En kort fråga. Det gäller en äldre armatur på stolpe. Ljuskällan har ett grönt, förhållandevis svagt, sken.
Vad kan det vara för typ?

Kvicksilver lyser ju vitt och natrium gulorange. Vanliga kompakta lysrör är ju också oftast neutralvitt när det används utomhus. Vad finns det mer?

Att jag inte bara ser efter är för att det kräver lite utrustning att komma upp dit, tänkte om man kunde förbereda sig med någon LED-ersättning innan.
 
Kvicksilverlampor blir gröna till slut, problemet är att de inte går att få tag i längre.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Kan inte säga om den är bra eller dålig, men för det priset och lite till kan man få en komplett LED-armatur.
 
Jo så är det, men det kräver en större insats.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
men för det priset och lite till kan man få en komplett LED-armatur.
Antar du menar en armatur med "integrerad" ljuskälla där hela armaturen måste bytas när den väl ger upp?

Har någon erfarenhet av hållbarheten på sådan armaturer jämfört med den lösa ljuskälla som rekommenderas här? Jag har minst sagt blandade erfarenheter av livslängden på LED, både när det gäller "integrerade armaturer" och lösa ljuskällor. Det är dock normalt betydligt billigare att byta ut en ljuskälla än en hel armatur och dessutom kan man ge sig f-n på att den modell som gett upp inte längre finns att köpa.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Håller man sig till kända märken så är det inga problem.
Jag handlar iofs bara via elgrossister så det riktiga lågprissegmentet har jag ingen koll på.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Håller man sig till kända märken så är det inga problem.
Förväntar man sig samma ljuskvalitet som glödljuskällor alltid haft är det ofta problem. Bland annat förväntar jag mig helt steglös flimmerfri ljusjustering från 0 till 100 procent. Väldigt ofta kombinationen LED och dimmer har stora problem med ett fåtal procent av full ljusstyrka.

Inte ens "butikernas" demoanläggningar brukar fungera i närheten av acceptabelt så nog är det problem alltid.

EDIT: GLÖM DETTA, HAMNADE I HELT FEL TRÅD. SORRY!
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Håller man sig till kända märken så är det inga problem.
Nytt försök nu när jag fattar vilken tråd jag skriver i. :oops:

Men vad ska man då förvänta sig? Exempelvis i trapphuset där jag bor byttes belysningen till "integrerad LED" för kanske fem år sedan. Sedan dess har kanske 10-20 procent gett upp och bytts ut mot "snarlika" till inte försumbar kostnad. Hade ljuskällan varit separerad från armaturen hade alla armaturer idag och säkert några tiotal år framåt varit identiska och kostnaden för det som behövt bytas avsevärt mindre.

Så återigen, hur länge är det rimligt att en "integrerad armatur" håller? En traditionell håller väl i alla fall runt 25 år och det tycker jag man bör kunna kräva. Är det rimligt att kräva det av en integrerad. Min, förvisso ringa, erfarenhet säger tyvärr nej.
 
Det var en kvicksilverlampa på 80W, den är nu utbytt till Jula/malmbergs LED-lampa. Återstår att se hur länge den håller.

För att tillföra lite mer innehåll till tråden, armaturen heter tydligen Thorn Precinct och ser ut som nedan.
 
  • Thorn Precinct utomhusarmatur monterad på stolpe mot blå himmel, ersatt kvicksilverlampa med LED.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alfredo Alfredo skrev:
Nytt försök nu när jag fattar vilken tråd jag skriver i. :oops:

Men vad ska man då förvänta sig? Exempelvis i trapphuset där jag bor byttes belysningen till "integrerad LED" för kanske fem år sedan. Sedan dess har kanske 10-20 procent gett upp och bytts ut mot "snarlika" till inte försumbar kostnad. Hade ljuskällan varit separerad från armaturen hade alla armaturer idag och säkert några tiotal år framåt varit identiska och kostnaden för det som behövt bytas avsevärt mindre.

Så återigen, hur länge är det rimligt att en "integrerad armatur" håller? En traditionell håller väl i alla fall runt 25 år och det tycker jag man bör kunna kräva. Är det rimligt att kräva det av en integrerad. Min, förvisso ringa, erfarenhet säger tyvärr nej.
Det som oftast knäcker armaturen i exempelvis trapphus är att den inte klarar så många tändningscykler. Så även om livslängden är lång så kommer den dö på grund av att den tänts för många gånger. Ganska vanligt i det billigare segmentet hos Jula och Biltema. Fungerar ju utmärkt i en klädkammare men inte i en entré i ett flerbostadshus.
 
udihow udihow skrev:
Det var en kvicksilverlampa på 80W, den är nu utbytt till Jula/malmbergs LED-lampa. Återstår att se hur länge den håller.
Kan ju uppdatera och säga ett den lyser än. Den har lyst dygnet runt sedan mitt förra inlägg, då det inte finns nåt (fungerande) relä.

Nu har den dock utgått från julas sortiment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.