Hejsan!

Jag och maken sparar just nu för att eventuellt bygga ett hus i framtiden, och har kärat ner oss i gamla hus i rött tegel från tidigt 1900-tal. Det dyker ju upp till salu då och då, men sällan i rätt del av landet.

Tänker att jag slänger ut frågan!
Finns här någon med erfarenhet av detta, som kan ge en fingervisning kring vad detta kan kosta; är det dyrare att bygga jämfört med "snittpris" (28 000 kr/kvm..?) ? Vad bör vi räkna med att lägga ut per kvadratmeter?
Håller tummarna att någon kan dela med sig av sina erfarenheter!

Tack på förhand,
E
 
Menar du ett riktigt tegelhus med väggar som i stort sett bara består av murtegel, eller menar du ett trähus med fasadtegel utvändigt? Riktiga tegelhus byggs det nog inte så många av idag även om tekniken på många sätt ligger i fas med tiden. Det är svårt att få tag på kompetenta murare så det kan säkert påverka priset negativt, men samtidigt kan man göra andra typer av förenklingar som kan leda till besparingar. Ett sådant bygge kräver att ni tar hjälp av proffs (arkitekt) på planeringsstadiet, men slutresultatet kan bli mycket bra ur klimat, energi och trivselsynpunkt.
 
Vi utforskar ju bara just nu, så båda delar är absolut av intresse. Att bygga ett klimatsmart hus är ju såklart något vi strävar efter i framtiden! Så klart att det kommer påverka priset, hade ingen aning om sådan kunskap bevarats genom åren, så stort tack för info. Tål att tänkas på.
Vad vet du om att bygga tegelfasader, är det väldigt mycket dyrare än vanliga alternativ som finns idag? Ish?

Tack för ditt svar! :D
 
Att mura blir dyrare än att regla upp och sätta fasadskivor som putsas, men underhållet med ett murat hus blir väldigt mycket lägre över tid, samt att det blir mindre risk för skador på grund av väta.

Kanalmurat, två tegelmurar med luftspalt emellan ,som man ofta gjorde i början på 1900-talet, ger en tung stomme som lagrar energi och tar upp fukt från innomhusluften och jämnar ut över dygnet.

Kombinerar man kanalmurat med isolering mellan tegelmurarna (och luftspalt mellan murarna och isoleringen, har man ett energisnålt hus med låga underhållskrav.

Men, som Justusandersson påpekar ovan, det gäller att hitta en kompetent murare.
 
S Söderslätt skrev:
Kanalmurat, två tegelmurar med luftspalt emellan ,som man ofta gjorde i början på 1900-talet, ger en tung stomme som lagrar energi och tar upp fukt från innomhusluften och jämnar ut över dygnet.

Kombinerar man kanalmurat med isolering mellan tegelmurarna (och luftspalt mellan murarna och isoleringen, har man ett energisnålt hus med låga underhållskostnader.
Jag har ett hus med dubbla tegelväggar och isolering mellan. Däremot vet jag inte huruvida det också är luftspalt mellan isoleringen och teglet. Är det en stor nackdel om det skulle vara isolerat helt tätt mellan tegelmurarna?
 
B
Antar (utan att veta...) att om man skippar luftspalten kan medföra att väggen inte torkar ut, med risk för mer frostspräningar i fasadteglet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.