Som någon kanske sett i denna tråd håller jag på med en totalrenovering av min bostadsflygel och nu börjar frågorna om automation dyka upp. I huvudbyggnaden kör jag OpenHAB med Zwawe och Philips Hue, men jag har förstått att det är smartare med KNX då man installerar från scratch. Elektrikern är inte jätteerfaren på KNX men allt kommer att förberedas med separata ledningar mellan alla förbrukare som man önskar styra separat och centralen. Samtliga kontrollpunkter (mestadels tryckknappar/impulsbrytare utan elektronik) kommer att bindas samman med KNX busskabel, men där tar det stopp. Hur går jag vidare? Några initiala funderingar:

Vad bör man välja för controller? Jag vill kunna programmera själv och integrera med min nuvarande OpenHAB-lösning (vilket ska fungera som att OH har en KNX-addon).

Jag vill kunna välja impulsbrytare utan inbyggd elektronik och ha någon form av "puck" mellan brytare och KNX-bussen. Vad rekommenderas och är olika fabrikat kompatibla?

Jag är som sagt totalnovis på KNX så rekommendera gärna vad/var jag ska läsa

Något annat jag bör tänka på i det här skedet när jag fritt kan dra slang/kabel i huset?

Tackar på förhand!
 
Här är ett dokument som ger lite insikt i hur KNX kan kopplas, någonstans skall man ju börja läsa:
https://knxsweden.se/Dokument/Sonderflyer Sweden.pdf

Svårt att säga om KNX är rätt alternativ, det finns ju så många och allt "beror på" när man jämför lösningarna. För egen del bygger jag ett nytt hus så där kändes det rätt. Men jag hade både kompisar som byggt hus med KNX tidigare och en annan kompis som jobbar med KNX så jag har några att rådfråga och bolla ideér med.

Från början ville jag hålla allt enkelt och tänkte mig nog en vanlig elinstallation, men för egen del blev den nu något helt annat. Vi pratar lite om såna saker i tråden (som du kanske har sett):
https://www.byggahus.se/forum/threads/decentraliserad-knx-installation.431192/

I KNX-centralen kopplar du in en KNX->Ethernet gateway, det ger dig möjlighet att länka samman din Home Assistant/OpenHAB med KNX. Du kan programmera Home Assistant/OpenHAB så att den läser av meddelande på KNX-bussen och kan även skicka meddelande dit.

När man konfigurerar upp KNX installationens alla delar så sker det i programvaran ETS.
https://knxsweden.se/ETS.php

När man är klar så laddas konfigurationen ned i respektive KNX enhet som sedan lyssnar på meddelande på KNX bussen och agerar på dem.

Lycka till med ditt projekt!
 
  • Gilla
Simon13 och 1 till
  • Laddar…
hus-mic hus-mic skrev:
Här är ett dokument som ger lite insikt i hur KNX kan kopplas, någonstans skall man ju börja läsa:
[länk] Sweden.pdf

Svårt att säga om KNX är rätt alternativ, det finns ju så många och allt "beror på" när man jämför lösningarna. För egen del bygger jag ett nytt hus så där kändes det rätt. Men jag hade både kompisar som byggt hus med KNX tidigare och en annan kompis som jobbar med KNX så jag har några att rådfråga och bolla ideér med.

Från början ville jag hålla allt enkelt och tänkte mig nog en vanlig elinstallation, men för egen del blev den nu något helt annat. Vi pratar lite om såna saker i tråden (som du kanske har sett):
[länk]

I KNX-centralen kopplar du in en KNX->Ethernet gateway, det ger dig möjlighet att länka samman din Home Assistant/OpenHAB med KNX. Du kan programmera Home Assistant/OpenHAB så att den läser av meddelande på KNX-bussen och kan även skicka meddelande dit.

När man konfigurerar upp KNX installationens alla delar så sker det i programvaran ETS.
[länk]

När man är klar så laddas konfigurationen ned i respektive KNX enhet som sedan lyssnar på meddelande på KNX bussen och agerar på dem.

Lycka till med ditt projekt!
Stort tack för tipsen! Mycket att läsa och det verkar finnas en del matnyttigt på knxsweden.

Hur tänkte du när det gäller val av utrustning/leverantör? Är det lämpligt att gå på en stor såsom Schneider eller finns det andra som är bättre? Vet du hur det ser ut med kompatibiliteten, kan man välja och blanda fritt?
 
ullberg
krillek krillek skrev:
kan man välja och blanda fritt?
Ja, KNX-enheter kommer fungera tillsammans oavsett märke så det är bara att blanda utefter vilka som passar dig bäst (ffa funktion och pris tänker jag)

Den enda fördel jag kan se med att köra med huvudsakligen ett märke är att konfigurationen i ETS brukar har samma struktur och uppbyggnad inom ett märke men kan skilja mellan. Dvs. När man vant sig går blir det kanske lättare att hitta i konfigurationen och den går nog lite fortare men samtidigt är det inget man gör varje dag, så kanske inte värt att optimera efter det…
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Den stora fördelen med knx är att det är en standard. Alla apparater ÄR kompatibla, oavsett fabrikat. Så man kan välja dålda apparater med plånboken och lägga krutet på de synligas design
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Jag har efter en del pyssel fått igång en enkel testorganisationen för knx-installationen och programmerat upp lite enkel av/på resp dimring för ett par lampor i ETS, men frågan som inställer sig är hur man smartast utnyttjar gruppadressernas nivåer. Jag antar att det klokaste är någon slags funktionell struktur snarare än en fysisk/placering, men googlar man runt och tittar på instruktionsvideos så verkar det vara lite olika skolor.

Några tankar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.