall inte haft några rpoblem med den. Nu har vi visserligen bara haft den i knappt ett år och mahognyn är nog betydligt mer tacksam än eken. För visst har vi fått några ringar även på vår skiva men de syns bara om man lägger huvudet på sned i rätt vinkel typ, och de går enkelt bort när man oljar in nästa gång.

Jag tror inte man behöver vara alltför orolig över att skaffa en skiva i trä även om man inte är den mest ordningssamma, så känsliga är de inte om man bara ser till att inte ställa varma kastruller på dem eller låter skärbrädor det har runnit från stå kvar länge. Sen kanske det beror på hur känslig man är själv också?
 
Jag tycker rostfritt är överlägset. De är inte överdrivet dyra, tunga. De åldras snyggt. De tåler varma saker. Man krossar inte glas mot dem på samma sätt som mot sten.

(Dock gillar jag en avställningsyta i granit nära spisen, typ Nero Africa vars grå/svarta spräcklighet tar upp lite av det rostfria.
 
När man talar om sten är det nog granit som gäller. Den är tåligast. När vi skulle välja stenskiva var jag jätteinne på att ha kalksten, så där jämngrå som det är i gamla trappor. Vi besökte Södermalmssten och t.o.m. de avrådde från den för att den är för känsligt med en massa trista fläckar. De hade en sådan skiva i sin utställning och den såg inte rolig ut. Så det blev granit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.