När jag stod parkerad på arbetet blåste ett träd från grannfastigheten ner på min bil.

min bilförsäkring täckte skadorna på min bil. Eftersom trädet var gammalt och torrt så skulle grannen rimligen kunnat misstänka att det var en fara men gjorde inget så mitt försäkringsbolag ansåg att grannen agerat vårdslöst och riktade sina anspråk mot grannar som då fick använda sin hemförsäkring som då täckte bolagets kostnader för att laga min bil och mitt bolag drev även ärendet för min part så jag skulle få min självrisk betald av motpartens bolag.

Så eftersom TS i detta läget ser att det kan föreligga en risk (lutande träd i tomtgräns) så skulle man kunna säga att man agerat vårdslöst om man inte gör något för att minimera risken. Men det är nog långsökt om det är i övrigt friska träd.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
A
L lubbe75 skrev:
Vad händer om mitt träd faller över grannens hus, eller bil?
svar:

vi har stor skogstomt med flertalet träd som fallit.
vi lät ta bort träden som riskerade trilla ned egna bodar eller grannens då vi ville slippa försäkringsbolagets självrisk med dålig lagning av bod en gång - dyrt och onödigt. ett av träden en gran - stor var rutten när den togs bort i förebyggande syfte,
Vi har en skogstomt med träd som växer ända ut mot tomtgränsen. De senaste åren har det styckats av tomter och byggts en del nya hus alldeles i närheten. Vi har då tagit bort några träd som kändes lite för stora och nära de nya husen, men det står några kvar i närheten.

Vad skulle då hända om något av de kvarvarande träden blåste omkull i en storm så att grannens hus eller bil blev skadad? Är det då vi som blir skyldiga att betala eftersom trädet växte på vår tomt? Är det vår hem/villaförsäkring som belastas, eller är det grannens?

Man kanske går på om vi har varit vårdslösa eller inte? Ett av träden lutar kanske lite åt grannens håll. Är det vårdslöst att inte ta bort det? Är det kanske vårdslöst att ta bort en del träd men inte alla? De få som är kvar blir ju mer utsatta för vind.

Att vi och våra träd var här långt innan grannens hus spelar väl ingen roll antar jag?
L lubbe75 skrev:
Vad händer om mitt träd faller över grannens hus, eller bil?

Vi har en skogstomt med träd som växer ända ut mot tomtgränsen. De senaste åren har det styckats av tomter och byggts en del nya hus alldeles i närheten. Vi har då tagit bort några träd som kändes lite för stora och nära de nya husen, men det står några kvar i närheten.

Vad skulle då hända om något av de kvarvarande träden blåste omkull i en storm så att grannens hus eller bil blev skadad? Är det då vi som blir skyldiga att betala eftersom trädet växte på vår tomt? Är det vår hem/villaförsäkring som belastas, eller är det grannens?

Man kanske går på om vi har varit vårdslösa eller inte? Ett av träden lutar kanske lite åt grannens håll. Är det vårdslöst att inte ta bort det? Är det kanske vårdslöst att ta bort en del träd men inte alla? De få som är kvar blir ju mer utsatta för vind.

Att vi och våra träd var här långt innan grannens hus spelar väl ingen roll antar jag?
 
A
L lubbe75 skrev:
Vad händer om mitt träd faller över grannens hus, eller bil?

svar:

kommunen kom ut med markkarta ang allmänning, försäkringen täckte trädet för mig

Vi har en skogstomt med träd som växer ända ut mot tomtgränsen. De senaste åren har det styckats av tomter och byggts en del nya hus alldeles i närheten. Vi har då tagit bort några träd som kändes lite för stora och nära de nya husen, men det står några kvar i närheten.

Vad skulle då hända om något av de kvarvarande träden blåste omkull i en storm så att grannens hus eller bil blev skadad? Är det då vi som blir skyldiga att betala eftersom trädet växte på vår tomt? Är det vår hem/villaförsäkring som belastas, eller är det grannens?

Man kanske går på om vi har varit vårdslösa eller inte? Ett av träden lutar kanske lite åt grannens håll. Är det vårdslöst att inte ta bort det? Är det kanske vårdslöst att ta bort en del träd men inte alla? De få som är kvar blir ju mer utsatta för vind.

Att vi och våra träd var här långt innan grannens hus spelar väl ingen roll antar jag?
 
B Blåsalvia skrev:
Personligen skulle jag inte vilja ha några stora träd hos mig som kan riskera att falla över grannens hus en stormig natt. Bryr mig inte så mycket om försäkringar utan tänker kanske mer på att grannen med familj kan skadas av trädet. Fast dagens hus kanske är byggda så att det scenariot är ovanligt.
Vilket bra svar, tänk om alla hade sådana omtänksamma grannar
 
  • Gilla
twistandshout och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Om man är skraj för träd är det nog bäst att bygga/köpa sig ett hus i nåt område som är nytt på nån gammal åker eller liknade där det bara växer buskar. Skulle alla ta ner sina träd, de flesta 100+ åriga tallar, stora björkar och kastanjer i vårt område skulle det se helt sjukt ut. Och då står nog de flesta av dessa träd så att de når ett hus i någon riktning om de dra i kull. Konstigt nog har det aldrig hänt de senaste 50 åren...
Är det konstigt egentligen?
Det är ju nu vid den åldern träd som inte är ek börjar att dö!
 
A
D diddelboos skrev:
Är det konstigt egentligen?
Det är ju nu vid den åldern träd som inte är ek börjar att dö!
jaha... Så tall som utan större problem kan bli 500 år... dör i 400 år? :thinking::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jaha... Så tall som utan större problem kan bli 500 år... dör i 400 år? :thinking::crysmile::crysmile:
Björkarna är det nog som syftas på och kollar man runt i tätorter är det väl nu (2020 och framåt) som många björkar börjar bli till åren. De har planterats eller låtits vara kvar när många villasamhällen byggts upp.
 
janwide
R Rolle85 skrev:
Att anpassa hela sitt bygge för grannens träd känns ju trist
Det är allmänt hyffs.
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 4 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Trist med sån inställning till sin omgivning
Trist med sån inställning att man ska flytta till ett hus och börja kräva att grannarna ändrar på sin tomt. Då bör du flytta. Träd är något vi behöver mer av, inte mindre.
 
  • Gilla
Kvackatore och 4 till
  • Laddar…
A
H hydrolift skrev:
Björkarna är det nog som syftas på och kollar man runt i tätorter är det väl nu (2020 och framåt) som många björkar börjar bli till åren. De har planterats eller låtits vara kvar när många villasamhällen byggts upp.
Björk har en äro tid på ca 80 år sedan börjar de att sakta dö, ja.
Men många lever i det betydligt högre ålder än så.. Men Björk är ett pionjärträd, de blir sällan riktigt riktigt gamla.
Så det kan vara bra att ha lite extra koll på dessa
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
https://www.villaagarna.se/radgivni...na-trad-blaser-omkull-och-skadar-var-egendom/

L lubbe75 skrev:
Vad händer om mitt träd faller över grannens hus, eller bil?

Vi har en skogstomt med träd som växer ända ut mot tomtgränsen. De senaste åren har det styckats av tomter och byggts en del nya hus alldeles i närheten. Vi har då tagit bort några träd som kändes lite för stora och nära de nya husen, men det står några kvar i närheten.

Vad skulle då hända om något av de kvarvarande träden blåste omkull i en storm så att grannens hus eller bil blev skadad? Är det då vi som blir skyldiga att betala eftersom trädet växte på vår tomt? Är det vår hem/villaförsäkring som belastas, eller är det grannens?

Man kanske går på om vi har varit vårdslösa eller inte? Ett av träden lutar kanske lite åt grannens håll. Är det vårdslöst att inte ta bort det? Är det kanske vårdslöst att ta bort en del träd men inte alla? De få som är kvar blir ju mer utsatta för vind.

Att vi och våra träd var här långt innan grannens hus spelar väl ingen roll antar jag?
 
harry73
L lubbe75 skrev:
Vi har en skogstomt med träd som växer ända ut mot tomtgränsen. De senaste åren har det styckats av tomter och byggts en del nya hus alldeles i närheten. Vi har då tagit bort några träd som kändes lite för stora och nära de nya husen, men det står några kvar i närheten.
Det juridiska ansvaret har redan behandlats och även det moraliska ansvaret har varit uppe. Här saknar jag dock några aspekter.
Vi har en befintlig skogsfastighet och ett antal nyavstyckade fastigheter. Vem styckade av fastigheterna? Var det grannfastigheten, då har du inget moraliskt ansvar att ändra din användning av din fastighet. Grannen ska se till att de nya fastigheterna har rätt förutsättningar att inte störas av din skog, t ex tillräcklig stor eller inte direkt bredvid din skog. All moraliskt ansvar faller på grannen som tjänade på avstyckningen.
Är det ni som styckade av och sålde de nya fastigheterna, då har ni ett större moraliskt ansvar att köparen kan använda sin fastighet som det var tänkt. Också viktigt att tänka på att träd som står nära hus kan bli svårare att avverka för dig, och då är det även bra för dig att ta bort lite extra träd på fastighetsgränsen vid nästa gallring.
 
  • Gilla
Kalle1w2
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
Grannen ska se till att de nya fastigheterna har rätt förutsättningar att inte störas av din skog, t ex tillräcklig stor eller inte direkt bredvid din skog.
En annan aspekt som var uppe i den andra aktuella tråden i samma ämne är placeringen av huset på tomten vid nybygge. Är det byggarens ansvar att välja en lämplig plats för huset, eller är det grannen som skall anpassa sig om man väljer att bygga nära fastighetsgränsen?
 
harry73
C cpalm skrev:
En annan aspekt som var uppe i den andra aktuella tråden i samma ämne är placeringen av huset på tomten vid nybygge. Är det byggarens ansvar att välja en lämplig plats för huset, eller är det grannen som skall anpassa sig om man väljer att bygga nära fastighetsgränsen?
Om ts styckade av fastigheterna, ska han se till att köparen har förutsättningar att placera huset på ett säkert avstånd från höga träd. Stycker man av 800kvm mitt i skogen finns inte dessa förutsättningar och borde ts sälja större tomter eller ta bort höga träd längs tomtgränsen.
Är det inte ts som styckade av, är det den som gjorde det och tjänade på affären som har ansvaret.
Finns förutsättningar, är det upp till den nya ägaren att placera huset så att det passar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.