Hej,

Kommer behöva byta lite panel på förrådet, de som sitter i dag är måttade jag till 25 mm tjocka och mellan 160 och 180 mm breda. Vilket jag tolkar som att de är en tums plank.

Efter som det bara är lite drygt en meter av fem jag ska byta (skall sätta igen en dörr). Hittar jag gärna rätt tjocklek. Men när jag kollar på de olika bygghandlarna. Verkar det mest var 22 mm på ytterpanel.

Behöver man gå till ett sågverk för att få tag på en tums plank eller finns det i bygghandeln?

Bor nära Linköping/Mjölby.
 
H Hobbybyggare Anders skrev:
Hej,

Kommer behöva byta lite panel på förrådet, de som sitter i dag är måttade jag till 25 mm tjocka och mellan 160 och 180 mm breda. Vilket jag tolkar som att de är en tums plank.

Efter som det bara är lite drygt en meter av fem jag ska byta (skall sätta igen en dörr). Hittar jag gärna rätt tjocklek. Men när jag kollar på de olika bygghandlarna. Verkar det mest var 22 mm på ytterpanel.

Behöver man gå till ett sågverk för att få tag på en tums plank eller finns det i bygghandeln?

Bor nära Linköping/Mjölby.
Det är ohyvlat 1". 22mm blir de när man hyvlat ena sidan. Samma gäller bredden, 175mm ohyvlat blir 170mm hyvlat. Du får nog specialbeställa ohyvlat om du vill ha 25mm.

Jag hade samma problem i somras men valde att använda vanliga 22mm. Jag har stående panel med lockläkt och det syns inte att de är tunnare om man inte kollar väääääldigt noga eftersom lockläkten täcker skarven.
 

Bästa svaret

Det finns s.k bondsågar. Alltså små privata. Där får du både billigt o bra. Jag köpte special golvplank nedåt Skeda Udde. Men tappat namnet. Fråga runt så hittar du.
 
  • Gilla
Hobbybyggare Anders
  • Laddar…
Bondsågar är bra.

Annars, om ingen lämplig småsåg finns i närheten:
Sätt en remsa masonit på reglarna bakom panelen, eller klyv en ca 3mm tjock list ur en regel och spika på reglarna innan panelen. Då hamnar utsidan i liv med den gamla panelen. Är det lockläkt på väggen så döljs springan om bredden skiljer lite. Annars, köp närmaste bredd över den du vill ha och klyv till rätt bredd.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.