Hej!

Vi har en oisolerad maskinhall där det läcker in vatten mellan en utbyggnad och "originaltaket" när det blåser en viss vindriktning (annars inget läckage).

Vattnet blåser längs den korrugerade plåten och in. Det borde väl varit mer överlapp eller längre takfot egentligen antar jag.

Ovanpå utbyggnadstaket mot orginalbyggnaden sitter en L-profil 10x10 cm och under det sitter tätband/tätningslits och gamla ägaren har även dragit på fogskum (!). Jag vill bara ha en enkel och billig lösning, min tanke är att skruva på en större L-profil som är 50 cm bred istället så hoppas jag att det inte ska kunna blåsa in hela vägen över kanten. Är detta en okej lösning eller finns det andra bättre och enklare sätt?
 
  • Handritad skiss som visar vattenläckage där en utbyggnad möter ett originaltak på en maskinhall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet om detta är en okej lösning eller om det finns bättre sätt?
 
K
Jag vet egentligen Inte vad som är rätt. Men hade det varit jag så hade jag lagt en större l plåt försökt få in kanske 3 rader av tätband . Sen om det behövs hade jag klämt en skumgummi list mellan plåten och fasaden om den inte är skyddad av takutsprånget vill säga
 
Med ett tätband som är avsett för den aktuella plåtprofilen ska det gå att få tätt.
Jag har i liknande situationer dessutom lagt en sträng silikon mellan plåt och tätband innan jag dragit ihop allt med den överliggande L-listen.
Det har blivit tätt.
 
K
Ja precis nån form av tätningsmassa ska man ha när man monterar tätband
 
Tack för tips. Jag har försökt att hitta nya tätband för de ser ut att ha krympt med tidens tand men kan tyvärr inte hitta några till denna udda profilen som är på taket :(

Den saknas till och med på vissa ställen men det lustiga är att det kommer in lika mycket där som på andra ställen när det blåser.

Är det inte lönt att bara byta L-plåten från nuvande 10cm till 50cm? Hade hoppats på att vattnet inte "orkar upp" 50 cm under plåten i lite motlut.:thinking:
 
Lägg en rämsa med klisterpapp så du får de tätt mot profilen, täck med en plåt. Enkelt och billigt.
 
Rickard.
Det finns univeraltätband att köpa som passar dom flesta låga profiler. T ex plannja har så dom som säljer deras tak kan fixa åt dig mem det finns också fler beroende på vad du har i närheten.
 
Hmm... Jag är inte riktigt med på hur du menar att jag ska sätta klisterpappen men jag funderade nu på om jag kan sätta den rakt ovanpå den korrugerade plåten och L-profilen, om den är tillräckligt flexibel och bra klister. Vore ju supersmidigt i så fall. Är det typ en sådan här som du menar? https://www.amazon.se/Sika-Multität...vlocphy=21013&hvtargid=pla-590237456066&psc=1

Universal tätband, det kanske också skulle fungera då trots min, vad jag tror, udda takprofil

Jag bifogar bilder så ni ser eländet.
 
  • Korrugerad plåttak med L-profil och övergång mellan gammalt och nytt material
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.