Hej, vi funderar på att göra om vårt kök och det blir förmodligen IKEAs Ståt. Jag försöker räkna ut alla kostnader och fastnade då på frågan om det behövs täcksidor eller inte. Både stommarna och luckorna är ju vita så behövs det täcksida då? Det hänger väl egentligen på hur snygga sidorna på stommarna är och just det har jag inte tittat på ännu. Hur har ni andra gjort?
 
Behövs är nog en överdrift, men det blir definitivt mycket snyggare och ser mer arbetat ut om man sätter dit dem. Gör ni vitt kök så kan väl inte täcksidorna vara någon större investering? Vi gör också vitt IKEA-kök och kommer definitivt att sätta täcksidor på alla ytterkanter.
 
Tack för ditt svar. Jag har också känslan av att det blir mycket snyggare med täcksida. Anledingen till att jag tvekar är inte ekonomisk (kom bara och tänka på det när jag räknade kostnader och därmed tittade på alla detaljer) utan att vid en vägg där vi ska ha två högskåp så är det lite ont om plats. För att kunna öppna dörren ordentligt (pga fönsterkarmenn) till ett 60 cm högt högskåp måste vi sätta en 5 cm passbit mellan väggen och skåpet. Brevid skåpet ska vi ha ett inbyggt kylskåp. Passbiten har vi plats för om vi inte använder täcksida på skåpet med inbyggt kylskåp. Sätter vi täcksida kommer den sticka ut i dörröpningen (ingen dörrkarm). Alternativet är att sätta in ett 40 cm brett högskåp istället för 60 men då blir skafferiet så litet...
 
Vi har oxå täcksidor till vårt vita Ikea-kök. Mest för att luckan är antikvit och stommen är kritvit men oxå för att det ser just mer arbetat/påkostat ut.
 
Vi har också ett sån't där inklämningsproblem bredvid ett fönster. Där tänker jag ta ett 60-skåp och modifiera till ca. 50 cm. Det är inte så svårt att modifiera IKEA-skåp på bredden. Sedan kommer jag att göra som en kant/passbit på framsidan av skåpet på ca 1 dm och använda en 40-dörr. Så skåpet får en dörr på 40 cm och är ca. 50 inuti. Kanske kan vara en lösning för er också. Mitt skåp kommer att stå mot en vägg, så jag tror att det kommer att se bra ut.
 
  • 2006-05-26_Kok2_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5 cm som passbit. Eftersom skåpen inte riktigt är 60 breda så har ni snabbt 1 cm tillgodo i slutändan. Idag är ju dessutom täcksidorna bara 13mm tjocka, eller liknande, inte 15 mm som de var en gång i tiden.

Går det inte att flytta in fönsterbrädan 1 cM?

Täcksida bör ni absolut ha.
 
Tyvärr går det inte att flytta fönsterbrädan. Det är en djup fönsternisch där brädan i underkant sticker ut ca 2 cm. Men nu har jag mätt (och mätt igen och mätt igen....) och det kan vara så att vi faktiskt får plats med en täcksida. Vi kan nog till och med få 4 mm till godo :) Ett av skåpen som jag trodde var 60 cm är i själva verket 62 cm :) Om det inte funkar så kanske jag gör något liknande som pinebar. Ett 50-cm skåp vore ju idealiskt. Tala gärna om hur det blir!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.