Jag har nyligen flyttat in i ett hus och tänkte jag inför vintern skulle sätta mig in i hur värmesystemet fungerar. Det är ett bergvärmesystem med en gammal IVT E11-9, men i övrigt vet jag inte mycket. Förre ägaren är tyvärr inte tillgänglig för att svara på några frågor.

Se bifogad bild där jag försökt märka ut delarna:

1. Värmepumpen *duh*
2. VVB?
3. Någon form av avstängning?
4. Mätare, oklart för mig vad den visar eller vad som är bra resp dåligt värde
5. Cirkulationspump?
6. Uppsamlingsdunk för kondensvatten - normalt eller dåligt tecken?

Tar tacksamt emot lite input om vad jag behöver ha koll på eller om det är något annat som sticker ut.

Bergvärmesystem med IVT E11-9 värmepump, vattenberedare, avstängning, mätare, cirkulationspump, kondensdunk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta fler bilder också lite närmare för att man ska kunna se och inte suddiga. Nr 5 är cirkulationspumpen. Nr 1 värmepump och Nr 2 förmodligen varmvattenberedare (som då är större än i den inbyggda modellen).
 
C
F fredrik1234 skrev:
1. Värmepumpen *duh*
Japp :rofl:
2. VVB?
Japp
3. Någon form av avstängning?
Filter för värmekretsen. Kan vara bra att kolla någon gång ibland.
4. Mätare, oklart för mig vad den visar eller vad som är bra resp dåligt värde
Tryckmätare för värmekretsen. Håll koll på denna så att den inte sjunker (= läckage). Skall normalt stå på ca 1,0.
5. Cirkulationspump?
Japp, lite oklart (för mig) varför den finns där. Det sitter rimligtvis en pump inne i VP också.
6. Uppsamlingsdunk för kondensvatten - normalt eller dåligt tecken?
Bra fråga, vart går slangarna?
 
Kondensvatten borde du inte få ut i en burk sådär, dock kan det mycket väl vara från övertrycksventil vilket är normalt att det kommer lite då och då när den värmer upp kallt vatten.
 
Tack för svar! Bifogar lite fler bilder. Hittade också en ny spännande röd klump i hörnet, expansionskärl?

Röd expansionskärl i hörnet med tre anslutna slangar, en kopplad till värmepump, en till VVB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump märkt WILO på kopparrör med anslutna slangar och informationsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkopplingar och en röd kulkran markerad med "ON/OFF BALL VALVE" inom uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer monterad på kopparledning visar trycknivå i värmeledningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är tre slangar till dunken. En ansluter till den röda klumpen, den andra till värmepumpen och den tredje till vvb.
 
J Jensa86 skrev:
Kondensvatten borde du inte få ut i en burk sådär, dock kan det mycket väl vara från övertrycksventil vilket är normalt att det kommer lite då och då när den värmer upp kallt vatten.
Ringer en klocka någonstans. Det finns ingen golvbrunn eller avlopp i utrymmet där anläggningen står.
 
Det röda kärlet är expansionskärlet för värmesystemet. Trycket är aningen lågt i systemet. Kan ligga på runt 1 bar om 1 våning + källare.
 
J Josth skrev:
Det röda kärlet är expansionskärlet för värmesystemet. Trycket är aningen lågt i systemet. Kan ligga på runt 1 bar om 1 våning + källare.
Det är 2 våningar plus källare. Hur ökar jag trycket?
 
PÅ bild 2 i hörnet med kärlet ser det ut att vara en kran till vänster, går det röret in på samma rör som kärlet sitter på, följ det baklänges och se om det är kopplat på ett kallvattenrör. Öppna lite försiktig och se vad som händer med manometern, den ska öka sakta,
 
J jonaserik skrev:
PÅ bild 2 i hörnet med kärlet ser det ut att vara en kran till vänster, går det röret in på samma rör som kärlet sitter på, följ det baklänges och se om det är kopplat på ett kallvattenrör. Öppna lite försiktig och se vad som händer med manometern, den ska öka sakta,
Ingen kran till vänster, utan kopparröret fortsätter upp och förgrenar sig vid rören ovanför värmepumpen.

Hittade den här kranen längre upp i systemet, kan det vara något kanske?

Kopparrör i ett VVS-system med en kran märkt 'Påfylln' och flera förgreningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med den texten på är den ju högst misstänkt :) Går den mellan inkommande vatten och värmesystemet är den väldigt misstänkt.
 
F fredrik1234 skrev:
Ingen kran till vänster, utan kopparröret fortsätter upp och förgrenar sig vid rören ovanför värmepumpen.

Hittade den här kranen längre upp i systemet, kan det vara något kanske?

[bild]
Bra tråd, en sån här genomgång borde säkert många fler göra. Den kranen borde det säkert vara (har nog aldrig sett en så bra märkt kran förut :) ), öppna den lite och kolla samtidigt om det händer något på tryckmätaren. Sedan är det också lämpligt att lufta radiatorerna också om inte det är gjort på länge.
För din kunskap kan det vara bra att veta att det rör du har på bilden är den enda kopplingen som finns mellan dricksvatten och värmesystem - ibland dyker det upp trådar med väldigt förvirrade diskussioner/uppfattningar om vad som är vad, men kall och varmvatten resp radiatorsystemen är alltid helt åtskilda förutom på denna plats, just för att du ska kunna fylla på systemet.
 
Japp, precis som det står på kran så är det påfyllningen på värmesystemet.
 
Tack för alla hjälpsamma svar och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.