Hej,

Hoppas ni kunniga på forumet kan hjälpa mig lite.

Vi fick en offert på ett tillbygge på 1 236 000kr som avsåg 69kvm. Priset per kvm är då ca 18000kr. Kvadratmeterpriset är lågt eftersom vi köper alla fönster/dörrar/golv etc själva.

Vi ändrade oss sedan och bestämde oss för att bygga ut 45kvm. Huset är identiskt fast mindre helt enkelt. Offerten låg då på 1 000 000 med ett kvadratmeterpris på ca 22000kr.

Jag vet att kvadratmeterpriset blir högre om man bygger ut mindre eftersom vissa kostnader är oberoende storlek. Men min fråga är om det verkligen kan skilja 4000kr?

Mvh Andreas
 
När fick ni offerterna? Matrial priserna har rusat ett tag nu
 
  • Gilla
Scootersvempa
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
När fick ni offerterna? Matrial priserna har rusat ett tag nu
Bra att du frågar:) Till saken hör att vi egentligen skulle bygga ut med start i maj och köpte då allt material i april innan prisökningen. Det enda vi inte köpt är gips. När vi då började bygga ut stötte vi på ett oförutsett konstruktionsproblem och valde helt enkelt att rita om och söka nytt bygglov.
Materialet finns redan till 95% men står för ca 200 000 av kostnaden i båda offerterna.
 
Någon mer som kan hjälpa mig?
 
Hej
Om vi tar set lite enklare ytterväggar måste göras i båda fallen.
för enkelheten i "min matematik" så tar vi att du bygger ut 4*4m och en vägg gemmal så har du 3 st 4m nya väggar =12m och 16 kvadrat golv men en mindre utbyggnad på 3*3m har 9m vägg och 9 kvadrat golv så till en större byggnad har du mera golv till förhållande till vägg,
 
J Jonas_81 skrev:
Hej
Om vi tar set lite enklare ytterväggar måste göras i båda fallen.
för enkelheten i "min matematik" så tar vi att du bygger ut 4*4m och en vägg gemmal så har du 3 st 4m nya väggar =12m och 16 kvadrat golv men en mindre utbyggnad på 3*3m har 9m vägg och 9 kvadrat golv så till en större byggnad har du mera golv till förhållande till vägg,
Ja precis och husritningen är identisk i båda ritningarna. Den ena är större bara. Det jag tycker är konstigt är att kvadratmeterpriset är 4000kr högre på den lilla utbyggnaden även om totalpriset är lägre.Dock inte så lågt som jag tycker. 2000kr högre hade jag nog kunnat acceptera men inte 4000kr.

Men sen kanske jag är ute och cyklar, De extra 25kvm vi minskat ner med kanske är skitbilliga
 
Men vad är läget? Har du ett avtal med byggaren för den större utbyggnaden, och ändrar nu? I så fall är detta en ändring av avtalet. Sådant blir alltid dyrt.
 
A andhak2802 skrev:
Ja precis och husritningen är identisk i båda ritningarna. Den ena är större bara. Det jag tycker är konstigt är att kvadratmeterpriset är 4000kr högre på den lilla utbyggnaden även om totalpriset är lägre.Dock inte så lågt som jag tycker. 2000kr högre hade jag nog kunnat acceptera men inte 4000kr.

Men sen kanske jag är ute och cyklar, De extra 25kvm vi minskat ner med kanske är skitbilliga

Prova räkna ut hur mycket priset skiljer på en meter yttervägg i de båda fallen?
 
A andhak2802 skrev:
Hej,

Hoppas ni kunniga på forumet kan hjälpa mig lite.

Vi fick en offert på ett tillbygge på 1 236 000kr som avsåg 69kvm. Priset per kvm är då ca 18000kr. Kvadratmeterpriset är lågt eftersom vi köper alla fönster/dörrar/golv etc själva.

Vi ändrade oss sedan och bestämde oss för att bygga ut 45kvm. Huset är identiskt fast mindre helt enkelt. Offerten låg då på 1 000 000 med ett kvadratmeterpris på ca 22000kr.

Jag vet att kvadratmeterpriset blir högre om man bygger ut mindre eftersom vissa kostnader är oberoende storlek. Men min fråga är om det verkligen kan skilja 4000kr?

Mvh Andreas
Spontant låter det lite på gränsen till för stor skillnad. Jag tycker du ska ta upp det här med byggaren och ställa frågan rakt ut.
”Hur har du räknat när m2 priset skiljer 4000 kr?”

Jag förstår inte riktigt ett senare inlägg från dig. Du skriver att 95% av materialet redan finns om jag förstår dig rätt?

Det skulle då innebära att endast 5% av materialet återstår och ingår i båda offerterna?
 
Jag tycker att flera ev. tänker lite bakvänt här.
En offert är ett erbjudande från en aktör och speglar således vad denna aktör vill ha i ersättning för att utföra det som ingår i erbjudandet. Detta erbjudande behöver nödvändigtvis inte ha någon verklighetsförankring. Det kan baseras på beläggningsgrad, timing och/eller till och med vilket humör aktören för tillfället är på eller hur bra personkemi ni fått.

Sen är det naturligtvis bra att själv kunna räkna lite själv för att ha argument vid en ev förhandling. Men för att svara på TS ursprungsfråga: Ja det kan definitivt skilja 4000 kr/m2 mellan två olika offerter och anledningen till det kan vara en hel radda olika orsaker, inte alltid logiska.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.