tommib
Rotationslaser eller linjelaser och markering på maskinen/borrstången. Någon mottagare kan du inte fästa på maskinen, den kommer skaka sönder.

Annars höfta (och överborra).
 
7ender
Passet jag har ger bara ljudmarkering, så det går ju iaf inte att använda under borrandet.

Tänker att när jag är klar med 800mm-stången sätter jag käppar lite utspritt i en jämn längd, t ex 1m ovan nollpunkten, som referens.

Även den enklaste matten kan vara jobbig när man står och hyperventilerar :)
 
7ender 7ender skrev:
Passet jag har ger bara ljudmarkering, så det går ju iaf inte att använda under borrandet.

Tänker att när jag är klar med 800mm-stången sätter jag käppar lite utspritt i en jämn längd, t ex 1m ovan nollpunkten, som referens.

Även den enklaste matten kan vara jobbig när man står och hyperventilerar :)
Har du slutat hyperventilerat:rofl: vi är nyfikna på hur det har gått för dig.
 
7ender
Det gick väl sisådär måste jag erkänna. Hann inte på långa vägar borra klart de 200 hålen, delvis för att jag planerat för dåligt. För mycket tid gick till fundera, som vanligt för mig :D

Tyvärr började jag borra på det svåraste stället, brant och halt. Och den enda borrkronan jag hade käkade berg till en början, men efter 40 hål gick det väldigt långsamt.
Jag har iofs fått en bra kontakt i närheten som säljer såna här grejer, men jag hade börjat ledsna lite vid det laget.

Måste säga att det var tyngre jobb än jag trodde. På och av med vikten hela tiden för varje hål. Det hade nog underlättat lite att vara två.
Sen klantade jag mig med att när jag var nära gropens kant, så blåste hammarens utblås ner massa jord i hålen. Och min grovdammsugare är så kass att slangen sattes igen med sörjan.

I söndags eftermiddag bestämde jag mig för att skita i allt och ta in nån som tar bort berget, men vi får se om jag kanske hittar nya krafter. Nu har jag ju iaf lite erfarenhet.

Ska jag nämna nåt positivt så tyckte ingen, varken grannar jag pratat med eller familjen, att det lät särskilt illa. Inte dammade särskilt farligt heller.

Som tack för hjälpen till alla som gett tips bjuder jag på en drill action video :)

 
  • Gilla
AndersF87 och 5 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Det gick väl sisådär måste jag erkänna. Hann inte på långa vägar borra klart de 200 hålen, delvis för att jag planerat för dåligt. För mycket tid gick till fundera, som vanligt för mig :D

Tyvärr började jag borra på det svåraste stället, brant och halt. Och den enda borrkronan jag hade käkade berg till en början, men efter 40 hål gick det väldigt långsamt.
Jag har iofs fått en bra kontakt i närheten som säljer såna här grejer, men jag hade börjat ledsna lite vid det laget.

Måste säga att det var tyngre jobb än jag trodde. På och av med vikten hela tiden för varje hål. Det hade nog underlättat lite att vara två.
Sen klantade jag mig med att när jag var nära gropens kant, så blåste hammarens utblås ner massa jord i hålen. Och min grovdammsugare är så kass att slangen sattes igen med sörjan.

I söndags eftermiddag bestämde jag mig för att skita i allt och ta in nån som tar bort berget, men vi får se om jag kanske hittar nya krafter. Nu har jag ju iaf lite erfarenhet.

Ska jag nämna nåt positivt så tyckte ingen, varken grannar jag pratat med eller familjen, att det lät särskilt illa. Inte dammade särskilt farligt heller.

Som tack för hjälpen till alla som gett tips bjuder jag på en drill action video :)

[video]
Tackar för videon.Ja det är inte så lätt om man inte har erfarenhet och kan nog vara rätt tänk att man skulle vara 2 för att bytas av.Men då körde du i ingen snigedynamit?
 
7ender
Nä ingen snigel än. Men ska nog skaffa en hink och testa om jag kan få till en kant längst ner.
 
tommib
Äh, ge inte upp nu. Nya tag nästa helg, nu har du ju erfarenhet.

Ett tips är att köpa flera borrkronor och stänger. Det är också lättare om du börjar med en kort borr, typ 400 mm, och borrar ner max med den. Jag körde så och det gick att få upp rätt bra med tempo på det.

Det är störande att ta av och på vikten varje gång men jag lovar dig att det är mer störande att försöka byta borrstång när maskinen väger 50 kg och ska passas in på fästet.

Köp inte en hink med snigeldynamit, köp typ 150 kg direkt. Det är bäst att bara fylla allt på en gång. Ja, det kostar pengar. Det kostar mer att ta in någon som tar bort det åt dig.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Det gick väl sisådär måste jag erkänna. Hann inte på långa vägar borra klart de 200 hålen, delvis för att jag planerat för dåligt. För mycket tid gick till fundera, som vanligt för mig :D

Tyvärr började jag borra på det svåraste stället, brant och halt. Och den enda borrkronan jag hade käkade berg till en början, men efter 40 hål gick det väldigt långsamt.
Jag har iofs fått en bra kontakt i närheten som säljer såna här grejer, men jag hade börjat ledsna lite vid det laget.

Måste säga att det var tyngre jobb än jag trodde. På och av med vikten hela tiden för varje hål. Det hade nog underlättat lite att vara två.
Sen klantade jag mig med att när jag var nära gropens kant, så blåste hammarens utblås ner massa jord i hålen. Och min grovdammsugare är så kass att slangen sattes igen med sörjan.

I söndags eftermiddag bestämde jag mig för att skita i allt och ta in nån som tar bort berget, men vi får se om jag kanske hittar nya krafter. Nu har jag ju iaf lite erfarenhet.

Ska jag nämna nåt positivt så tyckte ingen, varken grannar jag pratat med eller familjen, att det lät särskilt illa. Inte dammade särskilt farligt heller.

Som tack för hjälpen till alla som gett tips bjuder jag på en drill action video :)

[video]
Vill du att det ska gå lite snabbare, så kan du ta in någon som spräcker berget med krutladdningar. Går fort och fungerar väldigt bra då det inte ger några vibrationer att tala om så att man kan använda det på detaljplanerat område. Simplex är ett patenterat system, men det måste vara någon som har ett sk sprängkort och tillstånd som utför arbetet.
 
7ender
Jag kommer nog göra ett nytt försök att borra klart själv.

Tog in offert från en krut-gubbe…lika dyrt som dynamit.

Grannen 80m bort ”spräckte” med krut nyligen. Trodde mitt hus höll på att rasa ihop.

Flera jag pratat med inom anläggning tycker krut är bluff och borde regleras som dynamit.

PS noterar att du i ditt första inlägg på BH tipsar om ett varumärke, men kanske bara var en tillfällighet ;)
 
7ender 7ender skrev:
Jag kommer nog göra ett nytt försök att borra klart själv.

Tog in offert från en krut-gubbe…lika dyrt som dynamit.

Grannen 80m bort ”spräckte” med krut nyligen. Trodde mitt hus höll på att rasa ihop.

Flera jag pratat med inom anläggning tycker krut är bluff och borde regleras som dynamit.

PS noterar att du i ditt första inlägg på BH tipsar om ett varumärke, men kanske bara var en tillfällighet ;)
Ja, det var mitt första inlägg, och ber om ursäkt om jag nämnde ett varumärke. Var faktiskt av ren tillfällighet. Tänkte inte på det! Vet bara att det funkat bra för de som jag känner som just använt sig av krutladdningar för att ta bort liknande bergsknallar som du har. Tack för upplysningen, ska tänka på det för framtida inlägg
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
H
Kul att se när kompisen borrar.
Han kör 3 hammare samtidigt.
Ska se om jag kan få en bild en dag.
Han har ju jobbat med det lång tid.
Använder 3-4 vikter på var maskin.
Kör olika längder på borr.
Längsta borret är nästan 6 m som han kör.
 
tommib
Meh.... Jag kan också nämna just Simplex, det är ett så etablerat varumärke i branschen ändå.

Man måste inte ha sprängkort för att få skjuta med simplex, det räcker med spräckkort. Man är dock mycket mer begränsad i hur mycket man får ladda och vilka tändkapslar som får användas.

Jag övervägde att ta licens för det, en endagarsutbildning kan man väl kosta på sig. Det slutade med att hustrun la in veto mot att spräcka berg med krut under huset...

Apropå mycket vibrationer så beror det väl på hur man laddar och skjuter. Alla kan vara klantar.
 
Är det någon som testat hydraulisk spräckning med exempelvis en Darda? Fick tipset av en sprängare och det verkar ju snabbare än snigeldynamit men har den andra begränsningar?
 
H
M Myckling skrev:
Är det någon som testat hydraulisk spräckning med exempelvis en Darda? Fick tipset av en sprängare och det verkar ju snabbare än snigeldynamit men har den andra begränsningar?
fungerar bra dom.
Men den kan va lite tung att använda, sen brukar dom ta gott betalt för dem.

Finns olika storlekar beroende på Berg typ.
Sen gäller det att inte bara köra på utan man ska följa instruktionerna så inte kilen går sönder.

blir samma typ som att använda vanliga kilar bara att detta är hydralisk.

vi drev en tunnel för ett par år sedan där det var krav om inga vibrationer.
Så då borra vi med Tunnelrigg och hade ett hydrauliskt spräck aggregat likt darda fast mycket större monterat på grävmaskin för att spräcka ut.
Tog väldigt lång tid men det gick.

även Sandvik har liknande på deras commando riggar som tillval om det är Sten som fallit ned i gruvor så kan man gå in med riggen, borra och sen spräcka den.
 
M Myckling skrev:
Är det någon som testat hydraulisk spräckning med exempelvis en Darda? Fick tipset av en sprängare och det verkar ju snabbare än snigeldynamit men har den andra begränsningar?
Jag gjorde en förfrågan på 2st firmor ang hydralisk spräckning men dom var inte intresserade utan menade att det kostade för mycket?Skickade in bilder men ingen hörde av sig om prisförslag utan dom ville bara panga och det var jag inte intresserad av.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.