Bra att veta om Airbnb: De ger intryck av att man har en ”säkerhet” som man i verkligheten inte har.

Du kan lägga in att du vill ha ett depositum från gästen, i fall det skulle bli skada på ditt hus/lägenhet/möbler, eller ifall gästen bryter mot någon husregel. Men Airbnb drar inget depositum från gästens kort/gör ingen reservation vid bokning, och håller oftast med gästen, så om gästen bestrider ditt krav, får du mest troligt ingen ersättning från gästen.

Airbnb säger sig också ha en form av försäkring för värdar, så att du som värd skall kunna få ersättning från Airbnb om någon skada uppstår, och gästen inte betalar. Men denna försäkring är full av undantag, och Airbnb väljer att kalla väldigt många skador för ”ordinary wear and tear” - vilket försäkringen inte täcker. Finns otaliga historier på diverse gorum om värdar som har fått skador orsakade av gäster - och inget stöd från Airbnb.

Å andra sidan är det en bra portal/verktyg, välkänt och mycket använt i många länder, så rätt enkelt att få bokningar. Du skall bara se till att själv ha de försäkringar etc som du behöver, och vara förberedd på att Airbnb nästan alltid är på gästens sida.

Jag har hyrt ut i 2 år, och har haft flera gäster som hade få eller inga omdömen sen tidigare. Alla var jättebra gäster. Men skriv gärna lite fram och tillbaks med gästen, för att få en känsla, innan du godkänner en bokning. Använd INTE ”Smart Pricing” (att Airbnbs verktyg sätter priset). Och undvik ”Instant Booking” (att gästen kan boka direkt, utan att skicka en förfrågan som du skall godkänna), tills du har lite mer erfarenhet.

Lycka till!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Bra att veta om Airbnb: De ger intryck av att man har en ”säkerhet” som man i verkligheten inte har.

Du kan lägga in att du vill ha ett depositum från gästen, i fall det skulle bli skada på ditt hus/lägenhet/möbler, eller ifall gästen bryter mot någon husregel. Men Airbnb drar inget depositum från gästens kort/gör ingen reservation vid bokning, och håller oftast med gästen, så om gästen bestrider ditt krav, får du mest troligt ingen ersättning från gästen.

Airbnb säger sig också ha en form av försäkring för värdar, så att du som värd skall kunna få ersättning från Airbnb om någon skada uppstår, och gästen inte betalar. Men denna försäkring är full av undantag, och Airbnb väljer att kalla väldigt många skador för ”ordinary wear and tear” - vilket försäkringen inte täcker. Finns otaliga historier på diverse gorum om värdar som har fått skador orsakade av gäster - och inget stöd från Airbnb.

Å andra sidan är det en bra portal/verktyg, välkänt och mycket använt i många länder, så rätt enkelt att få bokningar. Du skall bara se till att själv ha de försäkringar etc som du behöver, och vara förberedd på att Airbnb nästan alltid är på gästens sida.

Jag har hyrt ut i 2 år, och har haft flera gäster som hade få eller inga omdömen sen tidigare. Alla var jättebra gäster. Men skriv gärna lite fram och tillbaks med gästen, för att få en känsla, innan du godkänner en bokning. Använd INTE ”Smart Pricing” (att Airbnbs verktyg sätter priset). Och undvik ”Instant Booking” (att gästen kan boka direkt, utan att skicka en förfrågan som du skall godkänna), tills du har lite mer erfarenhet.

Lycka till!
Vilket jättebra och genomarbetat svar. Jag hade på känn allt detta om airbnb. Har själv hyrt lägenheter som stunkit av rök eller en lägenhet där köket låg på en annan våning :D Och det var bara krångligt att få ngn form av upprättelse. Och det är nog så att det är precis likadant åt andra hållet. Vi insåg att vi behöver bygga ett badrum och göra stugan mer attraktiv. Annars blev hyran så låg att det inte kändes värt det. Så vi valde att avakta.
Vi la ut den först och fick flera föfrågningar men insåg snart att folk inte riktigt läste på om stugan eller läste beskrivningen. Man såg bara en billig stuga. Så vi tog bort den och gör det till våren istället.
 
Jag kan uppdatera med lite erfarenheter från airbnb efter 3 somar. Airbnb gör det väldigt enkelt att hyra ut, man behöver inte lägga ner så mycket tid för att hantera betalningar, förfrågningar etc. Det brukar bli några mail fram och tillbaka innan bokningarna men mer jobbar det inte. Väldigt skönt. Deras site gör det väldigt enkelt att presentera boendet så att man minimerar alla frågor som annars kommer. Jag har heller inte haft några problem med att gästerna förstör, annat än mindre saker som glas och liknade.

Nu till det negativa. Airbnb förutsätter typ att värden städar boendet, så det gäller att man kommunicerar det tydligt ifall gästen skall städa. Vi hade en gäst som missade det men annars har alla lämnat det ungefär som de fann det. Låter man gästen städa själv så blir det dock aldrig 5 stjärnor på städningen. Sen tar dom en stor andel av intäkterna. Ett exempel, gästen betalar 13665 och vi får 11261. Jag har funderat på att hyra ut på annat sätt för att få mer av kakan men orkar inte med att administrera kalender och hålla koll på inbetalningar m.m. så jag känner att nån slags tjänst för det hade varit nice. Vi har satt 3 nätter som minsta period så det kan bli en del att hålla koll på. Sammantaget så gör airbnb det lätt att hyr ut och lätt att få gäster, men de tar en stor del av kakan
 
S surfarn skrev:
...Sen tar dom en stor andel av intäkterna. Ett exempel, gästen betalar 13665 och vi får 11261...
Ca 20 procent tycker jag är vad jag hade förväntat mig. Vi kommer börja hyra ut vårt hus i Bohuslän så småningom och det är lärorikt att läsa denna tråd.

Det där med städning har jag förstått kan ställa till det med utländska gäster som förväntar sig "fullservice". Vi hyrde liten stuga i somras på STF i Abiskooch de har tydligen svårt att få det där med att man skall städa själv gå fram till gäster från övriga Europa...
 
Fario Fario skrev:
Ca 20 procent tycker jag är vad jag hade förväntat mig. Vi kommer börja hyra ut vårt hus i Bohuslän så småningom och det är lärorikt att läsa denna tråd.

Det där med städning har jag förstått kan ställa till det med utländska gäster som förväntar sig "fullservice". Vi hyrde liten stuga i somras på STF i Abiskooch de har tydligen svårt att få det där med att man skall städa själv gå fram till gäster från övriga Europa...
Ja 20% kanske är rimligt. Med airbnb når man väldigt många utlänningar som annars inte hade hittat huset samt att airbnb ger en viss säkerhet för gästen, som tydliga avbokningsregler och betygssystem. Sammantaget gör det kanske att gästerna är villiga att betala mer för boendet så i verkligheten kanske man ändå tjänar som om man skulle hyrt ut via typ blocket. Ett tillägg kring försäkringar är att vi lagt till lite pengar på vår fritidshusförsäkring så att den täcker för vissa skador i samband med uthyrning
 
Jag tycker också 20 procent låter rimligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.