Vi har en ytterdörr/parti och en groventré och tänkte ha kodlås för att öppna dörrarna. Alternativet vi tittar på är ett "vanligt" kodlås man brukar använda i kontor och offentliga lokaler. Typ ett sånt här vid varje dörr:

Tre olika modeller av kodlåsenheter för dörrar med numeriska knappsatser och statusindikatorer.

Tanken är att man skall kunna öppna dörren, och låsa den.

Man skulle även kunna larma på/av, men då borde kanske den kodläsaren sitta inne i huset. Man kan ju rent tekniskt även larma på/av med kortläsaren som sitter ute på fasaden.

Så, kodlås -> larm av/på och kodlås -> öppna/lås dörr.

Det vore trevligt om kortläsaren eller larmsystemet kunde kopplas in på KNX-bussen (eller på Ethernet till Home Assistant) så man kan läsa av om dörren är låst eller öppen (och vilken kod som öppnade/låste dörren).

Om ni har erfarenheter av liknande lösningar, eller tips på hur man kan/bör göra, så är mer än välkommet!

Jag tänkte kontakta ett par leverantörer och höra efter vad de kan erbjuda. Det känns som denna typen av lösningar är i gränslandet till kommersiella lösningar för företag/offentliga byggnader och det är svårare att hitta lösningar för privatpersoner och villor.

Vi undviker Yale Doorman eller liknande "kolosser" som ersätter dörrhandtaget, det är inte ett alternativ på ytterdörren (i detta specifka fallet) av estetiska skäl.

(Jag har Yale Doorman idag och är nöjd, men det är alltså inte alternativ för lösningen ovan).
 
Systemet på bild är RCOs och heter R-Card M5.
Assa har ett som är lite nättare, du behöver centralenhet och beroende på hur stort ditt hus är undercentraler.
Det är (för mig iaf) inget alternativ att köra trådlöst utan du behöver dra trådar till allt.
Det blir en ganska dyr lösning om du inte gör det själv med begagnad utrustning, därmed finns det inte (vad jag vet) lösningar anpassade för privata hushåll.
Men företag du kan kontakta är RCO, RSA, Securitas mfl.

Det hade varit intressant att få höra anledningen till att du/ni vill ha ett sånt inpasseringssystem i en villa.
 
  • Gilla
hus-mic
  • Laddar…
ullberg
Jag började göra en tråd om min lösning för många år sedan (lär väl gå att hitta i historiken) men jag tror inte jag kom i mål med hela beskrivningen.

I korthet har jag ett Bewator (/Siemens/Vanderbilt) Entro, el-motorlås och på någon dörr el-lås. Ur låsen / deras styrenheter tar jag status till KNX systemet via binäringångar och genom reläer kan jag också styra från KNX, dvs ingen full/smart integration utan ganska enkel styrning. När jag satte in detta tror jag det var enda lösningen, vet inte om det numer finns system som integrerar direkt till KNX. För mig har bekvämlighet varit drivkraften, hade det varit säkerhet hade jag kanske en del annorlunda val.

/U
 
  • Gilla
hus-mic
  • Laddar…
Många larm har lösningar för att hantera dörrar, jag håller som bäst på att sätta upp ett Satel INTEGRA som jag bland annat skall använda för att styra ett motorlås i ytterdörren. Det har en en modul för integration mot KNX som jag också har med i lösningen. Än så länge funkar det bra, jag har inte kommit till låste ännu men integrationen mot KNX är bra.
 
  • Gilla
hus-mic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.