Jag har en diskmaskin Bosch SMU58L02SK som visar felkod e-17
Precis vid start så känner jag på slangarna att den fyller och tömmer sen larmar den för felkod.
När jag söker på nätet hittar jag ”kugmgyfahs0cd7r757.pngtills du har löst det bakomliggande orsaken till felkoden E17, vill felkoden återkomma, så snart den dolda botten igen fylls med vatten.” När jag tippar maskinen bakåt finns inget vatten….

Vad bör jag göra?
 
Bronken
Kan nog inte hjälpa dig men läser man vidare står det att man kan kolla lite andra saker:

"

Felkoden E17 visar sig på en Bosch diskmaskin, när flytsensorn i diskmaskinens dolda botten har aktiverats på grund av en läcka. För att lösa felkoden E17, följ anvisningarna nedan.

Det första du ska göra är att tömma ut vattnet av diskmaskinens dolda botten. Du gör detta genom att vippa upp diskmaskinen bakåt i 90 grader. Kom ihåg att lägga ut handdukar på golvet, som kan suga upp vattnet.
Nu bör du kunna starta diskmaskinen igen, men tills du har löst det bakomliggande orsaken till felkoden E17, vill felkoden återkomma, så snart den dolda botten igen fylls med vatten.
Fortsätt därför till nästa steg, för att lösa det bakomliggande problemet.
Avmontera sidopanelen på din Bosch diskmaskin och undersök maskinens inre för kalkspår. När du kommer fram till var kalkspåret slutar inne i diskmaskinen, så har du också hittat fram till vilken del, som ska bytas. Ofta kan det vara en defekt magnetventil, ett defekt aquastopp, en defekt sidokammare eller en defekt packning, som är orsaken till läckan och felkoden E17.
"
 

Bästa svaret

A
tttomten tttomten skrev:
Jag har en diskmaskin Bosch SMU58L02SK som visar felkod e-17
Precis vid start så känner jag på slangarna att den fyller och tömmer sen larmar den för felkod.
När jag söker på nätet hittar jag ”[bild]tills du har löst det bakomliggande orsaken till felkoden E17, vill felkoden återkomma, så snart den dolda botten igen fylls med vatten.” När jag tippar maskinen bakåt finns inget vatten….

Vad bör jag göra?
Ha
Mycket ljug på nätet!
E:17 är flödesmätaren som indikerar för snabb vatten påfyllning.
Det har jag bara varit med om när någon klåpare har mixtrat med aquastop ET eller bytt till fel modell
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ha
Mycket ljug på nätet!
E:17 är flödesmätaren som indikerar för snabb vatten påfyllning.
Det har jag bara varit med om när någon klåpare har mixtrat med aquastop ET eller bytt till fel modell
intressant….
Maskinen stannade i början på sommaren och har blivit ståendes. Jag TROR att lampan för kontroll av vattentillförseln tändes då men kommer ärligt talat ihåg vad problemet var. Maskinen blev ståendes och jag tänkte ta itu med detta idag och får då felkod e-17, har inte fått någon e-xx tidigare.
Inget bytt, inget mixtrat…
 
A
tttomten tttomten skrev:
intressant….
Maskinen stannade i början på sommaren och har blivit ståendes. Jag TROR att lampan för kontroll av vattentillförseln tändes då men kommer ärligt talat ihåg vad problemet var. Maskinen blev ståendes och jag tänkte ta itu med detta idag och får då felkod e-17, har inte fått någon e-xx tidigare.
Inget bytt, inget mixtrat…
Man kan prova att byta sensorn. Enkelt jobb.
Eller strypa lite på vattentrycket
 
electroluxaren skrev:
Man kan prova att byta sensorn. Enkelt jobb.
Eller strypa lite på vattentrycket
Vattentrycket strypt och då går maskinen (y) du har just sparat 10-15 000 åt mig :love:
Vad ska jag då byta, flödesmätaren eller aquastopet? Eller båda?
 
A
tttomten tttomten skrev:
Vattentrycket strypt och då går maskinen (y) du har just sparat 10-15 000 åt mig :love:
Vad ska jag då byta, flödesmätaren eller aquastopet? Eller båda?
bra fråga men inget av dessa är troliga sensorn är billigast att prova
 
electroluxaren skrev:
bra fråga men inget av dessa är troliga sensorn är billigast att prova
Menar du att något annat är troligare?
För sensor=flödesmätare?
 
A
tttomten tttomten skrev:
Menar du att något annat är troligare?
För sensor=flödesmätare?
Det är ju lite osannolikt att flödesmätarhjulet skulle börja snurra snabbare.
Och att reedswichen skulle studsa,
Eller att aquastopet helt plötsligt släpper in mer vatten. Därför är det ologiskt, det kan vara en av dessa annars är det kretskort.
 
electroluxaren skrev:
Det är ju lite osannolikt att flödesmätarhjulet skulle börja snurra snabbare.
Och att reedswichen skulle studsa,
Eller att aquastopet helt plötsligt släpper in mer vatten. Därför är det ologiskt, det kan vara en av dessa annars är det kretskort.
Reedswitch vet jag inte vad det är men jag hoppas på aquastopet då jag tidigare fick larm på strypt vattentillförsel och nu larm på för mycket…jag har högt tryck i ledningarna och finns ingen begränsning så kanske det blir för mycket?
Ny slang beställd så resultat kommer på måndag.
Om inte det funkar blir det ny maskin.
 
A
tttomten tttomten skrev:
Reedswitch vet jag inte vad det är men jag hoppas på aquastopet då jag tidigare fick larm på strypt vattentillförsel och nu larm på för mycket…jag har högt tryck i ledningarna och finns ingen begränsning så kanske det blir för mycket?
Ny slang beställd så resultat kommer på måndag.
Om inte det funkar blir det ny maskin.
Det sitter begränsare i aquastopet, annars kör med strypt tillförsel
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Aquastopet bytt och maskinen funkar(y) tack @electroluxaren för input.

Ps-Skaplig skillnad på priset, allt från 370-1900 för komplett slang.
 
A
tttomten tttomten skrev:
Aquastopet bytt och maskinen funkar(y) tack @electroluxaren för input.

Ps-Skaplig skillnad på priset, allt från 370-1900 för komplett slang.
Ja så är det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.