Bor i ett relativt nytt hus (2018) där ytterdörren har en teleskop-dämpare i överkant. Denna knarrar något fruktansvärt när vi dragit åt den till "lagom" motstånd för vind osv. Hade en gubbe här och kikade, som sade att dessa inte ska smörjas och att de som bott här tidigare antagligen har smörjt den (jag är oehört osäker på om det stämmer, ska tilläggas).

Köper man en ny sådan här? Antar att det måste vara samma modell osv så hålen passar, eller kan man "fixa" den på något sätt? Har inte ännu provat att torka av den, även om jag nu inte ser någon smörjning, utan jag väntar för att höra vad ni svarar.

Men jag antar att den är förstård (enligt denne man).

Tar gärna tips. Tack! =)
 
Intressant.
Vi har två dörrar med dämpare.
Den ena dämparen (no name) inhandlades på Jula för ca 5 år sedan.
Den andra (Millers) köpte jag och monterade i våras.

Den första/äldsta fungerar/har fungerat perfekt ända från början och gör så fortfarande, dvs inget hackande/knarrande.
Den andra/nya har i stort sett hackat/knarrat från start.
Ingen av dem är smorda.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Intressant.
Vi har två dörrar med dämpare.
Den ena dämparen (no name) inhandlades på Jula för ca 5 år sedan.
Den andra (Millers) köpte jag och monterade i våras.

Den första/äldsta fungerar/har fungerat perfekt ända från början och gör så fortfarande, dvs inget hackande/knarrande.
Den andra/nya har i stort sett hackat/knarrat från start.
Ingen av dem är smorda.
Ok. Denna låter rent för jävligt... Vet inte om man kan göra något?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns tre olika tillverkare av dörrbroms (som jag känner till), ASSA, Habo & Millers. Misstänker att alla tre har samma hålbild.

[länk]
Åh kan det vara så enkelt? Denna är vit men ser inget märke. Kåken är från 2018.

Vit dörrstängare monterad i övre hörnet av en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fredde_21 skrev:
Tack, men den sidan fanns visst inte. Men det måste väl vara samma som den grå?
[länk]
ja, du har ju måtten på sidan så du kan jämnföra med din gamle
den vite har nog sålts slut
 
Såg nu att det var Habo och att modellen var 1630 i vitt. Får söka med ljus och lykta.

Stort tack för hjälpen!

Mvh! =)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
....men detta med att sådana här dämpare inte ska smörjas på något vis, att de går sönder då - ligger det någon sanning i detta, eller var det något som ansvarig jag pratade med bara drog till med? Har inte smort själv, men möjligt att tidigare husägare gjort detta. Kan det vara så att dämparen börjat knarra/skorra/gnissla efter att någon provat att smörja?
 
Jepp, smörjer man så tappar den totalt sin funktion...fråga mig inte hur jag vet...
 
  • Haha
Jan_G
  • Laddar…
F Fredde_21 skrev:
....men detta med att sådana här dämpare inte ska smörjas på något vis, att de går sönder då - ligger det någon sanning i detta, eller var det något som ansvarig jag pratade med bara drog till med? Har inte smort själv, men möjligt att tidigare husägare gjort detta. Kan det vara så att dämparen börjat knarra/skorra/gnissla efter att någon provat att smörja?
Dörrbromsen fungerar genom friktion om du smörjer den så minskar friktionen och den tappar sin funktion.
 
1 123abc skrev:
Dörrbromsen fungerar genom friktion om du smörjer den så minskar friktionen och den tappar sin funktion.
Fast bara för att man smörjer den betyder det inte att all friktion försvinner och den blir oduglig. Tänker man ändå byta ut den skulle jag nog testa lite smörjning ändå. Friktionen är väl dessutom justerbar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast bara för att man smörjer den betyder det inte att all friktion försvinner och den blir oduglig. Tänker man ändå byta ut den skulle jag nog testa lite smörjning ändå. Friktionen är väl dessutom justerbar.
Ja, friktionen är justerbar. Fick dock höra av en kille som kikade på bromsen att någon "troligtvis hade smörjt den, och det skulle man inte göra - för då var den förstörd". Jag vet inte...
Men den skak-gnisslar något enormt. Hjälper inte att justera den, för då blir den antingen för lätt eller i stort sett snudd på låser, och den gnisslar vilket som (utom när den är i det lättste läget).

Men smörja ändå säger ni... Med vad? Har ett slags generellt fett hemma, men man kanska ska olja?
 
F Fredde_21 skrev:
"troligtvis hade smörjt den, och det skulle man inte göra - för då var den förstörd".
Ja så kan det säkert vara, i teorin i alla fall...

F Fredde_21 skrev:
Har ett slags generellt fett hemma, men man kanska ska olja?
Jag tycker du krånglar till detta. Funkar den så dåligt så att du vill byta ut den har du väl inte så mycket att förlora på att testa med lite smörjning. Jag skulle nog prova med exempelvis en silikonspray, typ denna:

Burk med silikonspray från Biltema för smörjning i hushållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brf Lagerbiträdet är mindre petiga än så. De rekommenderar sina medlemmar att använda matfett. :surprised:

Skärmdump från Brf Lagerbiträdets webbsida med rubriken "Dörrbroms" och text om att smörja dörrbromsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.