Ska bygga en vedeldad bastudel i min friggebod.
Friggeboden är ca 15kvm och bastudelen ska bli 3-4kvm. Stugan står nere vid en sjö så därför finns det ingen möjlighet att koppla el eller avlopp.
Min fundering är om golvbrunn rätt ner i grunden behövs och i så fall behöver även ett fall göras samt våtmatta?
Jag håller just nu på att lägga spånskivor över hela golvet, därefter ska jag börja regla upp väggarna för bastudelen.
Tacksam för svar och tips!
 
Du kommer ju behöva få ut vattnet någonstans så nått slags avlopp behöver du. I min bastu har ja brädor med lite lätt fall till en "ränna" (läs glipa på typ 15mm) i mitten av bastun där det är öppet rakt ner. En annan vanlig variant är att ha brädor som ligger med lite mellanrum där vattnet kan rinna igenom. Ja tycker dock den varianten jag har är bättre för det kan bli lite dragit om fötterna på vintern när det är kallt ute med den andra varianten.

Vad har du tänkt ha på spånskivorna? Du åker nog på våtrumsmatta på golvet om du har spånskivor tyvär.
 
  • Gilla
sebohman
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Du kommer ju behöva få ut vattnet någonstans så nått slags avlopp behöver du. I min bastu har ja brädor med lite lätt fall till en "ränna" (läs glipa på typ 15mm) i mitten av bastun där det är öppet rakt ner. En annan vanlig variant är att ha brädor som ligger med lite mellanrum där vattnet kan rinna igenom. Ja tycker dock den varianten jag har är bättre för det kan bli lite dragit om fötterna på vintern när det är kallt ute med den andra varianten.

Vad har du tänkt ha på spånskivorna? Du åker nog på våtrumsmatta på golvet om du har spånskivor tyvär.
S Snickarkirre skrev:
Du kommer ju behöva få ut vattnet någonstans så nått slags avlopp behöver du. I min bastu har ja brädor med lite lätt fall till en "ränna" (läs glipa på typ 15mm) i mitten av bastun där det är öppet rakt ner. En annan vanlig variant är att ha brädor som ligger med lite mellanrum där vattnet kan rinna igenom. Ja tycker dock den varianten jag har är bättre för det kan bli lite dragit om fötterna på vintern när det är kallt ute med den andra varianten.

Vad har du tänkt ha på spånskivorna? Du åker nog på våtrumsmatta på golvet om du har spånskivor tyvär.
Tack för svar!
Glipa mellan brädor är nog inte aktuellt då det kommer dra kallt till övriga delen i friggeboden.
Hur bygger man ett fall mot brunn/ränna på spånskivor och vilken ränna använde du?
 
Jag har bara en glipa/ränna i golvet i bastu delen i relaxen är det tätt brädgolv. Du kan inte lägga ett separat golv i bastudelen? Lägger du ett separat golv i bastun kan du bara snedsåga golvreglarna lite mot det ställe där du vill placera rännan. Annars är det att spackla fall som gäller. Jag har ingen ränna utan bara en glipa i golvet på typ 15mm. Du kan ju om du vill sätta en golvbrunn som du skrev tidigare. Våtmatta måste du ha om det är spånskiva annars lär golvet börja svälla å jävlas. Du måste ju inte ha fall till den du kan ju bara dra av golvet med gummiraka till golvbrunnen eller rännan när du bastat färdigt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
sebohman sebohman skrev:
Min fundering är om golvbrunn rätt ner i grunden behövs och i så fall behöver även ett fall göras samt våtmatta?
Du skriver sen "spånskivor", då kommer du behöva sätta våtrumsmatta, eller något annat lika fukttätt.
Och JA, jag tycker ett basturum måste ha ett avlopp. Man vill ju tvätta av lavarna efter badet, och i sådana här enkla bastu brukar man ju även tvaga sig i själva basturummet när man är klar.

sebohman sebohman skrev:
Jag håller just nu på att lägga spånskivor över hela golvet, därefter ska jag börja regla upp väggarna för bastudelen.
Ja ska du ha spånskivor, så blir det våtrumsmatta.
Du kan göra på lite olika vis, t.ex. kan du såga upp tunna läkt i olika (men exakt) tjocklek, som du salar upp med på bjälklaget, så du får fall på en hel spånskiva. Då kan du få en "ränna" i mitten av golvet, dvs en lägsta punkt dit allt vatten rinner.
Sågar du även läkten kilformat så kan du få ett fall på "rännan" också, så att allt vatten rinner åt sidan, så kan du sen där närmast väggen sätta en golvbrunn eller något annat som kan släppa ut vattnet ( och som mattläggaren kan få tätt mot utan att få hjärnblödning).

Annars kan du sätta ett helt plant golv, som du sen flytspacklar ett fall på.
Sätt en purusplatta (eller motsvarande från annat fabrikat) och följ installationsanvisningen, dvs regla upp runt.
Sen lite ROT-nät och så flytspackel som tunnast 12mm, och tjockast beroende på fall och storlek på rummet.
Sen får mattläggaren göra sitt.
 
Här en version med ränna och brädgolv som inspiration
Byggkonstruktion med träbjälklag, ränna i metall och synligt avloppsrör, under arbete i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av ränna under bjälklag bredvid betongplint för avledning till stenkista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brädgolv med ränna för avlopp, hammare och delar av en träränna syns i en byggnad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt trägolv med ränna för avlopp i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppsrör och ränna under trägolv som leder till utomhus avloppsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: och en bild på avlopput utanför som går till en stenkista
Bilder ur bloggen Puusuutari.blogspot.com
 
Redigerat:
  • Gilla
nybyggarn3 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
BengtH BengtH skrev:
[bild]
Edit: och en bild på avlopput utanför som går till en stenkista
Bilder ur bloggen Puusuutari.blogspot.com
Åhh, du har t.o.m fixat ett vattenlås ...
Men varför?, om det går till en stenkista? Någon lukt från det kommunala avloppssystemet lär det ändå inte kunna bli.
 
På det stora hela skulle jag säga att golvspån och plastmatta känns fel i en liten vedeldad bastu vid vattnet. Jag skulle satsat på vanligt glest golv (alltså i praktiken trätrall) eller golv med ränna enligt ovan i bastun.

Vill man därtill ha en dusch utanför bastun skulle jag ha samma sorts golvlösning där, eller en spygatt – alltså en avloppsbrunn med ett rakt rör ut till stenkista eller sjön.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åhh, du har t.o.m fixat ett vattenlås ...
Men varför?, om det går till en stenkista? Någon lukt från det kommunala avloppssystemet lär det ändå inte kunna bli.
Nää, inte jag men den utmärkta traditionrenoveraren vars blogg jag linkade till. Kollade upp avloppet, ursprungligen till stenkista men blev senare inkopplat till kommunalt avlopp.
 
Mikael_L
BengtH BengtH skrev:
Nää, inte jag men den utmärkta traditionrenoveraren vars blogg jag linkade till. Kollade upp avloppet, ursprungligen till stenkista men blev senare inkopplat till kommunalt avlopp.
Ja, jag tänkte lite mer på det där efter jag postat.
Och visst är vattenlåsets uppgift att stoppa lukt, men i sådana här fall kan det ju faktiskt vara för att det inte ska strömma in kall luft där.

Sen stopp för lite insekter och djur också. Råttor tror jag inte bryr sig, men kanske möss och sork samt insekter av olika slag då.
Det är kanske inte så tokigt med vattenlås ändå, även om det bara går ut i en stenkista eller rinner ut över backen.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Min far byggde bastu för några år sedan, då la han in matta i bastun tillsammans med en golvbrunn.

Det tog ungefär 2 år för den att spricka av rörelserna som blir i en liten utomhus bastu. Så jag skulle inte rekommendera matta i en bastu på plint.

Däremot ett glest trallgolv eller ett lackat trägolv som har lutning till ränna är rätt väg att gå.

Själv har jag valt att gjuta platta till våran bastu, där avloppet består av ett 50mm rör som går ut genom grunden till ett spridarrör som ligger nedgrävd utanför.
Vet inte om den lösningen kommer fungera.

En enkel stenkista är inte så svår att anlägga och fungerar bra till ändamålet.
 
Tack så mycket för era svar!
Jag tror dessvärre att jag kommer köra plastmatta alternativt lackat furugolv utan fall med gummiskrapa som används för att skrapa vattnet till brunnen efter användning då mina kunskaper att bygga fall inte är tillräckliga. Vad tror ni om det? Eller blir det bara skit kanske
 
Kanske ska sikta på furugolv i sånt fall. Känns ju tråkig att lägga matta som en spricker som Lutte skrev. De funkar säkert men annars att lägga fall till en ränna eller iaf fall mot brunnen så du bara behöver skrapa sista biten är inte svårt. Antingen gör du som ja skrev tidigare och sågar golvreglarna lite kilformade mot brunnen/rännan eller om du vill ha avloppet i mitten av bastun så får du såg bort kilar ifrån regeln så lägsta punkten blir i mitten. Eller sågar du kilar av reglar och lägger uppe på golvreglarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Varför behöver du en golvbrunn i bastun? Jag
 
R Riverground skrev:
Varför behöver du en golvbrunn i bastun? Jag
Bra fråga. Lättast hade ju varit att skippa det men som andra beskriver så är det ett måste
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.